شناسهٔ خبر: 54753967 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گزارش ایکنا ار برنامه «ایل بانگ»

واکاوی وراثت در موسیقی + صوت  

در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» به بررسی کتاب رساله نوین موسیقی ایران پرداخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که در ساعات پایانی جمعه سوم تیر از رادیو فرهنگ پخش شد در رابطه با معرفی کتاب سه جلدی رساله نوین موسیقی ایران گفت‌وگو شد.

در این برنامه صادق چراغی کارشناس موسیقی و مجری برنامه به همراه بهروز فخیمی نویسنده کتاب رساله نوین موسیقی ایران مهمان برنامه این هفته ایل بانگ بود که پیرامون این کتاب گفت‌وگو شد. کتاب رساله نوین موسیقی ایران توسط نشر ایران فردا منتشر شده است.

بهروز فخیمی در رابطه با سرفصل‌های کتاب رساله نوین موسیقی ایران گفت: این کتاب دارای هفت فصل است که در هرکدام به صورت مجزا به مباحث اساسی موسیقی ایرانی و جهانی پرداخته شده است.

وی در رابطه با مبحث ژنتیک در موسیقی گفت: ما برای ریشه‌یابی یک‌سری از مسائل نیاز داریم تا نیازهای اساسی آن موضوع را بررسی کنیم که این مسئله به عبارت ساده‌تر ژنتیک و وراثت می‌شود. من به شکل تمثیلی و نمادین بین علم ژنتیک و وراثت و علم موسیقی تعاملی ایجاد کردم. برای موسیقی DNA  و RNA و کد واژه‌ای وراثتی تعریف کردم.

فخیمی توضیح داد: برای مثال ما در ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی گوشه جامه‌دران را در آوازهای افشاری، بیات ترک، بیات اصفهان و دستگاه همایون داریم. گوشه‌های عراق و بیات عجم نیز به همین صورت است. اگر سوال شود که گوشه جامه‌دران برای اولین بار در کدام یک از این گام‌ها بوده است و چه مسیری طی شده که این آوازها و دستگاه‌ها به وجود آمده است؛ همه این موضوعات در کتاب رساله نوین موسیقی ایران مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ سوالات از این دست در آن داده شده است.

بررسی ژنتیکی موسیقی ایرانی در رساله نوین موسیقی ایران + صوت  

وی اضافه کرد: برای اینکه بدانیم کدام یک از این گا‌م‌ها زودتر به وجود آمده به این نیاز داریم که وراثت آنها را تشخیص دهیم. این موضوع را هم نه به صورت سلیقه‌ای بله به صورت علمی مورد بررسی قرار داده‌ام. ما در علم ژنتیک به صورت سلیقه‌ای صحبت نمی‌کنیم و مباحث را علمی پیش می‌بریم. همه این موضوعات در فصل هفتم کتاب رساله نوین موسیقی ایرانی تحت عنوان وراثت در موسیقی واکاوی شده است.

کد
دانلود
<div id="video-display-embed-code_2539011"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4066332/2539011?width=400&height=300"></script></div>

این نویسنده در پایان بیان کرد: این کتاب ابتدا باید خوانده شود سپس به صورت علمی مورد نقد واقع شود اما ساده‌ترین کار این است که یک کتاب بدون اینکه خوانده شدن مورد مخالفت واقع شود تنها در یک صورت این اتفاق رخ می‌دهد که کسی احساس کند منافع او دارد به خطر می‌افتد.

انتهای پیام

نظر شما