شناسهٔ خبر: 54716495 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

رستگار: برای اجرای پروژه‌ی FTTx سالیانه سه تا چهار میلیون

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: با برآوردهای انجام شده برای اجرای ۲۰ میلیون پروژه پهن باند ثابت بر بستر فیبرنوری (FTTx) به حدود ۱۵ میلیون کیلومتر تار نوری برای تولید انواع کابل‌های نوری نیاز است که با توجه به سرعت اجرایی شدن پروژه‌ها، سالیانه سه تا چهار میلیون کیلومتر تار سینگل مود مصرف خواهد شد که این نوع تارها به علت حجم نیاز مصرف، بیشترین توجیه را برای تولید داخل خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

مهندس «فرامرز رستگار» دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران پیرامون تولید تار نوری در کشور با خبرنگار سیتنا به گفت‌وگو نشست که مشروح آن به شرح ذیل است:

در کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات با محوریت دسترسی پهن باند ثابت FTTx که در ۲۳ اسفند سال گذشته برگزار شد، یکی از دغدغه های اصلی شرکت های تولیدکننده کابل نوری، خرید تار نوری از خارج کشور به عنوان اصلی ترین ماده اولیه تولید بود، سندیکا در این زمینه چه اقدامی انجام داده است؟

بلافاصله پس از خاتمه کنفرانس ظرفیت، موضوع تار نوری و سایر جمع‌بندی های کنفرانس مذکور برای پیگیری های لازم در دستور کار دبیرخانه دائمی کنفرانس ظرفیت قرار گرفت.

اعضای دبیرخانه کنفرانس ظرفیت چه کسانی هستند و در مورد تار نوری به عنوان اصلی ترین ماده اولیه تولید کابل نوری چه اقداماتی انجام شده؟

اعضای دبیرخانه دائمی کنفرانس ظرفیت عبارتند از رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و روسای پژوهشکده ها، نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات، سازمان نظام صنفی رایانه ای، فدراسیون فاوا اتاق بازرگانی، سندیکای صنعت مخابرات ایران. البته برای موضوعات تخصصی از نمایندگان اپراتورها و سایر تشکل های مرتبط نیز دعوت می شود اما در مورد اقدامات انجام شده، باید عرض کنم که گزارش کنفرانس ظرفیت برای وزیر محترم ارتباطات، مجری توسعه شبکه ملی اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات، معاونت های برنامه ریزی و همچنین فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد تار نوری ارسال گردید.

واکنش وزارت ارتباطات از سطح وزیر تا زیرمجموعه چگونه بوده است؟

واکنش شخص وزیر ارتباطات و سایر بخش های زیر مجموعه وزارتخانه مثبت بوده و متعاقب آن جلسات هماهنگی مرتبط با موضوع با حضور نمایندگان سازمان تنظیم مقررات به عنوان ناظر بر اپراتورها برای اجرای پروژه FTTx، شرکت ارتباطات زیر ساخت و شرکت مخابرات ایران به عنوان اپراتورهای بزرگ مصرف کننده کابل نوری، معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات به عنوان متولی همکاری ها و توسعه صنعت، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سندیکای صنعت مخابرات ایران ایران به عنوان متولیان تحقیق و صنعت برگزار شده است.

نتایج جلسات هماهنگی چه بوده است؟

در این جلسات با مرور کلیه طرح های توسعه ارتباطات کشور که نیاز به کابل نوری برای اجرای آن می باشد، مشخص شد که پروژه های FTTx بیشترین نیاز به کابل نوری و به تبع آن تارنوری را دارند و تنوع استاندارد تارهای نوری برای کابل ها مورد استفاده در FTTx کمتر است و این نوع تارها به علت حجم نیاز مصرف، بیشترین توجیه را برای تولید داخل خواهد داشت.

ممکن است بفرمایید که مصرف سالانه تار نوری در سال چقدر است و استاندارهای آنها چیست؟

با برآوردهای انجام شده برای اجرای ۲۰ میلیون پروژه FTTx به حدود ۱۵ میلیون کیلومتر تار نوری برای تولید انواع کابل‌های نوری نیاز می باشد. این تارها عمدتا از نوع سینگل مود و با استانداردهای G657، G655و G652D می‌باشد. با توجه به سرعت اجرایی شدن پروژه های FTTx، سالانه به حدود سه تا چهار میلیون کیلومتر تار از این نوع نیاز خواهد بود.

گام بعدی چه خواهد بود، آیا سرمایه گذار برای ایجاد خط تولید تار نوری تعیین شده  است؟

چون برای سرمایه گذاری تولید نیاز به اطلاعات اولیه می باشد که بخش فنی آن خوشبختانه شفاف شده، باید برای بخش های مربوط به تضمین سرمایه، تضمین خرید حداقل برای سه سال اول تولید، کمک های دولت برای پشتیبانی از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری هم مشخص شود، تحت این شرایط من اطمینان دارم که اهل فن وارد این بازار خواهند شد.

قطعا اطلاع‌رسانی آن رسانه محترم، برای تبادل اطلاعات بین دستگاه های متولی دولتی، تشکل های خصوصی مرتبط و سرمایه گذاران بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما