شناسهٔ خبر: 54704432 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

نمایشگاه ویترینی قم در عراق برپا می‌شود

19 دی: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم گفت: بزودی نمایشگاه ویترینی قم در استان دهلاویه عراق برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی و بهبود روند مبادلات تجاری دو طرف برپا خواهد شد.

صاحب‌خبر -
ابوالفضل خاکی روز سه شنبه در جلسه شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در سالن کرامت استانداری قم افزود: طی یک ماه گذشته هیات های تجاری از کشورهای نیجریه، نیجر و عراق با سفر به قم با ظرفیت های تجاری و تولیدی قم آشنا شدند.
وی ادامه داد: با تعاملات انجام شده بزودی نمایشگاه ویترینی قم در یکی از شهرهای شمالی کشور عراق برپا خواهد شد تا زمینه آشنایی و افزایش تبادلات تجاری فراهم شود.
وی اضافه کرد: بزودی دو هیات تجاری از کشورهای عمان و سوریه ضمن سفر به قم با ظرفیت های اقتصادی و تولیدی استان آشنا خواهند شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم بیان کرد: تهیه دایرکتوری اطلاعات واحدهای اقتصادی استان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و انتشار در سطح کشورهای هدف، ایجاد نمایشگاه دائمی در استان دهلاویه، بصره و بغداد عراق، تبادل تورهای تجاری بین طرفین، برنامه ریزی حضور در نمایشگاه های سال ۱۴۰۱ برابر تقویم نمایشگاهی و ارسال به کشورهای هدف،  معرفی حداقل ۲۰ تاجر خوشنام در راستای اعتمادسازی بین اتاقهای تجاری و معرفی مرکز داوری اتاق بازرگانی قم و اتاق ایران برای اعمال داوری در قراردادهای تجاری طرفین در صورت بروز اختلاف از مهمترین مصوبات سفر هیات تجاری کشور عراق به قم بود.
خاکی با بیان اینکه عراق بزرگترین کشور هدف صادراتی قم است، اظهار داشت: باید توجه بیشتری نسبت به رونق و تسهیل صادرات و واردات با حمایت های استانی بین قم و عراق صورت بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ۱۲۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در جاده قدیم قم-تهران از نظر ثبت سند وضعیت بلاتکلیفی دارند و با گذشت ۵۰ سال از زمان استقرار نتوانسته اند اسناد رسمی خود را دریافت کنند.
خاکی همچنین با اشاره به مطالبه کسر دریافتی کالاهای ترخیصی، اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی از دهه سوم اردیبهشت ماه اجرایی شده و از گمرک و مسوولان وزارت صمت در خواست می شود نسبت به حذف کسر دریافتی کالاهای ترخیصی قبل از آن مساعدت داشته باشد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم با اشاره به مساله تعرفه های آب در واحدهای صنعتی نیز اظهار داشت: با وجود اینکه شهرک های صنعتی شکوهیه، محمود آباد و الغدیر در محدوده منطقه محروم قمرود واقع شده اما ضریب مناطق محروم مانند مباحث مالیات، آب بها و غیره در آن اعمال نمی شود.
در بخش صنعت قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

نظر شما