شناسهٔ خبر: 54741265 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

صرفه‌جویی 140 میلیون دلاری با اجرای طرح سی‌ان‌جی در سال‌های اخیر

صاحب‌خبر -
صرفه‌جویی 140 میلیون دلاری با اجرای طرح سی‌ان‌جی در سال‌های اخیر
خبرگزاری آریا- رئیس همایش و مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، سی‌ان‌جی و خدمات وابسته با بیان اینکه گازسوز کردن 500 هزار خودرو باعث صرفه‌جویی روزانه 6 میلیون لیتر بنزین می‌شود، گفت: اجرای طرح سی‌ان‌جی در سال‌های اخیر باعث صرفه‌جویی 140 میلیون دلاری شده است.

به گزارش آریا، «علی محمودیان» در حاشیه همایش سوخت‌های جایگزین، سی‌ان‌جی و خدمات وابسته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سال 1398 و پس از تصویب مصوبات شورای اقتصاد در خصوص تبدیل رایگان یک میلیون و دویست و شش هزار خودروی عمومی به دوگانه سوز وضع صنعت سی‌ان‌جی متحول شد، افزود: از همان موقع صنعت 20ساله سی‌ان‌جی دوباره رونق پیدا کرد و اثرات مستقیم و غیرمستقیم مطلوبی را بر جای گذاشت.

وی با بیان اینکه با شروع عملی طرح توسط پیمانکاران در اوایل سال 1399 همه کارخانه‌های تولید مخازن و کیت‌های سی‌ان‌جی شروع به فعالیت کردند و کارگاه‌های تبدیل نیز در سراسر کشور فعال شدند، ادامه داد: این صنعت زمینه‌ساز اشتغال‌زایی بیش از 50 هزار نفر در بیش از 2500 جایگاه و کارخانه تولید مخازن سی‌ان‌جی و کیت و همچنین بیش از هزار مرکز خدمات خودروهای گازسوز (کارگاه تبدیل) در سراسر کشور شده است؛ در واقع در گام دوم توسعه صنعت سی‌ان‌جی پس از وقفه‌ای، دوباره از سال 1398 و با مصوبه شورای اقتصاد آغاز شد.

 140 میلیون دلار صرفه‌جویی با هزینه‌کرد 90 میلیون دلاری

به گفته وی این طرح تاکنون حدود 90 میلیون دلار هزینه در بر داشته و بیش از 140 میلیون دلار صرفه‌جویی مستقیم ناشی از جایگزینی سوخت سی‌ان‌جی به‌جای بنزین حاصل شده که با توجه به گستردگی این صنعت در تمام ایران، موجب رونق تولید در کشور نیز شده است.

محمودیان ادامه داد: از سویی اجرای کامل طرح با توجه به جامعه هدف اصلی آن که وانت‌های عمومی و تاکسی‌ها بوده است، می‌توانست باعث جایگزینی بیش از 12 میلیون لیتر بنزین با سی‌ان‌جی به طور روزانه شود که برابر تولید بنزین در 5 پالایشگاه تهران، تبریز، شیراز، لاوان و کرمانشاه است.

وی تصریح کرد: علاوه بر تمام مزایای مستقیم با وجود این طرح دولت در مقاطعی سهمیه خودروهای عمومی را در کارگروه اجرایی بند 8 کم کرده که همگی به پشتوانه این طرح بوده و طبق برآوردهای اولیه، میزان صرفه‌جویی غیرمستقیم آن بسیار بیشتر از صرفه‌جویی غیرمستقیم طرح است که آمار دقیق آن را می‌توان از وزارت نفت دریافت کرد.

مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین تاکید کرد: با وجود این مزیت‌ها، طرح در 9 ماه اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده و عملاً متوقف شده که ضرر و زیان زیادی برای کشور به همراه داشته است.

صرفه‌جویی روزانه 6 میلیون لیتر بنزین با گازسوز کردن 500 هزار خودرو

وی با اشاره به اینکه در صورت اجرای این طرح همانند آغاز به کار آن، اکنون باید حدود 500 هزار خودرو تبدیل شده بود، اظهار کرد: این امر می‌توانست به صرفه‌جویی روزانه حدود 6 میلیون لیتر بنزین منجر و باعث جلوگیری از واردات بنزین در شرایط خطیر تحریم‌های کنونی شود، اما متأسفانه تبدیل خودروهای به گازسوز در حدود 200 هزار خودرو باقی مانده است.

محمودیان افزود: در واقع عدم اجرای طرح در ماه‌های اخیر علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به پیمانکاران که با تولید و آماده‌سازی برای 300 هزار لوله، مخزن و کیت قطعات گازسوز آمادگی کامل اجرای فرایند تبدیل را دارند، باعث به‌هم‌خوردن تعادل سبد سوخت و واردات بنزین به کشور پس از چند سال خودکفایی نیز خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول به‌جای استفاده از این فرصت بی‌نظیر ملی برای صرفه‌جویی بنزین و صادرات آن و در نتیجه ارزآوری برای کشور در شرایط سخت تحریم ظالمانه، فرصت‌سوزی کرده و با توجه به مصرف بنزین که نزدیک به تولید بنزین شده است، در آینده نزدیک فرصت صادرات را با واردات بنزین عوض خواهیم کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: با یک حساب کتاب ساده می‌توان متوجه شد که در صورت واردات روزانه 6 میلیون لیتر بنزین به کشور، دولت باید سالانه حدود 2 میلیارد دلار در شرایط کنونی ارزی کشور، به واردات بنزین تخصیص دهد که تامین آن بسیار سخت خواهد بود.

محمودیان بیان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران از خرداد سال 1398 به‌ازای هر مترمکعب سی‌ان‌جی که مالکان خودروهای گازسوز، گاز سی‌ان‌جی استفاده کردند 392 ریال جمع‌آوری شده که مجموع این مبالغ تا به امروز بالغ بر 1000 میلیارد تومان است. مقرر بود این مبلغ برای ایمن‌سازی و کمک‌هزینه مالکان خودروهای گازسوز جهت دریافت گواهی سلامت و کمک‌هزینه تعویض مخازن فرسوده پرداخت شود. این 1000 میلیارد تومان متعلق به مالکان خودروهای گازسوز هستند.

وی از عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد در باره احداث 700 جایگاه سی‌ان‌جی و توان داخلی برای اجرای این طرح که می‌توانست از صرفه‌جویی حاصل از طرح تبدیل خودروها نیز برای آن استفاده کرد انتقاد کرده و توجه دولت به این مصوبه را که می‌تواند باعث تسهیل دسترسی این سرمایه عظیم ملی شود، خواستار شد.

محمودیان ضمن هشدار در خصوص وضعیت نگران‌کننده موانع ایجاد شده در 9ماهه گذشته که کشور را از صادرکننده بنزین به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد؛ ورود مدبرانه رئیس‌جمهور محترم به‌منظور حمایت از اشتغال‌زایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری و همچنین جلوگیری از واردات بنزین و رونق گرفتن تولید داخلی در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا را خواستار شد.

نظر شما