شناسهٔ خبر: 54713715 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پخش «شب‌های تهران» در «با کاروان شعر و موسیقی»

تصنیف «شب‌های تهران» در برنامه«با کاروان شعر و‌ موسیقی» چهارشنبه یکم تیرماه از رادیو فرهنگ پخش و بررسی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در برنامه شماره ۴۶۲ «با کاروان شعر و‌ موسیقی» که به بررسی شناسنامه آثار فاخر موسیقی اختصاص دارد،  بازخوانی قطعه «شب های تهران» با صدای «علی زند وکیلی» تقدیم شنوندگان می شود.

«کریم فکور» ترانه این اثر را سروده است ، وی  شاعر، ترانه سرا و روزنامه نگار مطرح پنجم اسفند ۱۳۰۴ در مشهد متولد شد. دوران کودکی را در خانواده ای اهل ادب طی کرد.

در سال های دانشجویی، اشعار و مقالاتش در «روزنامه فکاهی توفیق» با نام های مستعاری همچون «شیطونک»، «شیطان»، «شیطان بچه/ میرزا»، «فتنه‌»، «بنده‌زاده»، «کریم»، «فکلی»، «سخن‌چین»، «ارادتمند»، «خوشحال»، «حاضرجواب» و... منتشر می‌شد.

از سال ۱۳۲۵، فکور کارش را با رادیو آغاز کرد و ضمن این همکاری، بنا به دعوت مدیران تئاتر تهران، ترانه ‌هایی برای اجرا در پیش پرده‌ های این تئاترها ساخت، ولی پس از چندی چون از این کارش راضی نبود آن ها را رها کرد و به ساختن ترانه‌ های نشاط انگیز و جدی تر پرداخت.

فکور در آن سال ها حدود هفتصد تصنیف و سرود ساخت که مشهورترین آن‌ها «خوشه‌ چین»، «من نمی‌دانم چرا با تو خطا کرد»، «اشک شوق»، «گلنار»، «مونس دل»، «یار بی وفا»، «شب‌های تهران»، «نازنین من نشود رام دیگری»، «ساغر شکسته»، «غوغای ستارگان»، «آخرین ترانه»، «گل میخک» و «نسیم» است.

سرانجام، زندگی پربار فکور در هفتم شهریور ۱۳۷۵ به‌سر آمد و پیکرش در قطعه ۸۸ (هنرمندان و نویسندگان) مدفون شد.

در برنامه « با کاروان شعر و موسیقی» «شب های تهران» یکی از سروده های ماندگار وی به آهنگسازی مجید وفادار پخش و بررسی می شود .

برنامه « با کاروان شعر و موسیقی» را ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه کنندگی «یلدا احتشامی» و اجرای « مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام/

 

نظر شما