شناسهٔ خبر: 54699501 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

آناج بررسی می‌کند؛

تراکتورِ خصوصی عاشق پیرمردها/ بردیف، قربانی جدید یا ناجی؟

قربان بردیف، چهارمین مربی خارجی تراکتورِ خصوصی است که در سن 69 سالگی هدایت این تیم را بر عهده خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، «قربان بردیف» مربی ترکمنی-روسی درحالی جانشین ارطغرل ساغلامِ ترکیه‌ای در تیم تراکتور شد که ششمین سرمربی خارجی این تیم در زمان خصوصی‌سازی محسوب می‌شود. جالب این است که در بین 6 مربی خارجی که محمدرضا زنوزی به عنوان مالک تراکتور به تبریز آورده است، 4 تن از آن‌ها در سن 69 سالگی هدایت این تیم را بر عهده گرفته‌اند. سه سکاندار سالخورده‌ای که پیش از قربان بردیف روی نیمکت تراکتور نشستند، عمر کوتاهی داشتند! و دامنه حضورشان از 7 بازی تا یک نیم‌فصل بوده است.

«جان توشاک» مربی پرآوازه ولزی با سابقه هدایت رئال مادرید و کشف استعداد بزرگی چون گرت بیل، نخستین انتخاب محمدرضا زنوزی برای سرمربیگری تراکتور بود. توشاک تنها 7 بازی روی نیمکت تراکتور نشست و از این حیث در بین سرمربیان خارجی این تیم کمترین میزان حضور را داشت. وی با کسب 2 برد، 3 مساوی و 2 باخت خیلی زود به کارش در تراکتور خاتمه داد. این مربی پس از وداع زودهنگام پرشورها با جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها از سمت خود استعفاء کرده و شبانه تبریز را ترک نمود. خیلی‌ها مشاجره لفظی با اشکان دژاگه در جریان بازی مقابل صنعت‌نفت را دلیل قطع همکاری توشاک با تراکتور می‌دانند.

دومین مربی 69 ساله‌ای که زنوزی برای تراکتور استخدام کرد، «جرج لیکنز» معمار نسل طلایی بلژیک بود که در نیم‌فصل لیگ هجدهم فرمان تراکتور را در دست گرفت. تراکتورِ لیکنز شروع پرقدرتی داشت و با برد مقابل تیم‌های مدعی استقلال و سپاهان مدعی جدی قهرمانی شد اما باخت‌های پرحاشیه برابر سپیدرود و پیکان، ترمز این تیم را کشید. نتایج ضعیف در هفته‌های پایانی تراکتورِ لیکنز را از کسب سهمیه هم ناکام گذاشت و این تیم به رتبه‌ای بهتر از پنجمی نرسید. لیکنز یک نیم‌فصل کامل در 15 بازی هدایت تراکتور را بر عهده داشت که ماحصل کار او ثبت آمار 7 برد، 5 مساوی و 3 شکست بود.

سومین مربی «مصطفی دنیزلی» مرد نام آشنای ترکیه‌ای و سرمربی سابق پرسپولیس بود که در شروع لیگ نوزدهم به تراکتور پیوست. دنیزلی مانند لیکنز کارش را با نتایج درخشان استارت زد و تراکتور با این سرمربی در هفته هفتم به صدر جدول رسید اما سه شکست پیاپی مقابل صنعت‌نفت، استقلال و سپاهان باعث شد تا تیم او در بحران عمیقی فرو برود. درنهایت وی در پایان هفته یازدهم و با احتساب 2 برد در جام حذفی با آمار 7 برد، 3 مساوی و 3 باخت از پشت فرمان تراکتور پیاده شد. پس از پایان همکاری، باشگاه تراکتور در ادعایی عجیب اعلام کرد که دنیزلی به خاطر ترس از زلزله از ایران رفت!

حال، قربان بردیف در چنین شرایط سنی به عنوان سرمربی جدید پرشورها معرفی شده است با این تفاوت که طبق اعلام باشگاه تراکتور، وی تمامی مسئولیت‌های فنی این باشگاه را برعهده خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید که سرمربی ترکمن چه سرنوشتی در نیمکت همیشه لرزان تراکتور خواهد داشت و آیا قربان، قربانی دیگر مدیران کم طاقت این تیم خواهد شد یا تیم محبوب پرشورها را به روزهای خوش گذشته خود برمی‌گرداند؟

انتهای پیام/

نظر شما