شناسهٔ خبر: 54728122 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صدراعظم آلمان: همکاری و شراکت با روسیه فعلا بعید است

صدراعظم آلمان ضمن بعید دانستن مشارکت با روسیه در آینده قابل پیش‌بینی، خواستار اصلاحاتی در اتحادیه اروپا با هدف تسهیل عضویت کشورهای جدید از جمله اوکراین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان شامگاه چهارشنبه، در ادامه اظهارات ضد روسی خود، شراکت و همکاری برلین با مسکو را فعلا بعید دانست.

شولتز طی سخنرانی در پارلمان آلمان گفت: «تصور مشارکت با روسیه، همانطور که در تفاهم‌نامه استراتژیک سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک هدف در روابط دو جانبه ذکر شده است، تا آینده قابل پیش‌بینی غیرممکن است».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با اشاره به مسئله درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا، خواستار اصلاحات در این اتحادیه از جمله جایگزینی اصل «اجماع در سیاست خارجی» با «اکثریت واجد شرایط» شد.

صدراعظم آلمان توضیح داد: «اتحادیه اروپا باید برای ورود اعضای جدید آماده شود. این بدان معناست که ما باید ساختارها و رویه‌های داخلی خود را اصلاح کنیم. بنابراین، من فعالانه طرفدار آن هستم که از اصل اکثریت واجد شرایط بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنیم، مثلاً در سیاست خارجی».

به گفته شولتز، این امر اتحادیه اروپا را در پذیرش کشورهای دیگر به عنوان عضو جدید، انعطاف‌پذیرتر می‌کند و همچنین دموکراسی را در اتحادیه اروپا تقویت می‌کند.

طبق این گزارش، وی اصلاحات در اتحادیه اروپا را به عنوان بخشی از سیاست گسترش اتحادیه دانسته و به‌ویژه ابراز امیدواری کرد که همه کشورهای اتحادیه اروپا از آغاز فرایند ادغام اوکراین در اتحادیه حمایت کنند.

به نوشته ریانووستی، در حال حاضر، شورای اتحادیه اروپا هنگام تصمیم‌گیری در مورد سیاست خارجی، تصمیماتی را بر اساس اجماع اتخاذ می‌کند - یعنی تصمیمات باید توسط هر کشور عضو تصویب شود. اکثریت واجد شرایط در تعدادی از حوزه‌های سیاست اتحادیه اروپا اعمال می‌شود و به این معنی است که یک تصمیم کلی الزام‌آور شورای اتحادیه اروپا می‌تواند اتخاذ شود، حتی اگر تعدادی از کشورهای عضو با آن مخالفت کنند.

صدراعظم آلمان پیش از این نیز با اتهام‌زنی به رئیس جمهور روسیه مبنی بر تلاش کردن برای گسستگی اروپا، مدعی شد او قصد دارد به دنیایی بازگردد که تحت سلطه حوزه‌های نفوذ خود است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/خ

نظر شما