شناسهٔ خبر: 54729822 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

برپایی نمایشگاه کاریکاتور «کن از نمای نزدیک» در پی اهانت به ساحت امام رضا (ع) | خبری تحلیلی ردنا (ادیان‌ نیوز)

خانه کاریکاتور ایران نمایشگاه «کن از نمای نزدیک» را در پی اهانت فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» به ساحت امام رضا (ع) در سه نقطه پایتخت برپا کرد.

صاحب‌خبر - | زمان تقریبی مطالعه ۲ دقیقه |

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور کن از نمای نزدیک در پی اهانت فیلم سینمایی عنکبوت مقدس به ساحت امام رضا (ع) و تجلیل از این فیلم حرمت‌شکن در جشنواره فیلم کن عصر دوشنبه (۱۶ خراد) در ایوان انتظار میدان ولی‌عصر(عج) افتتاح شد و تا ۲۶ خرداد به کار خود ادامه خواهد داد.

همچنین این نمایشگاه همزمان در پهنه نگارگذر بلوار کشاورز حدفاصل میدان ولی‌عصر(عج) تا خیابان حجاب و پردیس سینما گالری ملت برپا شد و علاقه‌مندان برای تماشای آثار نمایشگاه کن از نمای نزدیک می‌توانند تا تاریخ ذکر شده از ساعت ۱۲ تا ۲۴ به طبقه اول پردیس ملت مراجعه کنند.

انتقاد از رویکرد سیاسی و ضدمذهبی جشنواره کن به زبان طنز از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

در آیین افتتاح نمایشگاه کن از نمای نزدیک در ایوان انتظار میدان ولی‌عصر(عج) بیانیه خانه کاریکاتور ایران قرائت شد که بدین شرح است: «سنت تغییر ناپذیر الهی بر پهنه عالم برقرار و ماندگار است و همواره دل‌های تشنه حقیقت، از چشمه هدایت حق سیراب می‌شوند.

جشنواره‌های فرهنگی و هنری که در غرب برگزار می‌شوند با ارزش‌های الهی سازگاری ندارند. از، آخرین خیمه شب بازی‌های جشنواره‌های خارجی نمایش مضحک جشنواره کن بود که با اهانت و توهین به ارزش‌های اسلامی فرهنگ دینی ما و جسارت به باورها و اعتقادات شیعیان، واکنش‌های زیادی را از سوی ملت ما خصوصا اهالی فرهنگ و هنر در پی داشته است.

این اقدام باعث شد هنرمندان برجسته کاریکاتوریست کشور در یک حرکت خودجوش با طراحی و تولید آثار کاریکاتور مخالفت خود را با این جشنواره اعلام کنند.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز هم سو با سایر کارگزاران فرهنگی و هنرمندان، با برگزاری نمایشگاهی با عنوان کن از نمای نزدیک این اقدام سخیف جشنواره کن را محکوم و تاکید می‌کند با تمام مشقاتی که عرصه هنر و فرهنگ این مرز و بوم با آن روبه روست، در هیچ زمانی حاضر نیست با هیاهوهای بی‌اساس و پوچ دست ‌سازهای فرهنگ بیگانه هم کلام و با معاندان غربی همراه شود.

جامعه هنری هوشمند و فرهیخته در ایران اسلامی همواره در هر تنگنا و سختی و محدودیت اجازه تحقیر باورهای متعالی را نمی‌دهد. در پایان، چراغ معرفت در دست می‌گیریم و نمی‌گذاریم افکار نادرست، فرهنگ و هنر این مرز و بوم را مورد خطاب قرار دهند.»

در نمایشگاه کارتون و کاریکاتور کن از نمای نزدیک آثار هنرمندانی همچون عباس گودرزی، عبدالمجید غیبی، علی شعبانی، علیرضا ذاکری، عاطفه یاریان، بهرامعلی حمیدی، فرامرز کشتکار، فرهاد رحیم قراملکی، حمید قالیجاری، حمید صوفی، حسین یوزباشی، ایمان نوری نجفی، معصومه موسوی، مازیار بیژنی، محمدعلی رجبی، سیدمحمدجواد طاهری، مجتبی صابری، نازنین اسماعیلی، پیمان علیشاهی، سجاد جعفری، زینب دادمحمدی و فرشاد خسروی به نمایش گذاشته شده است.

فیلم عنکبوت مقدس ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی – سوئدی به عنوان یکی از آثار بخش مسابقه اصلی هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش درآمد و در مراسم اختتامیه، زهرا امیرابراهیمی بازیگر نقش اول آن، جایزه بهترین بازیگر زن این رویداد را کسب کرد.

عنکبوت مقدس محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئد و دانمارک است و در اردن فیلمبرداری شده و ماجرای سعید حنایی قاتل زنجیره‌ای زنان در مشهد را روایت می‌کند.

هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه (۲۷ اردیبهشت تا هفتم خرداد ۱۴۰۱) در شهر کن فرانسه برگزار شد.

نظر شما