شناسهٔ خبر: 54632803 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

ویژگی امیدبخشی و عشق در «جان سماع»/ آموزش و یادگیری چالشی جدی است

مهیار مهرآذر معتقد است تمام مسیر پیش‌روی یک هنرمند پر از چالش است، همچنین پرداختن به یادگیری و آموزش هنر جزء چالش‌های جدی است.

صاحب‌خبر -

مهیار مهرآذر هنرمند خوشنویس و نقاش در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نمایشگاه نقاشی خط «جان سماع» که به مدت یک هفته در گالری ترانه باران برپا بود، بیان کرد: نمایشگاه نقاشی‌خط «جان سماع» شامل ۱۲ اثر از اشعار مولانا بود که با تکنیک اکریلیک و گواش روی مقوا و بوم خلق شدند. این مجموعه تماماً با محتوای امید بخشی و عشق و با نمایشگاه قبلی‌ام در بهره گرفتن از رنگ‌های متنوع در آثار متفاوت است؛ یعنی گاهی در یک تابلو بعضی از واژه‌ها تکرار شده ولی هر کدام از آنها رنگی متفاوت به خود گرفته‌اند.‌

وی دلیل خلق آثار با رنگ‌های متنوع را ایجاد و انتقال حس شادی و شعف به بیننده برشمرد و گفت: اغلب این آثار در دوران همه‌گیری کرونا نگاشته شده و هدف این بود که خواسته یا ناخواسته مردم بتوانند با دیدن این تابلوها از محتوای امیدبخش و عاشقانه ای که در اشعار حضرت مولاناست، بهره ببرند.

مهرآذر با بیان اینکه عنوان «جان سماع» برای نمایشگاه از یکی از تابلوها برداشته شده است، توضیح داد: متن استیتمنت (statement) نمایشگاه از دکتر عرفان نظرآهاری نویسنده شاخص کشور است که در روز اول نمایشگاه توسط ایرج نوذری قرائت شد. همچنین در روز افتتاحیه این نمایشگاه نشست شعر خوانی با حضور شاعرانی چون سعید یوسف نیا، دکتر اسماعیل امینی، حسین متولیان، بیژن ارژن و دکتر سعیدی کیاسری و جمعی از هنرمندان در عرصه موسیقی همچون مصطفی راغب خواننده خوب کشورمان و دیگر هنرمندان در حوزه تئاتر و سینما برگزار شد. استاد امیرشاهرخ فریوسفی نایب رئیس انجمن نگارگری ایران نیز از جمله بزرگانی بودند که مهمان نمایشگاه شدند.

ویژگی امیدبخشی و عشق در «جان سماع»/ آموزش و یادگیری چالشی جدی است

وی با بیان اینکه اولین نمایشگاه نقاشی خط انفرادی‌اش در سال ۱۳۷۴، در فرهنگسرای اندیشه تهران با عنوان «نخستین نسیم بهشت» برگزار شد، درباره اینکه خوشنویسی و هنر در خانواده وی ارثی است، اظهار کرد: مرحوم پدربزرگ مادرم بسیار خط خوشی داشتند و از قضا نثر را بسیار زیبا می‌نوشتند و همچنین مرحوم پدر و پدر بزرگم نیز خط خوبی داشتند.

این هنرمند خوشنویس در پاسخ به این پرسش که چه زمانی متوجه شد می‌تواند در این هنر اثرگذار باشد، گفت: نمی‌توانم بگویم که آیا تابلوهای من اثر گذار است یا خیر لیکن وقتی در طول دوران دبیرستان جایزه‌های متعدد در رشته خط ثلث گرفتم به این نتیجه رسیدم که باید به این رشته بیشتر بپردازم. ضمن اینکه با آشنایی با آثار استاد جلیل رسولی پیش از سال ۷۲ جذب نقاشی خط شدم و تصمیم گرفتم که به این سبک بپردازم.

مهرآذر در پایان به چالش‌هایی که به عنوان یک هنرمند با آنها مواجه است، اشاره و بیان کرد: معمولاً چالش همواره وجود دارد ولی چالش‌های ما کمی بیشتر هم است. شخصی که در ایران به کار هنری می‌پردازد به دلیل تحریم‌های موجود حتی از تهیه مواد در این رشته نیز با مشکل مواجه است، از طرفی در خصوص ارائه و فروش آثار نیز با مشکلات اساسی همراه هستیم و به این سادگی‌ها نیست. همچنین بازگشت و بقا هنرمند ماجرای دیگری‌ست که ضرورت دارد تا فکر جدی تری برای آن داشت. تقریباً می‌توانم بگویم که تمام مسیر پر از چالش است، همچنین پرداختن به چالش یادگیری و آموزش این هنر جز چالش‌های جدی است.

نظر شما