شناسهٔ خبر: 54765627 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هفده معجزۀ هوش مصنوعی را بشناسید

فناوری هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد که توانسته زندگی بشر را به طور اساسی متحول کند و بسیاری از رویاهایش را واقعی کند، در زیر با هفده معجزۀ هوش مصنوعی آشنا می‌شوید

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال 1955، عبارت هوش مصنوعی برای نخستین بار در دنیا مطرح و جرقه استفاده از آن در کسب‌وکارها زده شد و سال 2002 نخستین جاروبرقی خودکار با این مفهوم تولید شد. یک سیستم هوش مصنوعی همان گونه که از اسمش پیدا است؛ باید فعالیت های ذهن انسان را به صورت مصنوعی انجام دهد. در واقع یک سیستم هوش مصنوعی باید توانای هایی از قبیل پردازش، یادگیری، استدلال و حل مساله را داشته باشد تا برای انسان کارآمد باشد.

این مفهوم پیچیده در دنیا با 17 فناوری «رباتیک»، «داده کاوی»، «کلان داده»، «اینترنت اشیا»، «اتوماسیون صنعتی»، «ذخیره سازی و پردازش ابری»، «سنسورهای حرکتی»، «پردازش زبان طبیعی»، «پردازش تصاویر»، «پلتفرم آنلاین»، «اتومبیل های خودران»، «واقعیت افزوده»، «بلاکچین»، «کامپیوتر ویژن»، «یادگیری ماشینی»، «اپلیکیشن موبایل و پلت‌فرم نرم‌افزاری» توسعه یافته است.

فناوری‌هایی که به کسب و کار کمک کرده است تا رونق گیرند و به نیاز مردم پاسخ دهند. هوش مصنوعی در 4 حوزه مهم می‌تواند برای شرکت ارزش‌آفرینی کند. «ارائه پروژه و تحقیق و پژوهش»، «تولید»، «ترویج» و «ارائه» 4 مرحله‌ای هستند که در کسب و کارها می‌توانند با کمک هوش مصنوعی کارآمدتر و کاربردی‌تر شوند.

«جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده از فرآیندهای مختلف سازمان به منظور بهبود تصمیم گیری مدیران و پیش بینی آینده»، «پردازش زبان انسان با کمک هوش مصنوعی به منظور بهبود نحوه برقراری ارتباط بین انسان و رایانه و افراد مختلف در جوامع گوناگون»، «پردازش تصویر و ویدئو برای پیش بینی اتفاقات»، «کاهش اشتباهات و تحلیل عملکرد افراد بر اساس حرکات آنها» و غیره از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها است.

بازار هوش مصنوعی

با توجه به بررسی های جهانی؛ هوش مصنوعی تاثیر شگفت انگیزی بر تولید ناخالص داخلی جهان تا سال 2030 خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی جهان به واسطه هوش مصنوعی به 7/15 هزار میلیارد دلار خواهد رسید. چین، آمریکای شمالی و اروپای جنوبی مناطق پیشرو در این حوزه هستند و درآمد بالایی از این فناوری دارند.

این مفهوم جهانی در ایران هم با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق در حال توسعه است. ایران چند سالی است که در میان کشورهای قدرتمند و دارای فناوری هوش مصنوعی قرار دارد. این دستاورد نتیجه فعالیت 235 شرکت فناور است.

بیشتر این شرکت ها در حوزه خدمات دیجیتال، دستیار هوشمند، ذخیره‌سازی و تجزیه تحلیل داده، فناوری اطلاعات و فضای سایبری، حمل‌ونقل هوشمند و شهر هوشمند فعالیت می‌کنند.

 

نظر شما