شناسهٔ خبر: 54739614 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاندار کردستان

ناحیه منفصل شهری نایسر در آینده نزدیک به شهر تبدیل می شود

سنندج- استاندار کردستان گفت: در آینده نایسر را به عنوان یک شهر مستقل مصوب خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر از سنندج، اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار داشت: با وجود اعتبارات کم استان کردستان با هر گونه تغییر در شاخص‌های موجود، اتفاق خاصی نمی‌افتاد.

وی افزود: شاخص‌ها و مؤلفه‌های بسیاری وجود دارد، باید در تدوین شاخص‌ها فرمول‌های علمی استفاده کرد و تمام الزامات در نظر گرفته شود.

استاندار کردستان خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: توجه و تعریف مناطق محروم بسیار مهم است و در سنندج به جز بخش کلاترزان مناطق محرومی تعریف نشده و این در حالی است که در قلب سنندج محلاتی وجود دارد که محروم‌ترین نقاط استان هستند لذا باید عدالت را بر اساس شاخص‌های موجود رعایت کنیم.

زارعی کوشا بیان کرد: تأمین و تجهیز منابع از بخش خصوصی و جذب تسهیلات و اعتبارات در اختیار وزارتخانه‌ها بستگی به ظرفیت سازی ما دارد و این تکلیف و رسالت مدیران اجرایی استان است که با جدیت ورود پیدا کنند.

وی افزود: کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها باید تشکیل شود و دبیر کمیته برنامه ریزی شهرستان نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی است لذا برای اشرافیت به چهارچوب و انجام تکالیف قانونی نیاز به مجموعه تخصصی سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

استاندار کردستان بیان کرد: سال گذشته برای موضوع اعتبار سد قوچم ۳۴۰ میلیارد تومان از محل قانون ۵۶ مصوب و با تعامل بانک‌ها از این ظرفیت استفاده شد و باید با پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل بانک‌ها از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

زارعی کوشا به بحث نایسر اشاره کرد و افزود: نواحی منفصل شهری همچون نایسر به صورت ویژه باید مدنظر قرار گیرند چرا که جمعیت آن از چند مرکز شهرستان بیشتر است.

وی افزود: بر اساس تجارب سایر استان‌ها باید مرکز بخشداری سنندج به نایسر انتقال داده شود تا بتوان با نظارت دستگاه‌های مختلف امکان مدیریت بهتر را فراهم کرد و این ناحیه را از وضعیت رها شدگی خارج کرد.

استاندار کردستان تأکید کرد: قطعاً در آینده نایسر را به عنوان یک شهر مستقل مصوب خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در بحث تأمین و رفع تنش آبی ۱۶۹ روستا نیز با کمک بسیج سازندگی و با اعتباری بالغ بر ۵۲۷ میلیارد تومان پروژه‌ها فعال هستند و جلسات پیگری پروژه‌ها در نقاط مختلف استان را خواهیم داشت.

استاندار کردستان اظهار کرد: ظرف مدت ۳۰ ماه حدود ۱۶۹ روستا حداقل تأمین آب خواهند شد و در بحث راه‌ها نیز پیمانکاران مشخص و فعال هستند.

استاندار کردستان با عنوان اینکه گزارش تخصیص‌ها به خواسته فرمانداران باید اعلام شود، بیان کرد: متأسفانه در برخی موارد موافقت نامه‌ها بدون اطلاع شهرستان‌ها و کمیته برنامه ریزی شهرستان تغییر کرده و این اتفاقات نباید بدون نظر و موافقت رئیس کمیته برنامه ریزی اجرایی شود.

زارعی کوشا به ظرفیت صندوق توسعه استانی اشاره کرد و گفت: از محل صندوق پیشرفت و عدالت و از محل تبصره ۱۸ با دوهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار باید طبق طراحی درست و شفاف پیش رفت.

وی افزود: با اهرم قرار دادن این مبلغ می‌توان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار کرد و امیدوارم یارانه بهره بانکی از این محل برای پروژه‌های حیاتی هزینه شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان هم بر لزوم عمل به مصوبات سفر آینده رئیس جمهور از سوی دستگاه‌ها تأکید کرد و افزود: اولویت دستگاه‌ها باید اتمام پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت باشد.

شهرام ملکی یکی از چالش‌های استان را موضوع حاشیه شهرها دانست و افزود: انتظار داریم ناحیه منفصل شهری نایسر مانند یک شهرستان دیده و اعتبارات خاصی در حوزه امنیت و عمران شهری برای این منطقه در نظر گرفته شود تا برخی شاخص‌ها در این ناحیه توسعه یابد.

نظر شما