شناسهٔ خبر: 54753708 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بیانیه مشترک آمریکا و اروپا در مورد لیبی

خبرگزاری ایسنا

آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا در بیانیه‌ای مشترک درباره مذاکرات لیبی، مخالفت خود را با هر اقدامی که منجر به تجزیه لیبی شود، اعلام کردند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

پنج کشور غربی مذکور در بیانیه خود از رهبران سیاسی لیبی خواستند تا برای پایان دادن به بن بست سیاسی موجود و توافق بر سر نحوه اجرای انتخابات به شکلی سازنده مذاکره کنند.

به گزارش العربیه، در این بیانیه آمده است: «ما هر اقدامی را که ممکن است به تقسیم لیبی منجر شود، رد می‌کنیم و مخالف ایجاد نهادهای موازی یا به دست گرفتن قدرت با زور هستیم».

همچنین کشورهای مذکور تاکید کردند: لیبی به یک دولت واحد نیاز دارد که قادر به اداره و برگزاری انتخابات در سراسر این کشور باشد و ما از پارلمان و کابینه می‌خواهیم که قانون برگزاری انتخابات را نهایی کنند.

پس از عدم موفقیت مذاکرات لیبی در قاهره بر سر تعدادی از پرونده‌های بحث برانگیز که مهمترین آنها شرایط نامزدی در انتخابات آتی است، استفانی ویلیامز، فرستاده سازمان ملل از برگزاری نشستی برای گردهم آوردن عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق و خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی در شهر ژنو سوئیس،جهت بحث در مورد قانون انتخابات خبر داد.

ویلیامز در توییتی نوشت که روسای پارلمان و شورای دولتی لیبی سه‌شنبه و چهارشنبه در مقر سازمان ملل در ژنو برای بررسی پیش‌نویس چارچوب قانون اساسی دیدار خواهند کرد.

تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری، به عنوان بخشی از روند صلح پس از آتش‌بس در جنگ داخلی لیبی در سال ۲۰۲۰ که برای دسامبر ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بود، در آخرین لحظه به دلیل اختلاف بر سر چارچوب قانون انتخابات شکست خورد.

جناح‌های رقیب لیبی از آن زمان بر سر چگونگی ادامه روند سیاسی و اینکه چه کسی تا زمان انتخابات بر کشور حکومت خواهد کرد، با هم اختلاف داشتند. پارلمان شرق لیبی(طبرق) در ماه دسامبر گفت که دولت عبدالحمید الدبیبه نخست وزیر منقضی شده است و نقشه راه جدیدی را اعلام کرد و فتحی باشاغا را به جای او منصوب کرد. اما الدبیبه این اقدام پارلمان را رد و از واگذاری قدرت خودداری کرد و باشاغا نتوانست برای انجام وظایف خود وارد طرابلس شود.

واکنش‌ها

سران دو دولت رقیب در لیبی هم در اظهاراتی جداگانه از بیانیه پنج کشور غربی درباره انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی «معتبر» در لیبی استقبال کردند.

فتحی باشاغا به عنوان رئیس دولت جدید تشکیل شده از سوی پارلمان گفت،" مشتاقانه منتظر همکاری دوشادوش با این کشورها و همه دوستان عرب و آفریقایی خود جهت بازسازی لیبی و هدایت آن به انتخابات ملی در اسرع وقت هستم."

عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی نیز در بیانیه‌ای از این موضع غرب استقبال کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما