شناسهٔ خبر: 54744374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش مشرق

رونویسی افراطیون اصلاح طلب از دست افسر موساد/ نگرانی اصلاح طلبان تندرو از بی اعتبارشدن پروژه «شرطی سازی اقتصاد»

این بیانیه حاکی از آن است که افراطیون اصلاح طلب از بی اعتبار شدن پروژه «شرطی سازی اقتصاد» نگران هستند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- حزب اتحاد ملت- اعضای حزب منحله مشارکت- به تازگی در بیانیه ای درباره وضعیت برجام ابراز نگرانی کرده است. این حزب اصلاح طلب در بیانیه مذکور خواستار تسریع در روند احیای برجام شده و ادامه روند موجود را موجب تداوم و افزایش خسارات و فشار فزاینده بر اقتصاد کشور و معیشت و رنج روز افزون مردم اعلام کرده است.

بیانیه حزب اتحاد ملت با این هشدار به پایان می‌رسد که «اگر فرصت احیاء برجام از دست برود، معلوم نیست که بتوان در آینده با تداوم این رویکرد در سیاست خارجی، با مشابه این توافق و یا چند برجام دیگر از این تحریم های ظالمانه عبور کرد؟

رونویسی افراطیون اصلاح طلب از دست افسر موساد/ نگرانی اصلاح طلبان تندرو از بی اعتبارشدن پروژه «شرطی سازی اقتصاد»

درباره این بیانیه گفتنی هایی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم:

۱: در هفته های گذشته مکاتبات یکی از افسران موساد (با اسم مستعار «لنی») با یکی از خبرنگاران رویترز(به نام «جان آیریش») فاش شد. در بخشی از توصیه های افسر موساد خطاب به خبرنگار این رسانه انگلیسی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران به مرحله‌ای رسیده که چه با برجام و چه بدون برجام، توانایی رسیدن به سوخت ۲۰ درصد و بالاتر از آن را هم دارد و این نشان می‌دهد تحریم‌ها و تأثیر آن بر اقتصاد ایران، کارایی قبلی خود را از دست داده‌ اما باید فضای رسانه‌های بین‌المللی به‌گونه‌ای باشد که نخبگان در ایران را به این تحلیل برساند که بدون برجام، اقتصاد ایران شکست خواهد خورد. »

واقعیت این است که محتوای بیانیه حزب اتحاد ملت کاملا همراستا با توصیه افسر موساد درباره برجام است. اینکه ایگونه القاء شود که «بدون برجام، اقتصاد ایران شکست خواهد خورد

۲: به این موارد توجه کنید «در پایان خردادماه تراز تجاری کشور برای دومین ماه متوالی مثبت شد و صادرات غیرنفتی از واردات پیشی گرفت.»؛ «رشد اقتصادی ایران که در سال ۹۹ و نیمه نخست ۱۴۰۰ حدود ۳، ۵ درصد بود، در پاییز سال گذشته به ۴، ۸ و در زمستان هم به ۵، ۷ درصد افزایش یافت. رشد بدون نفت هم در زمستان ۱۴۰۰ به ۶، ۳ درصد رسید.»؛ «با توجه به سیاستگذاری دولت در مهار تورم، از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون شاهد کاهش ۱۳ درصدی تورم بوده ایم.»؛ «در ۱۰ ماه اخیر حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه‌ها حدودا چهار برابر شده است.»

۳: در کنار موارد مذکور در دولت سیزدهم شاهد اجرای قرارداد سوآپ گازی با آذربایجان و ترکمنستان بودیم. اجرای این قرارداد در عدم قطعی گاز و برق در استان های شمالی در فصل سرما نقش قابل توجهی داشت. این قرارداد بدون برجام و FATF امضا و اجرا شد. همچنین واردات واکسن و تولید واکسن کرونا در داخل موجب شد تا ادعای جریان اصلاح طلب و مقامات دولت در ربط دادن واردات واکسن به مسئله برجام و FATF بیش از پیش بی اعتبار شود.

همچنین در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کردیم و در این مدت ۱۶، ۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی و گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده است... در مجموع چند برابر وعده بی‌عمل توتال، حاضر به سرمایه‌گذاری شده‌اند و قرارداد هم امضا کرده‌اند.»

این در حالی است که ارزش قرارداد توتال در دولت قبل حدود ۴، ۸ میلیارد دلار بوده است. بر همین اساس مجموع ارزش قراردادهای نفتی در هشت ماه نخست دولت سیزدهم بیش از ۳ برابر ارزش قرارداد دولت قبل با شرکت بدسابقه توتال فرانسه است. شرکتی که یکطرفه قرارداد را فسخ و بدون پرداخت خسارت کنار رفت.

در هفته های گذشته نیز دو کشتی غول‌پیکر اقیانوس‌پیمای ایرانی- هرکدام به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار- فروخته شد. نکته قابل توجه اینجاست که ۸۰ درصد از تجهیزات و سازه‌های مورد نیاز این نفتکش‌ها از تولیدات داخل تامین شده است و چند سفارش دیگر هم در لیست انتظار است. این اقدام بسیار مهم نیز بدون برجام و بدون FATF انجام شد.

۴: دولت سیزدهم که میراث دار تورم ۶۰ درصدی و تبعات اقتصادی دلار ۴۲۰۰ تومانی و نقدینگی سرسام آور و همچنین میراث دار کمترین رشد اقتصادی بود، در ۱۰ ماه اخیر اقدامات قابل توجهی انجام داده است. اقداماتی که بدون گره زدن معیشت مردم به برجام و FATF انجام شده و رویکرد خنثی سازی تحریم نیز به صورت جدی در آن لحاظ شده است.

۵: این رویکرد اما گویا علاوه بر دشمنان ملت ایران، افراطیون اصلاح طلب را نیز نگران کرده است. چرا که اگر دولت با همین دست فرمان ادامه دهد، رسوایی ادعاهای این جماعت مبنی بر گره زدن همه امور به برجام و FATF بیش از پیش آشکار می شود. مسئله ای که در واکسیناسیون کرونا گوشه ای از آن عیان شد.

رونویسی افراطیون اصلاح طلب از دست افسر موساد/ نگرانی اصلاح طلبان تندرو از بی اعتبارشدن پروژه «شرطی سازی اقتصاد»

۶: افراطیون اصلاح طلب در مواجهه با کارنامه دولت رئیسی، تعمدا دو مسئله بسیار مهم را سانسور می کنند؛ یکی میراث دولت روحانی است و دیگری وضعیت فعلی جهان در حوزه اقتصادی و کالاهای اساسی پس از جنگ اوکراین است.

این طیف به گونه ای فضاسازی می کند که گویا از یکطرف دولت روحانی، کشور را در بهترین شرایط ممکن به دولت سیزدهم تحویل داده و از طرف دیگر تمام کشورهای جهان در بهترین وضعیت اقتصادی و معیشتی هستند و فقط ایران در وضعیت سخت قرار گرفته است.

یکی از فعالین رسانه ای در روزهای گذشته در مطلبی نوشته بود: «به این خبرها توجه کنید: «روزنامه بیلد آلمان: به دلیل افزایش تورم مردم مجبور به کاهش وعده‌های غذایی خود شده‌اند. از هر ۶ آلمانی یک نفر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک وعده غذایی خود را حذف می‌کند»؛ «روزنامه لوفیگارو: تورم فرانسه رکورد ۳۷ ساله را شکست. قیمت مسکن، پذیرایی، بیمه، خدمات حمایت اجتماعی، اجاره، آب، جمع‌آوری زباله‌های خانگی و یا حتی قیمت‌های نگهداری و تعمیر خودروهای شخصی و محصولات تولیدی همگی در حال افزایش هستند.»؛»

وی در ادامه نوشته بود: «با افزایش بی‌وقفه تورم در کشورهای غربی، از انگلیس خبر می‌رسد که به‌دلیل وخامت اوضاع، پارلمان این کشور از دولت بوریس جانسون خواسته است تا وزارت فقر غذایی تشکیل بدهد»؛ «جو بایدن: تورم در آمریکا به دلیل حمایت از اوکراین است، مردم باید تحمل کنند.»؛ «قیمت بنزین در آمریکا در بالاترین قیمت تاریخی خود ایستاد». «آمریکا با قریب به ۱۲۰ فوتی در روز، تایوان با حدود ۱۰۹ فوتی در روز، فرانسه با بیش از ۹۰ فوتی در روز، روسیه با ۵۶ فوتی، برزیل با ۵۳ فوتی، ایتالیا با ۴۱ فوتی، آلمان با ۳۰ فوتی و... در جمع ۱۰ کشور نخست جهان در فوتی‌های کویید ۱۹ هستند.»؛ »

۷: بیانیه اخیر حزب اتحاد ملت گویای ۲ واقعیت است؛ اول اینکه شباهت این بیانیه با توصیه افسر موساد جدیدترین سندی است که نشان می دهد متاسفانه بخشی از جریان اصلاح طلب و به عبارتی افراطیون اصلاح طلب همراستا با دشمنان ملت ایران عمل می کنند. این سند را بگذارید کنار اظهارنظر سران رژیم صهیونیستی در سال ۸۸ که افراطیون اصلاح طلب را «سرمایه های اسرائیل در ایران» و «نمایندگان اسرائیل در ایران» نامیده بودند. دوم اینکه، این بیانیه حاکی از آن است که افراطیون اصلاح طلب از بی اعتبار شدن پروژه «شرطی سازی اقتصاد» نگران هستند.

«سعید حجاریان» از افراطیون اصلاح طلب و از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ پیش از این گفته بود: «در الگوی مذاکره با خارج، ابتدا باید پذیرفت بر نفس مذاکره ایرادی مترتب نیست چه با جمهوری‌خواهان چه با دموکرات‌ها، چه بی‌واسطه و چه باواسطه...از تقاطع دو متغیر «خارج» و «مذاکره»...مقرر است میان دولت‌های خارجی و نظام مذاکراتی صورت بگیرد که اولا در رفتار نظام تغییراتی ایجاد شود و ثانیا بر سر مسائلی از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای،   موشکی و اتمی توافقاتی حاصل شود.».

واقعیت این است که برای افراطیون اصلاح طلب، لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی اصلا محلی از اعراب ندارد؛ که اگر داشت وقتی وزیر خارجه دولت روحانی علیرغم وعده و وعیدهای فراوان دولت درباره فتح الفتوح و لغو یکباره تحریم ها، گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود» از این اظهارنظر دفاع نمی کردند.

نظر شما