شناسهٔ خبر: 54723798 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایجاد مانع در صنعت سی ان جی؛ زمینه‌ساز واردات بنزین

مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، سی‌ان‌جی و خدمات وابسته تاکید کرد: اجرای طرح سی‌ان‌جی در مجموع ۴۵ میلیارد دلار سود داشته و در سال‌های اخیر به صرفه‌جویی مستقیم ۱۴۰ میلیون دلاری منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، علی محمودیان با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ و پس از تصویب مصوبات شورای اقتصاد در خصوص تبدیل رایگان یک میلیون و 206 هزار خودروی عمومی به دوگانه سوز وضع صنعت سی ان جی متحول شد، گفت: از همان موقع صنعت ۲۰ ساله سی ان جی مجددا رونق پیدا کرد و اثرات مستقیم و غیر مستقیم مطلوبی را بر جای گذاشت.

وی با بیان اینکه با شروع عملی طرح توسط پیمانکاران در اوایل سال ۱۳۹۹ تمام کارخانه‌های تولید مخازن و کیت‌های سی ان جی شروع به فعالیت کردند و کارگاه‌های تبدیل نیز در سراسر کشور فعال شدند، اظهار داشت: این صنعت زمینه‌ساز اشتغالزایی بیش از ۵۰ هزار نفر در بیش از ۲۵۰۰ جایگاه و کارخانه تولید مخازن سی ان جی و کیت و همچنین بیش از هزار مرکز خدمات خودروهای گازسوز (کارگاه تبدیل) در سراسر کشور شده است و در واقع در گام دوم توسعه صنعت سی ان جی پس از وقفه‌ای، مجددا از سال ۱۳۹۸ و با مصوبه شورای اقتصاد دوباره آغاز شد.

به گفته مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، این طرح تاکنون حدود ۹۰ میلیون دلار هزینه در برداشته و بیش از ۱۴۰ میلیون دلار صرفه‌جویی مستقیم ناشی از جایگزینی سوخت سی ان جی به جای بنزین را بر جای گذاشته و با توجه به گستردگی این صنعت در تمام ایران، موجب رونق تولید در کشور نیز شده است.

محمودیان ادامه داد: اجرای کامل طرح با توجه به جامعه هدف اصلی آن که وانت‌های عمومی و تاکسی‌ها بوده است، می‌توانست باعث جایگزینی بیش از ۱۲ میلیون لیتر بنزین با سی ان جی به طور روزانه شود که برابر تولید بنزین در پنج پالایشگاه تهران، تبریز، شیراز، لاوان و کرمانشاه است. 

وی با بیان اینکه دولت در مقاطعی سهمیه خودروهای عمومی را در کارگروه اجرایی بند ۸ کم کرده که همگی به پشتوانه این طرح بوده است، تصریح کرد: طبق برآوردهای اولیه، میزان صرفه‌جویی غیرمستقیم آن بسیار بیشتر از صرفه‌جویی غیرمستقیم طرح است که آمار دقیق آن را می‌توان از وزارت نفت دریافت کرد. 

مدیر اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین افزود: با وجود این مزیت‌ها، طرح در ۹ ماه اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده و عملا متوقف شده که ضرر و زیان زیادی برای کشور به همراه داشته است.

محمودیان با اشاره به اینکه در صورت اجرای این طرح همانند آغاز به کار آن، اکنون باید حدود ۵۰۰ هزار خودرو تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: این امر می‌توانست به صرفه‌جویی روزانه حدود شش میلیون لیتر بنزین منجر و باعث جلوگیری از واردات بنزین در شرایط خطیر تحریم‌های کنونی شود، اما متاسفانه تبدیل خودروهای به گازسوز در حدود ۲۰۰ هزار خودرو باقی مانده است.

وی اضافه کرد: عدم اجرای طرح در ماه‌های اخیر علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به پیمانکاران که با تولید و آماده‌سازی برای ۳۰۰ هزار لوله، مخزن و کیت قطعات گازسوز آمادگی کامل اجرای فرایند تبدیل را دارند، باعث به هم خوردن تعادل سبد سوخت و واردات بنزین به کشور پس از چند سال خودکفایی نیز خواهد شد.

به گفته مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین، به جای استفاده از این فرصت بی‌نظیر ملی برای صرفه‌جویی بنزین و صادرات آن و در نتیجه ارزآوری برای کشور در شرایط سخت تحریم ظالمانه، فرصت‌سوزی کرده و با توجه به مصرف بنزین که نزدیک به تولید بنزین شده است، در آینده نزدیک فرصت صادرات را با واردات بنزین عوض خواهیم کرد.

به گفته محمودیان، با یک حساب کتاب ساده می‌توان متوجه شد که در صورت واردات روزانه شش میلیون لیتر بنزین به کشور در آینده نزدیک، دولت باید سالانه حدود دو میلیارد دلار در شرایط کنونی ارزی کشور، به واردات بنزین تخصیص دهد که تامین آن بسیار سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران از خرداد سال ۱۳۹۸ به ازای هر متر مکعبی که مالکان خودروهای گازسوز، گاز سی ان جی زده‌اند ۳۹۲ ریال جمع‌آوری شده است، ابراز داشت: مجموع این مبالغ تا به امروز بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که مقرر بود این مبلغ برای ایمن‌سازی و کمک هزینه مالکان خودروهای گازسوز جهت دریافت گواهی سلامت و کمک هزینه تعویض مخازن فرسوده پرداخت شود. این ۱۰۰۰ میلیارد تومان متعلق به مالکان خودروهای گازسوز هستند. چرا سازوکار این مهم توسط وزارت نفت و صمت اجرا نمی‌شود؟

مدیر اجرایی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین از عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد درباره احداث ۷۰۰ جایگاه سی ان جی و توان داخلی برای اجرای این طرح که می‌توانست از صرفه‌جویی حاصل از طرح تبدیل خودروها نیز برای آن استفاده کرد، انتقاد کرد و توجه دولت به این مصوبه را که می‌تواند باعث تسهیل دسترسی این سرمایه عظیم ملی شود، خواستار شد.

محمودیان ضمن هشدار درخصوص وضعیت نگران‌کننده موانع ایجاد شده در ۹ ماهه گذشته، که کشور را از صادرکننده بنزین به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد؛ ورود مدبرانه رئیس‌جمهور به منظور حمایت از اشتغال‌زایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری و همچنین جلوگیری از واردات بنزین و رونق گرفتن تولید داخلی در سال تولید دانش بنیان و اشتغالزا را خواستار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما