شناسهٔ خبر: 54753358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری، ۴ تیر ۱۴۰۱؛ از دستگیری چند نفر در رابطه با تجمع نوجوانان در شیراز تا سفر بورل به تهران

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تشکر اسرائیل از ترکیه
وزیر خارجه اسرائیل از دولت ترکیه به دلیل آن چه «فعالیت حرفه ای و هماهنگ آن در خنثی سازی توطئه علیه شهروندان اسرائیلی در استانبول» خواند، قدردانی کرد جایی که در این باره گفت: ما از دولت ترکیه به خاطر این فعالیت حرفه ای و هماهنگ سپاسگزاریم.

سفر بورل به تهران
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی درباره سفرش به تهران، دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس کردن تنش‌های فعلی خواند.

صدیقی: بی‌اعتنایی به فرمان رهبری تمرد از احکام الهی است
صدیقی، امام جمعه موقت تهران بیان کرد: شخصیتی متین، معتقد به معنی واقعی کلمه، جهادی، مسلط بر قانون و مسلط بر جریان دستگاه قضایی از نظر اشراف اطلاعاتی، مصمم، با عزم، بی‌حاشیه و به تمام معنا ولایتمدار آن هم از روی عقیده و نه به لحاظ سیاسی مانند همه شما که نایب امام زمان را نه به عنوان رهبر سیاسی بلکه به عنوان نایب امام زمان تقدیس می‌کنید و دستورات ایشان را واجب اجرای الهی می‌دانید. در صورتی که نایب امام زمان فرمانی بدهد و کسی بی‌اعتنا باشد روز قیامت ماخذ خواهد بود و تمرد از احکام الهی کرده است.

۱۳ میلیون حاشیه‌نشین در ایران حاشیه‌نشین
رئیس سازمان بهزیستی کشور از وجود ۱۳ میلیون نفر حاشیه‌نشین در سطح کشور خبر داد و گفت: این آمار تکان‌دهنده، نتیجه عدم توازن در توسعه و عدم اجرای طرح‌های تفصیلی پایدار در شهرها است.

دادگاه عالی آمریکا حکم ۵۰ ساله حق قانونی سقط جنین را لغو کرد
در پی لغو حکمی ۵۰ ساله از سوی دیوان عالی در آمریکا، میلیون‌ها زن در این کشور حق قانونی سقط جنین را از دست خواهند داد. این دیوان حکم تاریخی «رو دربرابر وید» را مبنی بر قانونی بودن سقط جنین پس از فاش شدن سند بی سابقه‌ای که نشان داد طرفدار انجام این کار است، لغو کرد.این حکم حقوق سقط جنین را در آمریکا متحول خواهد کرد و حالا ایالت‌ها هر یک جداگانه می‌توانند سقط جنین را ممنوع کنند.

پیشنهاد بانک‌های روسی به ایرانن که روحانی رد کرد
عبدالناصر همتی رییس کل پیشین بانک مرکز‌ی می‌گوید: سال ۱۳۹۹ که هم‌زمان با پایان دولت ترامپ و اوج فشار آن بر ایران بود، ما مشکل ارزی پیدا کردیم. با مسئولان روسیه صحبت کردیم که خط اعتباری برای واردات گندم و ذرت به ما بدهند که آن‌ها هم قبول کردند. البته، بر اساس قوانین آن‌ها نمی‌توانستند به دولت وام دهند مگر در زمینه پروژه، پس قرار شد به بانک‌های خصوصی اعلام کنند که به ما اعتبار بدهند و دو سال بعد که شرایط بهتر شد، آن را بازپس دهیم. این بانک‌ها گفتند بهره ارزی ۱۴ درصد است که یک‌جور ترکمانچای بود. هم من و هم آقای روحانی مخالفت کردیم.

دستگیری چند نفر در رابطه با تجمع نوجوانان در شیراز 
لطف‌اله شیبانی فرماندار شیراز در واکنش به تجمع نوجوانان با بیان اینکه مطمئنا این حرکات قصدی جز شکستن احکام و هنجارهای دینی و مذهبی و حتی ملی ما ندارند، گفت: برخی حرکات و رفتارهای این برنامه را حتی در زمان‌ پیش از اسلام سراغ نداریم و یا در ایران باستان نیز چنین صحنه هایی در جامعه شاهد نبوده و یا آثاری که از این رفتارها بجا مانده باشد لذا این حرکات به شدت محکوم است و مورد برخورد قضایی قرار می‌گیرد.

توضیح رئیسی  درمورد گرانی ها
رئیسی در مورد گران شدن اقلام و کالا‌های اساسی گفت: اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌ها تنها یکی از عوامل گرانی این نوع محصولات بود و همزمان قیمت‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرد که یکی از عوامل آن جنگ اوکراین است. رئیسی افزود: برخی از کشور‌های اروپایی نیز به دلیل گرانی کالا‌های اساسی روش تخصیص کوپن را برای توزیع کالا در پیش گرفتند و برخی کالا‌ها را بدین شکل در کشورشان توزیع می‌کنند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما