شناسهٔ خبر: 54765631 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

در نامه هایی به معاون برنامه‌ریزی و وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی مطرح شد

اعتراض اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و فدراسیون طیور ایران در خصوص تخلفات موجود در واردات نهاده های دامی توسط شرکت تازه تاسیس آریو تجارت سهیل ومشکلات مرغداران و دامداران

به دنبال واردات نهاده های دامی توسط یک شرکت تازه تاسیس با نام آریو تجارت سهیل ومشکلاتی که برای فعالان شبکه نهاده های دامی، مرغداران و دامداران و تولید مرغ و تخم مرغ، ایجاد شده، تشکل های صنفی مرتبط با دام و طیور، نسبت به موضوع واکنش اعتراض آمیز داشته و خواستار رسیدگی مسوولان به این موضوع شده اند.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: به دنبال واردات نهاده های دامی توسط یک شرکت تازه تاسیس با نام آریو تجارت سهیل ومشکلاتی که برای فعالان شبکه نهاده های دامی، مرغداران و دامداران و تولید مرغ و تخم مرغ، ایجاد شده، تشکل های صنفی مرتبط با دام و طیور، نسبت به موضوع واکنش اعتراض آمیز داشته و خواستار رسیدگی مسوولان به این موضوع شده اند.


به گزارش بولتن نیوز، اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور و فدراسیون طیور ایران در خصوص واردات نهاده های دامی توسط این شرکت تازه تاسیس، نامه های جداگانه ای خطاب به معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور وارگان های نظارتی از جمله وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه منتشر کرده اند که در ادامه این گزارش متن کامل این نامه ها منتشر شده است. در این نامه ها، تشکل های صنفی خواستار رسیدگی به موضوع شده و اعلام کرده اند که این شرکت تازه تاسیس، کمترین صلاحیت را در موضوع واردات نهاده های دامی داشته و این اقدامات به بروز مشکلاتی برای مرغداران و فعالان، تولید کنندگان گوشت و تخم مرغ کشور منجر شده است.

سکوت گمرک، وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی در خصوص واردات نهاده های دامی توسط یک شرکت تازه تاسیس

در این زمینه، روز گذشته فیلم و مصاحبه ای از رئیس دستگاه قضا و رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص ورود غیر قانونی نهاده های دامی از گمرکات کشور منتشر شد که حکایت از عزم رئیس قوه قضائیه در مبارزه با فساد سازمان یافته دارد و همچنین به دنبال آن ریاست جمهور و سایر ارگان های نظارتی نیز به این موضوع مهم ورود کرده اند.


اما دریغ از یک اطلاعیه از سازمان های ذیربط یعنی گمرک و وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستائی که در این زمینه سکوت کرده و واکنشی نشان نداده اند و به سوالات مطرح پاسخ نگفته اند.


این نوع واکنش مسوولان قضایی و دولتی به موضوع نهاده های دامی، سایت بولتن نیوز را برای ورود به موضوع مبارزه با فساد دلگرم می کند که در مبارزه با فساد تنها نیست. به یاد داریم که وقتی بولتن نیوز به موضوع قاچاق ورود کرد و خبر سه هزار دستگاه کانتینر ظروف کریستال را برملاء کرد، بلافاصله مسئولین وقت قضا به دنبال شکایت گمرک عده ای را محکوم کردند اما در عین حال، دستگاه قضا در استان هرمزگان صاحبان کالای قاچاق را به جرائم سنگین محکوم کرد...

اعتراض اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و فدراسیون طیور ایران در خصوص تخلفات موجود در واردات نهاده های دامی توسط شرکت تازه تاسیس آریو تجارت سهیل ومشکلات مرغداران و دامداران


در حال حاضر، با اقدامات غیر قانونی صاحب کالای نهاده های دامی قبل از هر چیز باید پاسخگوئی گمرک به این اتهامات وارده را شاهد باشیم و از وزارت صمت و وزارت جهاد باید سئوال شود که چگونه به خود اجازه داده اند به شرکتی که تازه تاسیس است و هیچ گونه فعالیت قبلی در این موارد نداشته مجوز ورود نهاده های دامی در این حجم وسیع بدهند و بانک مرکزی نیز چگونه به این شرکت که هیچ گونه سابقه واردات قبلی نداشته این همه اعتبار و ارز تخصیص داده است؟


این در حالیست که تمام فعالیت شرکت آریو تجارت سهیل تنها محدود به 2 ماه گذشته بوده و قبل از آن هیچ گونه سابقه فعالیت نداشته است لذا چگونه وزارتخانه های صمت و کشاورزی چنین مجوزهای کلان به این شرکت داده اند.


وقتی در عرف بازرگانی و گمرکی، اسامی افراد متخلف را داد می‌زنند که کارت بازرگانی صوری و اصطلاحاً کارت یکبار مصرف است، اکنون سوال این است که چرا گمرک در مورد این پرونده و واردات نهاده های دامی سکوت کرده است؟


سکوت گمرک در روز گذشته خود حکایت از بی تفاوتی است در حالی که در سال‌های گذشته، معاون فنی وقت گمرک بلافاصله نسبت به موضوع ورود و نقش کمک به ارگان های نظارتی را با صدای بلند فریاد می زد و اعلام می کرد که تخلفات در حوزه واردات کالاهای اساسی و سایر کالاها شامل چه مواردی است و به عنوان مثال، همین موضوع واردات نهاده های دامی اعلام می شد. اما اکنون نه تنها گمرک سکوت کرده، بلکه وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی به این پرسش پاسخ نداده اند که چگونه به این شرکت مجوز واردات حجم وسیع نهاده های دامی را داده اند؟

نامه فدراسیون طیور ایران در خصوص واردات نهاده های دامی

در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ نامه ای با سربرگ فدراسیون طیور ایران و به امضای سید فرزاد طلاکش دبیرکل فدراسیون طیور ایران، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، اداره کل اقتصادی وزارت اطلاعات و معاون اقتصادی سازمان اطلاعات سپاه موضوع واردات نهاده های دامی توسط یک شرکت تازه تاسیس مطرح شده و در این نامه نوشته است: بر خلاف رویه‌های کاملا معمولی و بسیار سختگیرانه وزارت کشاورزی برای اهلیت سنجی و صدور مجوز تخصیص ارز واردات نهاده، متاسفانه شرکتی به نام آریو تجارت سهیل که مدارک و اسناد آن دال بر عدم کمترین صلاحیت فعالیت در حوزه واردات و توزیع نهاده های دامی است به صورت غیر معمول و خارج از رویه های اداری و اعتباری جهت دریافت مقدار ارز ترجیحی در روزهای آخر عمر اختصاص این ارز از محل سهمیه ارزی دامدار و مرغدار به بانک مرکزی معرفی شده و بدون موجودی کالا و حتی بدون اثبات اسناد معتبر دال بر خریداری محموله از فروشنده خارجی نسبت به بارگذاری صوری حجم قابل توجهی ذرت، کنجاله سویا در سامانه بازارگاه و دریافت ریال از مرغداران نموده و تا کنون به جز مقدار بسیار کمی ذرت، موفق به انجام تعهدات خود به مرغداران نشده بلکه باعث شده است علاوه بر حبس مقادیر قابل توجهی از نقدینگی مرغداران که با زحمت فراوان تهیه و به صورت نقدی در بازار گاه تزریق شده، محموله‌های سایر واردکنندگان در انبارهای گمرک خریداری نشده و در نتیجه هم گردش مالی وارد کنندگان برای تامین های آینده را دچار چالش نموده و هم ماندن نهاده ها در انبار این اقلام را با فساد روبرو کرده و به منافع ملی کشور لطمه قابل توجهی وارد خواهد نمود .

اعتراض اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و فدراسیون طیور ایران در خصوص تخلفات موجود در واردات نهاده های دامی توسط شرکت تازه تاسیس آریو تجارت سهیل ومشکلات مرغداران و دامداران

بیشتر بخوانید:روایت رئیس سازمان بازرسی از تخلفات یک واردکننده نهاده دامی


از آنجایی که این فدراسیون به عنوان حافظ حقوق اعضای خود اعم از واردکنندگان نهاده، تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ و کارخانجات خوراک دام، بر خود وظیفه پیگیری موضوع با حصول نتیجه را فرض می داند لذا تقاضا دارد پیرو مکاتبات نامبردگان عضو فدراسیون و ضرورت دریافت پاسخ عملیاتی و اجرایی مناسب برای جلوگیری از بروز خسارات بیشتر، دستور فرمایید تا در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف این تخلف احتمالی و جایگزینی مناسب آن برای رفع بلاتکلیفی نهاده های معطل مانده و رسوب شده بخش خصوصی اقدام مقتضی صورت پذیرد.


نامه اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران به معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی

در تاریخ ۲ تیر ماه ۱۴۰۱ نیز اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران در نامه‌ای به معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد با عنایت به مشکلات اخیر در زمینه چالش عدم تامین نهاده های دامی عرضه شده در سامانه بازارگاه توسط شرکت آریو تجارت سهیل و مصاحبه اخیر شما و ایراد اتهام ناکارآمدی و بی اعتمادی به بخش خصوصی با هدف توجیه رانت و بی‌عدالتی در برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی جهت واگذاری واردات کالاهای اساسی کشور به یک شرکت فاقد شناسنامه در این حوزه یک سو و تاکید بر عدم بروز هرگونه تخلف در این فرآیند ایجاب می‌کند که این تشکل در راستای دفاع از تلاش چند ساله فعالین این بخش در زمینه تامین کالاهای اساسی با وجود انواع محدودیت‌های بین‌المللی و فشارهای داخلی، تنها بخش کوچکی از تخلفات انجام شده را به اطلاع رسانده و سوال می‌کنیم که اگر این اقدامات تخلف نبوده، تخلف از نظر شما کدام است؟

اعتراض اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و فدراسیون طیور ایران در خصوص تخلفات موجود در واردات نهاده های دامی توسط شرکت تازه تاسیس آریو تجارت سهیل ومشکلات مرغداران و دامداران


فروش بیش از 500 هزار تن نهاده دامی ناموجود در کشور از طریق سامانه بازارگاه. جمع آوری بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی تولید کنندگان این بخش. ایجاد کوتاژ مجازی تقلبی در سامانه بازارگاه برای نهاده هایی که بعد از دو ماه هنوز وجود خارجی ندارند. تبعیض و رانت در به کارگیری شرکتی که اهلیت سنجی و اعتبارسنجی نشده آن هم به صورت محرمانه و بدون رعایت تشریفات قانونی لازم.


چندین مرحله تلاش و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی از طریق تنظیم و ارسال نامه محرمانه رسمی برای تخصیص و تامین و پرداخت بیش از ۷۰۰ میلیون یورو ارز برای کالاهای ناموجود، همزمان با بلاتکلیفی صدها هزار تن نهاده دامی موجود در بنادر کشور و متعلق به بخش خصوصی.


بر خلاف ادعای غلط شما، بنا به مستندات موجود مکاتبات و تلاش بسیار زیادی از طرف وزارت جهاد کشاورزی جهت تخصیص بیش از ۷۰۰ میلیون یورو به کالای وارد نشده، در حال حاضر بیش از ۲۵۰ میلیون یورو کالای واقعی فروخته شده و تحویل شده در سامانه بازارگاه به نرخ ترجیحی بیش از دو ماه است که معطل تامین ارز می‌باشند. واگذاری تحقیقات انجام نشده یک شرکت خصوصی به شرکت دولتی پشتیبانی امور دام با طی کدام تشریفات قانونی انجام پذیرفته است؟


تخلف عدم برخورد با برنامه ریزان ،آمرین و عاملین این پروژه که در صورت نبودن نهاده‌های دامی متعلق به بخش خصوصی، هزینه ها و تبعات بسیار بیشتری را برای اقتصاد دام و طیور کشور در پی داشت، به عنوان یک اشتباه بی سابقه در وزارت جهاد کشاورزی.


تخلف از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دخالت دولت در اقتصاد و تجارت تا جایی که در بخش از سخنان شما اشاره به ورود ۱۰ کشتی نهاده توسط شخص شما به کشور شده است. خواهشمند است اعلام بفرمایید نحوه تامین ارز این 10 کشتی چگونه بوده است از طریق کدام شرکت و با چه قیمتی وارد شده است؟

دانلود
<div id="video-display-embed-code_1651770" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.bultannews.com/fa/news/play/embed/783812/1651770?width=400&height=300"></script></div>


در این نامه آمده است: فعالین شناسنامه‌دار بخش خصوصی در کل چرخه اقتصاد کشاورزی از تامین کنندگان تا تولید کنندگان زحمتکش صنعت دام و طیور به عنوان سربازان کشور عزیزمان با تلاش و توان حرفه‌ای خود قبل از ورود شما به عرصه تصمیم‌گیری ستون تامین امنیت غذای کشور بوده و بعد از شما هم وظیفه ملی خود را انجام خواهند داد و تنها انتظارشان از شما رعایت مقررات و جلوگیری از تبعیض و دخالت های رانتی و غیرکارشناسی در اقتصاد میباشد. تکرار می نماییم مطالب فوق صرفاً بخش کوچکی از تخلفات ناشی از پروژه برنامه ریزی شده حذف بخش خصوصی و دولتی کردن تجارت بوده و بخش های بیشتری از آن به دلیل پاره ای از ملاحظات قابلیت عنوان عمومی ندارد لاکن در صورت تمایل آمادگی اعلام آن وجود دارد . همچنین امید است این تجربه تلخ منجر به التزام عملی مدیران دولتی به فرمایشات داهیانه و مکرر مقام معظم رهبری در تکلیف دولت به خروج از اقتصاد شود.

نظر شما