شناسهٔ خبر: 54741843 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

استولتنبرگ:

عضویت فنلاند و سوئد در ناتو قطعی نیست!

اقتصادنیوز: دبیرکل ناتو اعلام کرد، توانایی این ائتلاف برای عبور از مخالفت‌های ترکیه و عضویت فنلاند و سوئد در ناتو قطعی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از راشا تودی، ینس استولتنبرگ در مصاحبه‌ با "پولیتیکو" در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه ناتو را به گروگان گرفته است زیرا این ائتلاف برای پذیرش یک کشور جدید به حمایت همه ۳۰ عضو نیاز دارد گفت: سیستم ناتو بر اساس اجماع استوار است. 

وی ادامه داد: در ناتو اینگونه تصمیم‌گیری می‌کنیم و اغلب موقعیتی پیش می‌آید که یک یا چند عضو با سایر اعضا مخالف هستند و باید بر این اختلاف غلبه کنیم. 

دبیرکل ناتو افزود: استکهلم و هلسینکی چند هفته پیش درخواست خود را ارائه کرده‌اند و هدف من هنوز عضویت هرچه زودتر آن‌ها است. من نمی‌توانم این امر را تضمین کنم، اما هدف من تحقق این امر است. 

ینس استولتنبرگ در خصوص ترکیه نیز گفت که این کشور یک متحد مهم برای ناتو است و به خاطر داشتن مرز با سوریه، عراق و همچنین دریای سیاه در موقعیت جغرافیایی و سیاسی خاصی قرار دارد. 

 این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش خواستار عضویت هرچه سریعتر فنلاند و سوئد در ناتو است. 

ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که آمریکا هیچ ضرب الاجلی برای عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تعیین نکرده است اما می‌خواهد این فرایند به سرعت به نتیجه برسد. 

این مقام آمریکایی تصریح کرد، ایالات متحده بخشی از مذاکرات میان فنلاند، سوئد و ترکیه به منظور حل اختلافات نیست اما از شرکای خود یعنی فنلاند و سوئد حمایت می‌کند. 

فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۱ اردیبهشت) درخواست عضویت خود در ناتو را برای استولتنبرگ دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند. 

عضویت فنلاند و سوئد در اتحاد ناتو منوط به تائید یکپارچه کشورهای عضو ناتو است. تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید برنامه‌های توسعه این سازمان و عضویت کشورهای جدید را تائید کنند. 

ترکیه به این دلیل عضویت این دو کشور در ناتو را به چالش کشیده که آن‌ها با افراد مرتبط با گروه شبه نظامی کارگران کردستان (پ. ک. ک) که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، در ارتباط هستند؛ این دو کشور در سال ۲۰۱۹ صادرات تسلیحات به ترکیه را به همین دلیل متوقف کردند. 

سوئد و فنلاند می‌گویند که تروریسم را محکوم کرده و از همکاری احتمالی با آنکارا در این رابطه استقبال می‌کنند. 

نظر شما