شناسهٔ خبر: 54757948 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح شد؛

ظرفیت ایجاد اشتغال پایدار با اجرای طرح پویش/ گواهی واحدهای کارورزی با پارتی بازی صادر می‌شد

معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان گفت: تفاوت طرح پویش با واحدهای کارآموزی و کارورزی بیشتر در نحوه نظارت و انتخاب مجموعه‌های بیرونی است. واحدهای کارورزی، به صورت سنتی‌تر و به شکل صوری انجام می‌شد و دانشجویان با استفاده از ارتباطاتی که به واسطه آشنایان و اقوام خود در مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلف داشتند، فرم‌های مربوطه را پر و گواهی لازم را اخذ می‌کردند.

صاحب‌خبر -

علی آقامحمدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره  شرایط دانشجویان برای شرکت در طرح پویش گفت: دانشجویان از ترم ۶ می‌توانند وارد طرح پویش شوند، چراکه دروس تخصصی اصلی خود را گذراندند و اقدام به اخذ واحدهای کارآموزی می‌کنند و ما فهرست متقاضیان را به دفتر ارتباط با صنعت ارائه می‎کنیم.

وی افزود: دفتر ارتباط با صنعت وظیفه هماهنگی با  سازمان‌ها، شرکت‌ها و صنایع طرف توافقات طرح پویش را بر عهده دارد و با توجه به نیاز هر مجموعه و رشته تحصیلی دانشجویان متقاضی، ارتباط مورد نیاز را بین دانشجویان و مجموعه‌ها را برقرار می‌کنند. در زمان اجرای کامل طرح، ما با اعلام فراخوان‌هایی از دانشجویان دعوت به شرکت در این طرح می‌کنیم.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان با اشاره به تفاوت واحدهای کارورزی و طرح پویش  افزود: محدودیت خاصی برای شرکت دانشجویان در این طرح وجود ندارد و دانشجویان تا قبل از ترم ۶  در صورت تمایل می‌توانند با ارائه درخواست خود، در طرح پویش شرکت داشته باشند. البته این موضوع منوط به اخذ محدودتر واحدهای درسی در طول هفته است تا زمان کافی برای حضور در صنایع و مجموعه‌های طرف قرارداد وجود داشته باشد؛ البته کارورزی و طرح پویش از یکدیگر مجزا نشده و دانشجویان  از همان ترم ۶ امکان شرکت در طرح را تحت عنوان کارورزی دارند و فقط ساختار اجرایی واحدهای کارورزی بر اساس شاخصه‌های طرح در حال اصلاح است.

وی ادامه داد: تفاوت طرح پویش با واحدهای کارآموزی و کارورزی بیشتر در نحوه نظارت و انتخاب مجموعه‌های بیرونی است. واحدهای کارورزی، به صورت سنتی‌تر و به شکل صوری انجام می‌شد و دانشجویان با استفاده از ارتباطاتی که به واسطه آشنایان و اقوام خود در مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلف داشتند، فرم‌های مربوطه را پر و گواهی لازم را اخذ می‌کردند و تا پایان دوره کارورزی دیگر به مرکز مورد نظر مراجعه نداشتند؛ اما در طرح پویش انتخاب مراکز برای گذراندن دوره‌های کارورزی، دیگر به انتخاب دانشجویان و بدون محدودیت نیست، بلکه مجموعه‌ها محدود و از پیش مشخص شده‌ است و از طریق مربیان خود صنایع و اساتید دانشگاه، این دانشجویان روزانه پایش و هدایت می‌شوند تا مهارت‌آموزی به شکل تخصصی انجام شود.

آقامحمدی در مورد هماهنگی‌های مورد نیاز و امضا تفاهم نامه‌ها با مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلف گفت: در حال حاضر مسئولیت اصلی پیشبرد طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان در اختیار دفتر ارتباط با صنعت است که وظیفه هماهنگی امور واحدهای کارورزی در غالب طرح پویش را بر عهده دارد و مسئول پیگیری و هماهنگی انعقاد تفاهم نامه‌ها با سازمان‌ها و صنایع مختلف از جمله سازمان فنی و حرفه‌ای و مجموعه‌های مشابه و همچنین تقسیم‎‌بندی دانشجویان حاضر در طرح بر اساس نیاز مجموعه‌ها است.

امضای تفاهم نامه‌ برای فعالیت دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: در حال حاضر تفاهم نامه‌ای را با شرکت غربدانه که در حوزه کشاورزی همچون تولید دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی برای تغذیه حیوانات مزرعه‌ای و تولید کودهای کشاورزی و مواردی از این دست فعالیت دارد و ما دانشجویانی را که در رشته‌های مرتبط با دامداری، کشاورزی و فرآورده‌های دامی و گیاهی مشغول به تحصیل هستند را برای گذراندن دوره‌های تخصصی طرح پویش راهی این مرکز می کنیم. همچنین با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم نامه‌ای را برای فعالیت دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی امضا کردیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان ادامه داد: فقط برای تعدد محدود از رشته‌ها امکان برنامه ریزی برای شرکت در این طرح وجود دارد، چراکه  استان کردستان خیلی صنعتی نیست و بیشتر در حوزه کشاورزی و دامداری فعالیت دارد. البته رشته‌هایی همچون مدیریت و روانشناسی دوره‌های کارورزی دارند، اما به شکل سنتی در خصوص این رشته‌ها عمل می‌شود، چراکه مجموعه‌های فراوان وجود ندارند که بتوان با آنها برای جذب نفرات در این رشته‌ها تفاهم کرد. رشته‌های علوم انسانی و هنر نیز محدودیت ویژه‌ای برای شرکت در طرح ندارند و محدودیت‌ها بیشتر به ظرفیت‌های موجود در هر استان برای انعقاد تفاهم نامه‌ها و همکاری بستگی دارد.

دانشجویان آموزش دیده  برای راه‌اندازی کسب‌وکار به کشورهای مجاور مراجعه کنند

آقا محمدی با اشاره به ظرفیت‌ کشورهای مجاور برای تولید اشتغال پایدار گفت: استقبال دانشجویان از این طرح خوب بوده و بهتر از این نیز خواهد بود، اما محدودیت‌ها در جذب توسط صنایع و سازمان‌ها در کردستان باعث می‌شود تا اشتغال پایدار برای تعداد قابل توجهی حاصل نشود؛ اما دانشجویان آموزش دیده می‌توانند با استفاده از مهارت‌های کسب کرده، حتی به کشورهای مجاور مانند اقلیم کردستان عراق برای راه اندازی کسب و کار مراجعه کنند.

به گفته وی ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های گسترده‌ عمرانی و مهندسی در کشورهای مجاور باعث شده دانشجویان ما فرصت مناسب برای استفاده و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها داشته باشند. به همین منظور حتی ممکن است به‌دلیل موقعیت مرزی موجود برای استان کردستان، تفاهم‌نامه‌هایی با مجموعه‌های خارجی مستقر در کشور عراق، که نیاز به نیروی کار متخصص دارند، به امضا برسد.

انتهای پیام/

نظر شما