شناسهٔ خبر: 54755176 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان خبر داد:

شناسایی تب کریمه کنگو در مناطق عشایری فریدون‌شهر

طاهره شفیعی

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان از آمادگی لازم برای برخورد با موارد احتمالی و پیشگیری از گسترش تب کریمه کنگو در استان خبر داد و به مردم توصیه کرد از ذبح دام خارج از کشتارگاه پرهیز کنند تا جلوی این بیماری گرفته شود.

صاحب‌خبر -

رضا فدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی سه مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در مناطق عشایری فریدون‌شهر، اظهار کرد: ویروس بیماری تب کریمه کنگو در اثر تماس با دام آلوده اعم از ذبح حیوان یا گزش کنه‌ای که قبلاً روی بدن حیوان آلوده بوده به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو با تب و خونریزی خود را نشان می‌دهد، گفت: علائم این بیماری تب، بدن درد، شواهدی از خونریزی و گاهی افت پلاکت است، همچنین انتقال انسان به انسان در محیط‌های بیمارستانی یا تماس‌های نزدیک مشاهده شده است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو معمولاً در فصل گرما مشاهده می‌شود، گفت: نگرانی از شیوع بیماری مشکلی را حل نمی‌کند، مهم این است که شهروندان از ذبح دام خارج از کشتارگاه خودداری کنند، چون رعایت این موضوع جلوی بیشتر موارد بیماری را می‌گیرد.

وی جایگزینی خون از دست رفته و یا تجویز داروهای ضد ویروس در بیمارستان را راه درمان این بیماری اعلام کرد و افزود: راه تشخیص تب کریمه کنگو گرفتن نمونه‌های خون از بیماران و ارسال به انستیتو پاستور ایران در تهران برای تشخیص بیماری است.

فدایی با اشاره به اینکه فعلاً بیماری تب کریمه کنگو در بخشی از فریدون‌شهر مشاهده شده، یادآور شد: از سال ۷۸ تاکنون گاهی مواردی از تب کریمه کنگو در سطح استان اصفهان و بسیاری از نقاط دیگر کشور شناسایی شده، اما همان‌طور که در همه‌گیری کووید مشاهده شد، بیماری‌های واگیر قابل پیش‌بینی نیستند و شیوع آن‌ها به عامل انتشار بستگی دارد، با این وجود آمادگی لازم را برای برخورد با موارد احتمالی و پیشگیری از گسترش بیماری داریم.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان بار دیگر به مردم توصیه کرد از ذبح دام خارج از کشتارگاه پرهیز کنند تا جلوی ابتلا و شیوع بیماری تب کریمه کنگو گرفته شود.

انتهای پیام

نظر شما