شناسهٔ خبر: 54769350 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

الزامات تنظیم گری در فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی ، دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی، در مراسم رونمایی از سندباکس بانک مرکزی، به بحث روند تحول در فضای مجازی و بروز ظهور مباحث مالی در این عرصه پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگذاری برنا به نقل از  مرکز روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، دبیر شورای عالی فضای مجازی دراین‌خصوص گفت: ما قرن بیستم را در حالی سپری کردیم که بزرگ‌شدن بازارها یکی از نیازهای مبرم جهانی شدن بود. باتوجه‌ به تحولاتی که در جهان صورت گرفت در بحث جهانی‌شدن و تغییر بافت دوره مدرنیته و صنعتی‌شدن این نیاز به وجود آمد که دائماً اقتصاد جهانی بزرگ شود. در کنار آن هم تحولاتی در حوزه فناوری‌های مجازی صورت گرفت که دوره مبتنی بر اطلاع‌رسانی بود و فضای مجازی تشکیل شد از نظامات اطلاع‌رسانی؛ قبل از آن نیز نظام‌های ارتباطی؛ از تلاقی نظام‌های اطلاعاتی و ارتباطی، ماشین‌های جستجو در دنیا و وب 2 شکل گرفتند. به دنبال آن شاهد تحولی تحت عنوان شبکه اجتماعی بودیم که نقش رسانه‌ای آنها برجسته شد و در کنار آن چیزی تحت عنوان اقتصاد دیجیتال که اقتصاد خدماتی بود و می توانست بازار اقتصاد دنیا را بزرگتر کند مورد توجه قرار گرفت.

دکتر فیروزآبادی افزود: با ظهور و بروز هریک از این پدیده‌ها متأسفانه دچار تأخر بودیم و در حقیقت این تحولات در دنیا رخ داد و تنها کاربر این عرصه بودیم و هنوز هم متأسفانه در حوزه‌های مختلف فضای مجازی کاربر هستیم. هرچند که اقدامات خوبی در بحث اقتصاد دیجیتال در کشور به وقوع پیوسته ولی در روح تحولی که به‌عنوان پارادایم فضای شبکه‌های اجتماعی است ما فاقد پلتفرم‌های مناسب در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به ورود به یک عصر تازه در بزرگسازی بازارها گفت: توجه به خلق پول و استفاده از آن در فضای مجازی در این دوره جدید بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر فشار سنگینی را وارد کردند تا پولی در این چارچوب خلق کنند و در کنار اینها نیز فین تک ها شکل گرفتند تا دنیا را به سمت بزرگ شدن بازارها و سرویس های جدید و خدمات جدید ببرند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: نظام‌های سنتی پولی و مالی بخصوص در امریکا مقاومت زیادی در برابر خلق این پول‌ها انجام دادند، اما اکنون صحبت از متاورس می‌شود که یک تغییر شدید پارادایمی در حوزه فضای مجازی در بکارگیری تکنولوژی‌هاست.

وی با اشاره به اهمیت شکل‌گیری متاورس تاکید کرد: تمرکز شدید شرکت‌های بزرگ دنیا در تشکیل متاورس و رکن اساسی اقتصاد خدماتی و شبکه های اجتماعی مبتنی بر پلت فرم ها و کل حوزه اقتصاد فضای مجازی که اهم از اقتصاد صنعت چهار و پولی و مالی و اقتصاد خدماتی باشد تنها به این دلیل است که پول‌های جدید شکل بگیرد و در چنین شرایطی پول هایی مانند بیت‌کوین یک بازیچه‌ای بیش نخواهند بود. زیرا تصور کنید اگر متاورس به‌صورت میلیاردی شکل بگیرد با یک بازار توسعه یافته و گسترش یافته ای که در روی آن تمام آثار معنوی تبدیل به دارایی های NFT پایه خواهند شد ما شاهد بزرگ‌شدن اقتصاد دنیا در ابعاد قابل‌توجه خواهیم بود.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به اینکه نباید نگاه و افق دید را محافظه‌کارانه کنیم گفت: ما نباید سطح کارمان را به سمت رویکردهای محافظه‌کارانه سوق دهیم. ما باید برای این که بازیگر در این فضا باشیم یک راه این است که باید در این حوزه آلترناتیو داشته باشیم و مشابه هر آنچه عرضه می شود برای بازارهای جهانی فراهم کنیم و راه دیگر این است که از مزیت های سرزمینی استفاده کنیم و حوزه های برخوردار از این مزیت را در اولویت استراتژی های توسعه اقتصادی خود مورد توجه قرار دهیم که این روش مناسبی است که بر روش های حاکم بر بازارهای فعلی جهان که مبتنی بر نوآوری و استارتاپ هاست متکی باشد.

وی افزود: بحث ایجاد سندباکس و محیط‌های آزمون در حال حاضر یک رویکرد محافظه‌کارانه اما قابل‌تقدیر است. ولی در حال حاضر نظام پولی ما به‌مانند بسیاری از دیگر کشورهای دنیا محافظه‌کارانه است اما باید شهامت و جسارت توسعه و کارهای مخاطره‌آمیز در عصر جدید موردتوجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به رونمایی از سندباکس (محیط آزمون تنظیم‌گری) در بانک مرکزی یادآور شد: امیدوارم در ساختاری که امروز تعریف شده است به نقش بازیگران و ذی‌نفعان جدید و تکنولوژی های جدید مانند بلاک چین، هوش مصنوعی و به‌کارگیری روش‌های جدید برای گسترش بازار توجه شود.

وی تصریح کرد: ضروری است از نگاه ماشینی شدن و الکترونیکی شدن کسب و کارها به سمت روش‌های جدید و شخصی سازی خدمات و امکان تحقق شبه پول‌ها که نیازمند جسارت، نظامات سیاسی و همگرایی در کشور است؛ نیز حرکت کنیم و امیدوارم مقدمات این کار نیز بر مبنای همگرایی دیدگاه و رسیدن به وفاق ایجاد شود تا در نهایت به توسعه اقتصادی کشور که در شرایط امروز بسیار ضروری است دست یابیم.

انتهای پیام/

نظر شما