شناسهٔ خبر: 54737238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس مجلس: نباید اسم هر حرف نپخته‌ای را انقلابی‌گری بگذاریم

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه اینکه برای حل مسائل باید اخلاص داشته باشیم، گفت:قرار نیست اسم هر حرف نپخته‌ای را انقلابی‌گری بگذاریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در هجدهمین همایش دبیران هم‌اندیشی، استادان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور که صبح امروز پنجشنبه (2 تیر) به منظور هم اندیشی، حل مسأله و امیدآفرینی و با شعار هر دانشگاه، یک اندیشکده در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت:  این جلسه برای من فرصت مغتنمی است زیرا در جمع استادان و نخبگانی هستم که به عنوان فعالان نهادهای علمی تحول را در کشور شکل می دهند و هدایت می کنند.

وی گفت: روزی که به مجلس وارد شدیم دو رویکرد جدی خنثی سازی و رفع تحریم را داشتیم که راهبرد ما در مجلس بوده است لذا همه اقدامات کوچک و بزرگ بر مبنای آن انجان داده ایم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ما در حوزه رفع تحریم بزرگ ترین گامی که برداشتیم این بود که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را تصویب کردیم که کارشناسان می دانند که در این قانون حرف های منطقی، انسانی و علمی زده شده است، افزود: وقتی مجلس یک موضوعی را تصویب می کند مفهوم بزرگی دارد و ما بعد از 20 سال، حوزه هسته ای را در ریلی قرار داریم که جریانات با نگاه سلیقه ای و سیاسی نتوانند آن را به هر طرف که خواستند سوق دهند.

رئیس مجلس در ادامه درباره اهمیت خانواده، جمعیت و قانونی که در این حوزه به تصویب رسید توضیح داد و درباره دیگر قوانین تأثیر گذار مجلس گفت: قانون دیگر، قانون جهش تولید مسکن بود که به خاطر مشکلات موجود در حوزه مسکن صحن مجلس روز گذشته با این جمع بندی که اگر خانواده ها بخواهند صد در صد درآمد خود را بدهند که یک مسکن اجاره ای یا تملکی در شأن زندگی خود تهیه کنند، نمی توانند لذا اگر بتوانید مشکل مسکن یک فرد را حل کنیم بخش مهمی از مشکل زندگی مردم حل شده است.

مجلس به قانون اجاره‌داری حرفه‌ای ورود کرده است

قالیباف با تشریح قوانین به تصویب رسیده در حوزه مسکن که در سطح راهبردی قرار دارد، تصریح کرد: قانون جهش تولید ساخت 4 میلیون مسکن را تصویب کردیم همچنین از آنجایی که در وضعیت فعلی، 2 میلیون مسکن احتکار شده و خالی قرار دارد توانستیم با مالیات گذاری بر این املاک آن را تعیین تکلیف کنیم ضمن اینکه روز گذشته نیز به قانون اجاره داری حرفه‌ای ورود کردیم که تاکنون نداشتیم و بنگاه های املاک هر کاری می خواستند می کردند. البته کاری را هم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا صورت داده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه قانون امنیت غذایی زمانی به تصویب رسید که هنوز جنگ اوکراین اتفاق نیفتاده بود، گفت: امروز 35 بخش قابل توجهی از نهاده ها در کشور ذخیره سازی شده است که مجلس خیلی زودتر نسبت به این موضوع پیش بینی و اقدام کرد. همچنین مجلس قانون جهش تولید در حوزه دانش بنیان را تصویب کرد که که امروز از جهت اعتباری، مالی و حقوقی یک قانون جامع است که همه صاحبنظران عرصه دانش بنیان نسبت به آن نظر خوبی دارند.

رئیس مجلس در مورد به تصویب قانون رتبه بندی معلمان در مجلس، تشریح کرد: این قانون بیش از 10 سال بود که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و حدود 9 ماه رفت و برگشت داشت چرا که واقعیت این است که مقطع آموزش و پرورش حتی از آموزش عالی نیز مهم‌تر بوده و شرایط فعلی آنها چندان خوب نیست، در حالی که همه هویت آموزش و پرورش به معلمان است و خوشبختانه تعیین تکلیف رتبه بندی معلمان بعد از 10 سال محقق شد.

قالیباف با اشاره به ساماندهی گروه‌های جهادی، گفت: آیین‌نامه نظارتی سازمان برنامه و بودجه اجازه نمی‌دهد تا افراد با بودجه عمومی دولتی کاری انجام دهند و حتما باید هویت حقوقی و شرکتی خود را داشته باشند از این رو به گروه‌های جهادی و فعال در زمینه محرومیت زدایی اجازه دادیم تا بتوانند از این اعتبارات در راستای فعالیت‌های جهادی و توسعه مناطق محروم استفاده کنند.

80 درصد سکونتگاه‌های غیررسمی به صورت جدی آسیب‌پذیر هستند

رئیس مجلس با بیان اینکه بر اساس اطلاعاتی که طی 12 سال حضور در شهرداری و 5 سال در نیروی انتظامی کسب کرده و شناختی که در لایه‌های زیرین و بالایی اجتماعی در ابعاد مختلف دارم می‌گویم که 80 درصد سکونتگاه‌های غیررسمی به صورت جدی آسیب‌پذیر هستند، افزود: همه این منازل به دلیل نداشتن سند و ساخت غیراستاندارد یکی از نقاط آسیب هستند که در بودجه امسال تصویب کردیم که همه سکونتگاه‌های حریم شهرها که مشکل سند به لحاظ ملی، دولتی، منابع طبیعی دارند باید تعیین تکلیف شده و با قیمت منطقه‌ای و با رقمی منطقی به نام ساکنان‌شان زده شود تا مشکل بخش اعظمی از 3 دهک پایین جامعه حل شود. در واقع این نوع تصمیمات خنثی‌سازی تحریم به شمار می‌آید. به تعبیری خنثی‌سازی تحریم‌ها یعنی اتخاذ تصمیمات اورژانسی در کوتاه مدت و میان مدت تا زمانی که بتوانیم مشکل تورم را حل کنیم.

قالیباف گفت: براساس آمار بیش از 110 میلیون دفترچه خدمات درمانی داشتیم، این در حالی بود که تنها 80 میلیون نفر جمعیت داریم و 15 میلیون نفر آنها نیز بدون دفترچه هستند که حاکی از نحوه غلط حکمرانی در کشور است. لذا امسال پیش بینی کردیم 6 میلیون نفر از دهک‌های پایین جامعه که بیمه ندارند با مصوبه‌ای بدون اخذ وجه تحت پوشش قرار گیرند و 6 هزار میلیارد تومان اعتبار نیز به آن اختصاص دادیم.

نحوه اجرای قوانین را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم

رئیس مجلس با اشاره به اقدامات نظارتی مجلس که از سال دوم تصمیم گرفته شد روزهای سه‌شنبه صحن علنی، روزهای نظارت بر مصوباتی باشد که مراجع باید آن را اجرا کنند، تشریح کرد:‌ نحوه اجرای قوانین را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم، وزیر و رئیس سازمان مربوطه را فرا می‌خوانیم و در اجرای قانون با کسی رودربایستی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه امروز کشور در کنار جهاد تبیین نیازمند جهاد تصمیم است، تصریح کرد: به موجب مصوبه مجلس در موضوع بیمه، 5 میلیون و 379 هزار نفر از 6 میلیون نفر تا 31 خرداد یعنی ظرف 3 ماه بیمه شدند و بقیه از افرادی بودند که در شناسایی آنها مشکل داشتیم و داده های مرکز رفاه در 3 دهک دچار ایراد بود.

قالیباف افزود: از این تعداد نیز 302 هزار نفر در بلاتکلیفی هستند که مشکل کد ملی و تطبیق با محل سکونت داشته‌اند و گفتنی است که همه این کارها به صورت غیرحضوری انجام شد و برای افراد پیامک ارسال شد که شما از امروز بیمه شده‌اید.

 سازمان غذا و دارو مشکلات جدی دارد

رئیس مجلس با اشاره به راهکار مجلس برای حل مشکل بیماران صعب العلاج، گفت: در حوزه بهداشت آنقدر لنگ می زنیم که بار روی درمان افتاده و آن را پرهزینه کرده است و در این خصوص باید بپذیریم سازمان غذا و دارو مشکلات جدی دارد که دقیق عرض می‌کنم حتما در این حوزه تضاد مدیریت منافع داریم.

وی با بیان اینکه امسال صندوقی تأسیس کردیم که 5 هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته است، افزود: ظرف 30 سال گذشته بارها در مجلس، شهرداری و هر سازمانی که کار می‌کردم با این بیماران روبرو بوده‌ام و حتی دیده‌ام که بعضاً به خاطر موضوعات ژنتیکی یک خانواده با 6 فرزند معلول و مادری که سرپرست خانوار است دچار مشکلات عدیده‌ای هستند، از این رو امسال برای آنها کارت سلامتی و اعتبار در نظر گرفته شد و همچنین صندوقی ایجاد شد که به آنها وام قرض الحسنه اختصاص پیدا کند.

رئیس مجلس با اشاره به حقوقی که مجلس برای سربازان متأهل دارای 2 فرزند در نظر گرفت که به میزان کف حقوق یک کارگر است، گفت: این دسته از سربازان حدود 600 هزار نفر از جوانان کشور را تشکیل می‌دهند و وضعیت آنها به گونه‌ای بود که بعضی از آنها برای مرخصی رفتن هم پول نداشتند.

قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر متوسط حقوق سربازان 3 میلیون و 500 هزار تومان است، تصریح کرد: با این حال الان وضعیت به گونه‌ای است که آن دسته از سربازانی که غیبت داشته‌اند به خدمت مراجعت کرده‌اند و از این رو به تعبیری 600 هزار شغل هم ایجاد کرده‌ایم.

علت همه ناترازی‌های منفی در کشور، ناترازی در نظام حکمرانی است

وی با اشاره به شناختی که در طول سال‌ها فعالیت اجرایی به دست آورده است افزود: علت همه ناترازی‌های منفی در کشور، ناترازی در نظام حکمرانی است.

قالیباف با بیان اینکه نگاه دو سویه به ما تعادل و انرژی می‌دهد، گفت: همواره به دوستان گفته‌ام به یک موضوع توجه کنید اگر روزی ناامیدی که از خصائل شیطانی است سراغ یک بچه مسلمان انقلابی آمد، به کارهای بزرگ خود نگاه کنید. از سوی دیگر باید زمانی که به کارهای بر زمین مانده نگاه می‌کنیم به خود بگوییم آیا من بودم و این کارها انجام نشده است؟ که این نگاه دوسویه، تعادل و انرژی به ما می‌دهد و همان انقلابی‌گری است.

رئیس مجلس افزود: از زمانی که با نام امام(ره) و انقلاب آشنا شدم و در این مسیر حرکت کرده‌ام می‌گویم ما نیازمند یک آسیب شناسی هستیم که صرفا به اشکالات نگاه نکند چرا که در یک جنگ رسانه‌ای شناختی درگیر هستیم و باید خیلی به این موضوع دقت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در حین آسیب شناسی باید پویاشناسی انقلاب هم داشته باشیم، تصریح کرد: در جهاد تبیین باید بخش افتخارات را به درستی تبیین کنیم که در جامعه کسی منفعل نشود اما از مشکلات نیز نباید چشم پوشی کرد و برای حل آن دقیقاً باید متوجه باشیم که مسئولیت ما در قبال مردم چیست و دشمن خود را بشناسیم.

مبارزه با  آمریکا راهی جز «کار، کار و کار» ندارد

قالیباف گفت: وقتی رهبری از کار جهادی می‌گویند یعنی هر زمانی کار می‌کنیم، دشمن را روبروی خود ببینیم که همین انگیزه بخش است.

رئیس مجلس با اشاره به بیانات حضرت آقا چند سال قبل در سالروز رحلت امام(ره) در خصوص دشمن شناسی، افزود: ایشان فرمودند دشمن ما آمریکا است و این موضوع را یک ساعت تبیین کردند و گفتند خب حال با این دشمن چه کنیم؟ که من با خودم گفتم تبیین دشمن شناسی یک ساعت زمان برد حتما تبیین راه حل آن جلسه دیگری می خواهد که حضرت آقا صرفا این جمله را فرمودند که مبارزه با این دشمن و آمریکا چیزی جز «کار، کار و کار» نیست اما متأسفانه این جملات را درست تبیین نمی‌کنیم.

قالیباف با اشاره به تبیین بیان رهبر معظم از خط امام(ره) که آن را چیزی جز عقلانیت، معنویت و عدالت نمی‌دانند، تصریح کرد: ایشان می‌فرمایند سیستم اداره کشور باید درست شود. من می‌گویم متأسفانه علیرغم اینکه برخی مسائل قابل حل است و در یک قدمی آن هستیم اما 20 سال شده و نتوانسته ایم آن را حل کنیم لذا با دقت بر جنگ رسانه‌ای که در آن قرار داریم باید این مشکلات را احصا کرده و وظایف و تکالیف خود در قبال مردم و شیوه عمل در برابر دشمنی که قصد حذف ما را دارد، مشخص کنیم.

مهم ترین چالش کشور  نظام حکمرانی است

وی گفت: اگر از من سوال کنید مهم ترین چالش کشور چیست، می‌گویم نظام حکمرانی کشور است.

قالیباف در ادامه سیستم بروکراسی کشور را بخشی از نظام حکمرانی دانست و تشریح کرد: روز گذشته فوریت طرحی در مجلس به تصویب رسید که این موضوع حل شود. امروز وقتی در هر اتاق اداره‌ای را باز می‌کنید می‌بینید نوع استخدام ها چقدر متفاوت است و برخی رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و غیره هستند در حالی که ممکن است همه مدرک تحصیلی دکترا و 15 سال سابقه کار داشته باشند.

رئیس مجلس افزود: کسی که رسمی است اگر کارکرد مثبتی هم نداشته باشد، به دلیل نوع استخدام امکان بیرون کردنش نیست اما کسی که شرکتی است، چند برابر همکار رسمی خود کار کرده و یک سوم او حقوق دریافت می‌کند و اسم این را عدالت هم گذاشته‌ایم. این موضوعات در یک قدمی ما قرار داشته و می توانستیم آنها را حل کنیم اما ایستاده‌ایم تا فرد دیگری بیاید و آن را حل کند در حالی که حل این مساله صرفا نیاز به یک حرکت دارد.

 قرار نیست دهان خود را باز کنیم و اسم هر حرف نپخته‌ای را انقلابی‌گری بگذاریم

قالیباف در ادامه با تأکید بر اینکه برای حل مسائل باید تقوا به خرج داده و اخلاص داشته باشیم، گفت: خداوند با کسی عقد اخوت نبسته است. قرار نیست تنبلی کنیم، دهان خود را باز کنیم و هر حرف نپخته‌ای را انقلابی‌گری بگذاریم که به قول حضرت آقا این شکل حرف ها حرف‌های و رفتارها سوپرانقلابی‌گری است. برخی را ببینید؛ اگر نگاه کنید، نه جبهه بوده، نه اقدامی کرده، نه حکمت نظری داشته نه جایی ردپایی از فعالیت انقلابی داشته اما از همه طلبکار است. کسی که عمر خود را تباه کرده و هیچ اقدامی برای نظام و انقلاب انجام نداده نباید به اسم انقلاب حرف بزند.

رئیس مجلس افزود: در آستانه هفتم تیر روز شهادت شهید بهشتی(ره) قرار داریم که حضرت امام(ره) درباره ایشان فرمودند: بهشتی یک ملت بود و واقعاً این شخصیت بی نظیر است. ایشان بعد از انقلاب چند صباحی بیشتر در قید حیات نبودند و به شهادت رسیدند چرا که دشمنان فهم کردند چه کسانی را از ما بگیرند.

قالیباف گفت: ایشان می فرمایند «هیچ تبلیغی برای اسلام به اندازه ساختن یک جامعه کوچک نمونه اسلامی نمی‌تواند نافذ و موثر باشد. سخن گفتن بس است، عمل کنید و تنها سخنی بگویید که راهگشای عمل باشد. شعار و شعورمان باید به شعار راستین اسلام یعنی عمل صالح سازنده اسلامی آراسته باشد تا بتواند ما را به جلو ببرد.»

وی با بیان اینکه ضمن تدبیر باید عقلانیت خود را متصل به وحی داشته باشیم و نه متصل به ابزار، گفت: اگر عقلانیتمان متصل بر وحی نبود یک روز هم نمی توانستیم در دوران دفاع مقدس مقاومت کنیم و از اینجاست که امام(ره) با بهره‌مندی از همین ضرفیت الهی این عظمت را پیدا می‌کند که رهبری می فرمایند این انقلاب بدون نام خمینی در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست.

رئیس مجلس با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر استفاده از الگوی حکومت علوی و حرکت به سمت زمینه‌سازی برای حکومت مهدوی، افزود: اگر به این موضوع دقت نشود که از کجا آمده و به کجا می‌خواهیم برویم، آن قدر به جاده‌های بیراهه می‌خوریم که در نهایت به کجراهه می‌رویم از این رو خیلی باید به این موضوع دقیق توجه کنیم که مقصد کجاست؟ باید بدانیم هنوز راه امام(ره) و شهدا و نظریه سیاسی ایشان و آنچه ملت پای آن ایستاده و انجام داده هنوز به مقصد نرسیده است و اکنون در میانه راه قرار داریم.

رئیس مجلس تشریح کرد: با همان سه اصل که رهبری در تبیین فرمایشات امام(ره) می فرمایند یعنی معنویت، عقلانیت و عدالت باید در این مسیر حرکت کنیم و همین است که می‌تواند به جوانان ما روحیه بدهد. موضوع «ما می‌توانیم» که حضرت امام(ره) می‌فرمایند دقیقاً یعنی تکیه بر همین موضوعات و به آن باور داشتن.

قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که بنا بود در برنامه ششم در بحث مهارت آموزی کاری انجام دهیم و میزانی برای آن تعیین شد اما تنها 12 درصد بیشتر اثر نگذاشت، گفت: مثال عینی آن را زمانی مطرح کردم که به مراسم دهمین سالگرد شهادت شهید مقدم در کیلومتر 15 اتوبان تهران-کرج رفتم. شمال اتوبان ستاد نیروی هوایی و جنوب آن صنایع خودرویی ایران خودرو بود. همانجا به دوستان گفتم ببینید هر دو در همان نظریه سیاسی حکومت اسلامی فعالیت می‌کنند، هر دو در نظام مقدس جمهوری اسلامی و هر دو در حکمرانی نظام هستند اما یکی از آنها به «ما می‌توانیم» مبتنی بر 3 اصل معنویت، عقلانیت و عدالت، به علم و رشد فکری اعتقاد دارد و 6 دانگ حواس خود را جمع کرده؛ به جوانان اعتبار داده و آنها را درست تربیت می‌کند و آموزش می‌دهد که این آموزش صرفاً ذهنی نیست و نتیجه این می‌شود که در شمال اتوبان تجهیزات خاصی ساخته می شود؛ برای مثال گیربکسی از لیوان کوچک‌تر می‌سازد که چند هزار دور می‌چرخد. اما کمتر از یک کیلومتر در پایین اتوبان صنایع خودرویی قرار دارد که ماشینی در آن پارک شده و مانده و وقتی می‌پرسیم مشکل چیست؟ می‌گویند پمپ برف پاک کن آن نیست.

جهاد تصمیم یعنی اهل گذشت باشیم و خدا و مردم را راضی کنیم

قالیباف با بیان اینکه باید در جهاد تبیین درست کار کنیم و در جهاد تصمیم هم درست تصمیم بگیریم، افزود: در نشست دیوان محاسبات گفتم جهاد تصمیم یعنی من به عنوان قالیباف در مجلس حق ندارم در تصمیمات خود معطوف به رأی تصمیم بگیرم بلکه باید معطوف به حق و آنچه در قانون است تصمیم بگیرم و اگر بخواهم همه راضی باشند، باید فاتحه کشور را بخوانم. جهاد تصمیم یعنی اهل گذشت باشیم و خدا و مردم را راضی کنیم و اگر خدا راضی باشد، قلب مردم نیز راضی می شود و رضایت مردم تبلور رضایت خداوند است.

وی گفت: برای پیشرفت کشور باید کارآمدی دین را در اداره جامعه به اثبات برسانید. آن عمل خالصی که می‌خواهیم انجام دهیم باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برساند و در این مسیر باید بدانیم دین منبع معرفت و مولد قدرت است و بر آن باور داشته باشیم.

قرار نیست دین بازیچه سیاست ورزی ما شود

قالیباف تشریح کرد: قرار نیست دین بازیچه سیاست ورزی ما شود بلکه باید سنجه سیاست ورزی و حکمرانی ما باشد مثل همان زمانی که برای دنبال کردن کاری، شاخص‌های آن را تعیین می‌کنیم. پس دین هم باید منبع معرفت، هم قدرت و هم سنجه ما باشد که اینجا حرف شهید مدرس(ره) مصداق پیدا می‌کند که می فرمایند «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست».

رئیس مجلس در راستای فرهنگ‌سازی جهاد تبین افزود: باید دقت کنیم حالا که امروز ما زیست مؤمنانه و انقلابی داریم لذا باید به به جامعه نشان دهیم که در حوزه خدمات عمومی و زیرساخت ها با سایر کشورها رقابت می‌کنیم و از آنها بهتر هستیم.

وی افزود: در جهاد تبیین باید خطاب به جوانان گفت این خدمات در زمانی ارائه می‌شود که در شرایط سخت فعلی در محیط داخلی و بین المللی به دلیل نوع دشمنی دشمنان با آن مواجه هستیم و اگر یکی از مشکلات امروز ما را یکی از آنها داشتند، قطعا به سمت فروپاشی می‌رفتند و حتی یک روز هم نمی‌توانستند خدمات عمومی ارائه دهند از این رو ما در حالی خدمات عمومی ارائه می‌دهیم که این همه مشکل داریم و تحریم و تهدید می‌شویم.

قالیباف با تأکید بر اینکه این نکته را باید بفهمیم که در مقابل هیچ توطئه‌ای نباید به دشمن باج دهیم، تشریح کرد: امام(ره) و ملت حتما این را از ما می‌خواهند و اسلام نیز اجازه باج دادن به دشمن را به ما نمی‌دهد. البته همینقدر که به بازدارندگی اعتقاد داشته و در مقابل دشمنان می‌ایستیم به همین میزان نیز اهل تعامل و گفت‌وگو بوده و منطق داریم. یک انقلابی عاقل هستیم اما عقل ما مبتنی بر سنت‌های الهی و متصل به وحی بوده و عقل ابزاری نیست. ما اهل یادگیری هستیم اما هیچ وقت مقلد منفعل در مقابل دنیا نخواهیم بود.

 باید سعادت دنیوی و اخروی مردم را با هم پیش ببریم

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به این اعتقاد که در نظریه و نظام سیاسی باید سعادت دنیوی و اخروی مردم را پیش ببریم، افزود: باید این موضوع را به عنوان یک امتیاز و ترجیح برای مردم بیاوریم و در این مسیر به درستی پیش برویم. در تبیین چگونگی نقش دین در اداره جامعه باید در عمل و بیان خود درست عمل کنیم و منافع حقیقی مردم را ببینیم نه اینکه به سمت منافع جریانات سیاسی و گروه‌های منفعت طلب رفته و باندگرایی و قبیله‌گرایی کنیم که اگر اینطور شود، منابع حقیقی جامعه و منفعت مردم را نیز نخواهیم دید. رمز ماندگاری نیز در مکتب قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) این است که هرکه برای مردم تأمین منفعت بیشتری کند، عبد صالح خدا خواهد بود.

قالیباف با بیان اینکه باید نظام حکمرانی را اصلاح کنیم و در این مسیر باید در طراحی و هدفگذاری هم مراقبت کنیم، تشریح‌کرد: آقای مقیمی به من گفت در دانشگاه تهران، دانشکده حکمرانی را ایجاد کرده‌اند که من نسبت به آن احساس مسئولیت کرده و حقیقتا ترسیدم از این رو با ایشان تماس گرفتم و گفتم خواهش من این است که اگر می‌خواهید دانشکده‌ای به اسم حکمرانی تأسیس کنید باید بدانید که حکمرانی بزرگ‌ترین چالش امروز کشور است و نباید همان سیستم و شیوه‌های گذشته به یک دانشکده انتقال داده شده و رشته تحصیلی ایجاد شود و افرادی خروجی آن باشند که با مدرک‌های دکترا همان مباحثی را خوانده باشند که امروز ما را دچار مشکل کرده است.

چالش نظام حکمرانی زمانی حل می‌شود که ارتباط دقیق میان نهاد علم و نظام حکمرانی ایجاد شود

رئیس مجلس با بیان اینکه گاهی بعضی از موضوعات و مفاهیم به جای عملیاتی شدن مسیر واقعی و اثرگذاری حقیقی خود را پیدا نمی‌کنند، گفت: وقتی ما از ایجاد قرارگاه برای یک موضوع صحبت می‌کنیم منظورمان تولید فکر، خلاقیت و حل مسأله است نه اینکه سریع افراد قبل از توجه به بنیه فکری به دنبال تهیه ساختمان و دفتر و اتاق باشند، اگر کسی بنای کار قرارگاهی داشته باشد می تواند کارش را در یک کانکس و بصورت 24 ساعته برای تولید ایده و فکر هم انجام دهد تا رشد فکری و عقلانیت محقق شود. اینکه افراد اول عضو هیأت علمی می‌شوند تا بعد کار کنند این روش نتیجه نمی‌دهد به همین دلیل چالش نظام حکمرانی زمانی حل می‌شود که ارتباط دقیق میان نهاد علم و نظام حکمرانی ایجاد شود و در هم تنیده کار کند.

وی در ادامه به زمان دانشجویی خود در دانشگاه تهران که هم زمان با آن در میدان کار اجرایی بود، اشاره داشت و یادآور شد: از من به عنوان برادر بپذیرید که دانشگاه‌های ما شکل واقعی مردم ما نیستند. نمی‌شود صرف تخصص محض نقطه‌ای حرکت کنیم. زمانی اندیشمندان سده‌های اسلامی در چند رشته فعال بودند و تخصص داشتند و مشکلات جامعه را می‌فهمیدند و برای حلش چاره اندیشی می‌کردند. امروز هم اگر قرار باشد مردم احساس کنند که دانشگاه می تواند مشکلات جامعه را حل کند باید دانشگاه آنچه جامعه می‌خواهد را بفهمد تا جامعه نیز دانشگاه را در خود ببیند.

قالیباف در ادامه گفت: هر دانشکده‌ای که توانسته خود را به هر طریقی مثلا در حوزه راه آهن، پتروشیمی، محیط زیست و غیره به حوزه مردمی متصل کند و دانشجو به محیط واقعی رفته و با آنجا یکی شده است ارتباط دانشگاه و جامعه نتیجه داده است و همه به سعادت دنیوی و اخروی رسیدند و هر کجا از هم جدا بودند، هیچ کدام به جایی نرسیده‌اند.

شفافیت، هوشمندسازی و مردم سازی، کارآمدسازی را به دنبال خواهد داشت

وی در پایان با بیان اینکه در مدیریت به این موضوع رسیده‌ایم که شفافیت، هوشمندسازی و مردم سازی، کارآمدسازی را به دنبال خواهد داشت، گفت: کارآمدسازی مشکلات را برطرف می‌کند و بنده این موضوع را در نیروی هوایی، نیروی انتظامی، شهرداری و هم اکنون در مجلس دنبال می‌کنم. شما نیز که دارای عصاره‌ای از پیشکسوتان و جوانان با انگیزه هستید باید این مسیر را طی کنید.

پیش از سخنان رئیس مجلس تعدادی از استادان دانشگاه نظرات، دغدغه‌ها و ایده‌های خود را با رئیس مجلس مطرح کردند.

انتهای پیام/

نظر شما