شناسهٔ خبر: 54735350 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

امیرعبداللهیان: مذاکرات خوبی با لاوروف داشتم، امیدوارم مذاکرات وین به زودی شروع شود

در نشست خبری وزیر خارجه ایران و روسیه، وزیر خارجه ایران گفت: در ساعات گذشته باقری در تماس مستمر با مورا و من هم با بورل در تماس بودم. امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک ریل مذاکرات را که در مسیر درست خودش قرار دارد در جریان و حرکت نگهداریم. ایران برای رسیدن به توافق قوی، خوب و پایدار جدی است و ما مسیر دیپلماسی که مسیر درستی است ادامه می دهیم و بار دیگر آمریکا را به واقع بینی دعوت می کنیم.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ صبح امروز حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه در ساختمان وزارت خارجه ایران دیدار و رایزنی کردند. این دیدار با یک نشست خبری دو وزیر خارجه با حضور خبرنگاران و پاسخ به سوالات آنها به پایان رسید.

حسین امیرعبداللهیان در این نشست خبری گفت: با آقای لاوروف در مورد مهمترین مسائل روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. از جمله موضوعات مورد بررسی معاهده همکاری‌های جامع بلندمدت و راهبردی دو کشور است. این ایده قبل از سفر آقای رئیسی به مسکو در دستورکار ما قرار داشت. امیدواریم بزودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه را پشت سر بگذاریم. دو سند دیگر از سندها برای ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همکاری در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات بین دو کشور هم در روزهای گذشته در هیأت دولت ایران به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وزیر خارجه ایران بیان کرد: با لاوروف توافق کردیم دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را برگزار کنیم. درباره همکاری در سایر حوزه‌های تجاری و فناوری هم توافقات خوبی داشتیم. در پروژه‌های راه‌آهن از جمله رشت - آستارا توافق خوبی حاصل شد همچنین توافقی بر سر ایجاد مرکز نوآوری فناورانه داشتیم.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب است. واقع شدن در مسیر ترانزیت شمال - جنوب و شرق به غرب مزیتی است که ایران داراست. امیدواریم در آینده نه چندان دور  شاهد برگزاری نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران باشیم. این نشست بخشی به صورت دوجانبه و بخش دیگر در فرمت آستانه برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه ایران عنوان کرد: در حوزه‌های منطقه‌ای، تحولات افغانستان، سوریه و یمن و اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر در هفته آینده را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. از کشورهای روسیه و چین تشکر می‌کنیم که مخالفت خود را با قطعنامه شورای حکام اعلام کردند. از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس هم در قبال حمایت از منافع و مواضع منطقی ایران تشکر می‌کنیم.

امیرعبدالهیان در ادامه تصریح کرد: با لاوروف بار دیگر بر سر موضوع  برجام گفت‌وگو کردیم که در صورت ادامه گفت‌وگوها که امیدوارم در آینده نزدیک از سر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌هایی در دستور کار وزارت خارجه است با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم. در این چارچوب لاوروف بر حمایت از مواضع سیاسی ایران در مذاکرات و در صورت رسیدن به نقطه توافق بر حمایت روسیه تآکید کرد. 

او گفت: در موضوع اوکراین معتقدیم اقدامات آمریکا با ابزار ناتو صورت می‌گیرد و ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌داند. در رابطه با برخی عربده‌ کشی‌های سیاسی اسرائیل صحبت کردیم و این‌که منطقه اجازه نخواهد داد این رژیم امنیت و پیشرفت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌ دو کشور چه برنامه‌ای برای افزایش همکاری‌ها و گسترش روابط دارند، گفت: در دولت برای مقابله با تحریم‌ها راهبردی را اتخاذ کردیم که دوم مسیر را موازی پیش ببریم اقدام اول برای بی اثر کردن تحریم‌ها و مسیر دوم که همزمان با این دنبال می‌شود و مسئولیت کار مذاکراتی آن با دستگاه دیپلماسی است مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو و مذاکره برای لغو تحریم‌ها است و به موازات آن اولویت سیاست همسایه محور بودن دولت در توسعه همکاری‌های مختلف با همسایگان به ویژه با روسیه است. هم در جریان سفر دکتر رئیسی و دیدارش با پوتین نقطه عطف جدیدی ایجاد شد که توافقات مهم و راهبردی مورد تایید رهبران دو کشور قرار گرفت و همچنین سفر مقامات که سفر نواک به تهران آمد در راستای منافع دو کشور توافقات خوبی صورت گرفت که بی اثر کردن تحریم ها یکی از موارد در دستورکار دو کشور است.

امیرعبداللهیان درباره امنیت غذایی گفت:‌ در دولت در تیم اقتصادی اقدام شده است و دولت ایران در عالی‌ترین سطح درباره اطمینان از امنیت غذایی در داخل کشور اقدامات چندلایه‌ای را صورت داده است و هیچ نگرانی نیست. درباره چگونگی مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه باید بگویم توافقات مهمی را در ماه‌های گذشته برای بی اثر کردن تحریم‌ها داشتیم که این موضوع باید اقدام و عمل را در پی داشته باشد و شاید نیاز به طرح آن در جمع خبرنگاران نباشد.

وی درباره ارسال بسته پیشنهادی به آمریکا گفت: قطار به ایستگاه‌های سخت برای نقطه پایان خودش رسیده است. ایجاب می‌کند که توقف در یک ایستگاه خاص را در نظر بگیریم. گاهی این نیاز و خواست طرف‌های مذاکره کننده برای لغو تحریم‌ها بوده و گاهی اوقات برای جمع بندی مذاکرات لازم داشتیم توقف و مکث در مذاکرات ایجاد شود. علیرغم صدور قطعنامه نادرست و غیرمعمولی که با پیشنهاد آمریکا در آژانس تصویب شد در مقابل اقدام به قطعنامه سه گام مهم برای اقدامات اضافی هسته‌ای انجام دادیم از جمله در موضوع ۲۷دوربین برجامی که از مدار خارج شد. طرف‌های مقابل به صورت مشخص آمریکا و بورل و مورا به تلاش‌های خود برای بازگشت همه به مذاکرات ادامه می‌‌دهند. در ساعات گذشته باقری در تماس مستمر با مورا بود و من هم با بورل. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک ریل مذاکرات را که در مسیر درست خودش قرار دارد مجددا این قطار را بر روی ریل در جریان و حرکت نگهداریم.  ایران برای رسیدن به توافق قوی، خوب و پایدار جدی است و ما مسیر دیپلماسی که مسیر درستی است ادامه می‌دهیم و بار دیگر آمریکا را به واقع بینی دعوت می‌کنیم.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست گفت: در دیدار با اقای رئیسی دو کشور تصمیم دارند که روابط را گسترش دهند. ما نظر مشترک داریم که روابط دو کشور می تواند به سطح بالایی برسد. با این هدف کار می‌کنیم درباره توافق بزرگ دیگر که ابتکار آن توسط رئیس جمهوری ایران مطرح شده است. امروز توافق کردیم کارشناسان هر چه سریع‌تر توافق کنند. سندی که آینده شراکت استراتژیک ما را مشخص کند برای ۲۰ سال آتی. وظیفه ماست که روابط دو کشور را گسترش دهیم در حالی که تحریم‌های آمریکا مانع توسعه روابط شده است. تجارت ما سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است. 

لاوروف بیان کرد: در نیروگاه بوشهر در فاز دوم و سوم کار می‌کنیم.در چارچوب سن پترزبورگ بحثی درباره همکاری دو کشور داشتیم و در آینده جلسه کمیسیون مشترک را برگزار کنیم. وزارت خارجه دو کشور حمایت سیاسی و دیپلماتیک خود را در همه مسائل مختلف صورت می‌دهند. نباید اجازه دهیم آمریکا اصول بین‌الملل و اساس منشور سازمان ملل و برابری حاکمیت کشورها را عوض کند. ما و ایران تحریم‌های یکجانبه برخلاف منشور توسط آمریکا را محکوم می‌کنیم. پروسه رسمی ورود ایران به سازمان شانگ‌های را استقبال می‌کنیم. در سمرقند قرار است یک تفاهمنامه‌ای امضا شود که پروسه حقوقی این مسئله را بیان می‌کند. مطمئنیم ایران نقش مهمی را در تحکیم این سازمان ایفا می‌کند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: هدف ما در مورد برجام این است که کاری که اشتباهی که آمریکا صورت داد تصحیح کنیم. زمانی آمریکا از برجام و قطعنامه خارج شد یک بار دیگر حقوق بین‌الملل را نقض کرده است. باید کاری کنیم که برجام احیا شود و به همان شکل اول آن که در ۲۰۱۵ توسط قطعنامه سازمان ملل تایید شد بدون هیچ اضافه. همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران که ناقض برجام است باید لغو شود امیدوارم آمریکا انتخاب منطقی خود را صورت دهد.

او همچنین گفت:‌درباره موضوع سوریه درچارچوب روند آستانه صحبت کردیم. توافق کردیم هماهنگی خود را ادامه دهیم. ما متعهد هستیم به وظایفی که به ثبات بخشیدن به منطقه خلیج فارس منجر می‌شود. آماده‌ایم دیالوگ همکارانه بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم. هفته بعد اجلاس سران خزر در عشق آباد است و توافق کردیم برای این مراسم مهم آماده شویم. در دیدار دیروز با آقای رئیسی گفتیم که وضعیت فعلی در اوکراین چگونه است و از ایران برای فهم درست ریشه های این مشکل تشکر کردیم. غربی‌ها می‌خواهند از اوکراین مأمنی برای تهدید علیه خاک روسیه استفاده کنند. فدراسیون روسیه و پوتین بارها توضیح دادند که ما انتخاب دیگری نداشتیم که منافع مردم روس و دونباس را تامین کنیم. مطمئنیم کشورهای جهان از این وضعیت آگاه هستند. آمریکا تلاش دارد نظم خودش را به دیگر کشورها دیکته کند. 

در سوالی با اشاره به نقش سازنده ایران و روسیه برای رسیدن به توافق که آمریکا کارشکنی‌ می‌کند، نظرش درباره نقش مخرب آمریکا برای کند کردن روند مذاکرات چیست، گفت:  آمریکا ملاحظات خود را نگاه می‌کند و براساس مشکلات داخلی خود عمل کرده و تلاش می‌کند انتخابات کنندگانش را از مشکلات داخلی منحرف کند. آنچه آمریکا انجام می‌دهد مثالی است که تایید کننده کاری است که در وهله اول تصویری قرار داده می‌شود که هدف آن بر روی تایید نقش رهبری بی چون و چرای آمریکا است. این‌که اعتبار خود را بالاتر از بقیه قرار دهد ریسک دار است.

وزیرخارجه روسیه در ادامه بیان کرد: این‌که آمریکا یک سال پیش ما را متهم کرد که ما ترمز ایجاد کردیم بر سر راه برجام و این مسئله درست نبود. روسیه مثل طرف‌های دیگر گفته که ما برجام را به صورت کامل احیا کنیم. آمریکا ترمز ایجاد می‌‌کند. ما به دوستان ایرانی گفتیم که از موضع آنها برای احیای کامل برجام بدون هیچ کم و کاستی و افزودن به آن.

او بیان کرد: در تماس‌هایی که با اسرائیل داریم تاکید داریم که فضای هوایی را در سوریه انجام ندهند. حادثه اخیر رخ داد حمله بود به فرودگاه غیرنظامی و باعث از کار افتادن این فرودگاه شد. ما از اسرائیل درخواست کرده و خواستیم که قطعنامه شورای امنیت را رعایت کنند و در دفاع از موضع خودمان ادامه می‌دهیم.

 لاوروف درباره بحران غذایی گفت: هیچ ارتباطی بین انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین با بحران امنیت غذایی وجود ندارد و همه می‌دانند. آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی مطلع هستند. بحران و عواقب این بحران چند سال پیش ایجاد شد. مسئله دیروز نیست و چند سال قبل ایجاد شد وقتی پوتین مفصل صحبت کرد و کشورهای غربی یک کار پوپولیستی انجام دادند. تلاشی که در حال حاضر توسط ترکیه و دبیرکل سازمان ملل صورت می‌گیرد خیلی وقت پیش می‌توانست موفقیت آمیز باشد اگر اوکراین و صاحبان غربی آنها مین زدایی دریای سیاه و بنادر آن را انجام می‌دادند.

وی درباره بحران غذایی گفت: هیچ ارتباطی بین انجام عملیات ویژه روسیه در اوکراین با بحران امنیت غذایی وجود ندارد و همه می‌دانند. آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی مطلعند. بحران و عواقب این بحران چند سال پیش ایجاد شد. مسئله دیروز نیست و چند سال قبل ایجاد شد وقتی پوتین مفصل صحبت کرد و کشورهای غربی یک کار پوپولیستی انجام دادند. تلاشی که در حال حاضر توسط ترکیه و دبیرکل سازمان ملل صورت می‌گیرد خیلی وقت پیش می‌توانست موفقیت آمیز باشد اگر اوکراین و صاحبان غربی آنها مین زدایی دریای سیاه و بنادر آن را انجام می‌دادند. گندمی که اوکراین است کمتر از یک درصد تولید گندم جهان است. باید اوکراین را مجبور کنیم که کشتی‌هایی را که توقیف کرده‌اند آزاد کنند و مانورهای انحرافی را از اذهان مردم درباره کارهای غربی‌ها بزدایند.

وی درباره همکاری ایران و روسیه در بازار انرژی گفت: قبل از هر چیزی به خاطر کارهای غیرقانونی آمریکا تلاش شد توسعه بخش انرژی ایران را مهار کنند و همین کار را در قبال روسیه انجام دهند. پلان دوجانبه‌ای که امروز بررسی کردیم که در حال حاضر چارچوب خودش را پیدا می‌‌کند، انجام می‌شود. هدف آنها این است که به تحریم‌های یکجانبه را منوط نکنیم. برنامه پرامیدی داریم که در این زمینه همکاری کنیم. برای ثبات بخشیدن به بازار نفت و گاز موافقت کامل داریم که در چارچوب اوپک پلاس برای لزوم تامین منافع ایران حرکت کنیم.

وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در خصوص سیاست آمریکا خیلی زیاد می‌شود صحبت کرد. اگر آمریکا واقعا علاقه‌مند است کار برجام را احیا کند. ترجیح ما بر این است که برنامه‌های اختلافی ایجاد نشود. آمریکا در هر منطقه‌ای این کار را صورت می‌دهند. این ناقض همه فرمت‌های جهانی است که در آسیا و اقیانوس آرام در حول و حوش آسه آن وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم کشورهای عرب دیالوگی با طرف ایرانی ایجاد و قدم‌های دیگر بردارند که تامین کننده ثبات در منطقه باشد و ما هم خواستار همکاری در این زمینه هستیم. سازمان ملل و اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا نیز وارد این روند شوند. 

لاوروف ادامه داد: در خصوص ابتکار آمریکا در خاورمیانه و پدافندهای موشکی بالانس ایجاد نمی‌کند و تلاش برای ایجاد لاین جداکننده است. این خط مشی به بن بست منجر می‌شود. همه مشکلات باید از طریق همکاری حل شود.

برچسب‌ها:

نظر شما