شناسهٔ خبر: 54581287 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نشست واکاوی ابعاد حقوق بشری پرونده حمید نوری؛

دستگیری حمید نوری بدون تفهیم اتهام انجام شد

مهسا شمس

نشست «واکاوی ابعاد حقوق بشری پرونده حمید نوری»، امروز سه شنبه، ۲۴ خرداد، در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، نشست «واکاوی ابعاد حقوق بشری پرونده حمید نوری»، با هدف بررسی ابعاد حقوق بشری پرونده در واکنش به اقدام‌های ضد حقوق بشری سوئد و ایراد اتهام‌های واهی به «حمید نوری» با حضور جمعی از فرهیختگان و نخبگان حقوقی در حال برگزاری است. همچنین در این نشست همسر و فرزندان «حمید نوری» نیز حضور دارند.

این در حالی است که «حمید نوری»، شهروند ایرانی که از آبان سال ۹۸ در سلول انفرادی سوئدی‌ها به سر می‌برد، چندین روز است که امکان تماس با خانواده را از دست داده است. دستگاه قضائی سوئد پس از تغییر محل نگهداری «حمید نوری»، ارتباط وی با خانواده را به دلایل واهی قطع کرده است و این منجر به نگرانی شدید خانواده وی که در ایران به سر می‌برند، شده است.

خانواده «حمید نوری» در طول یک ماه گذشته تلاش‌های فراوانی کردند تا با وی تماس داشته و از وضعیت سلامتی او آگاه شوند، اما این امکان برای آن‌ها فراهم نشده است.

«نوری» پس از بازداشت نیز تا هفت ماه و نیم امکان تماس تلفنی و تا ۲ سال امکان ملاقات حضوری با خانواده را نداشته است.

قابل ذکر است «حمید نوری» در روند یک دادرسی غیرقانونی، بنا بر شکایت تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین و به اتهامات واهی در کشور سوئد مورد محاکمه قرار گرفته و در طول دو سال و نیم گذشته با نقض مکرر حقوق شهروندی از جمله نگهداری در سلول انفرادی، ضرب و شتم و عدم دسترسی به پزشک روبرو بوده است.

فرزند حمید نوری: چرخه بازجویی از پدرم بدون تفهیم اتهام آغاز شد
در ابتدای این نشست «مجید نوری»، فرزند «حمید نوری» پس از تشریح بازداشت «حمید نوری» با استفاده از شیوه‌های قهری، به دوره هفت ماه و نیمه عدم ارتباط «حمید نوری» با خانواده اش از آبان ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹ اشاره کرد.

وی گفت: این نخستین شوکی بود که به پدرم وارد شد؛ ما از طریق رسانه‌ها متوجه بازداشت وی شدیم.

«مجید نوری»، افزود: چرخه بازجویی از پدرم بدون تفهیم اتهام آغاز شد؛ پدرم دسترسی به وکیل هم نداشت و خود دادگاه وکلای تسخیری برای وی در نظر گرفت که قاعدتاً در مسیر رویکرد دولت سوئد کار می‌کردند.

فرزند «حمید نوری» همچنین، گفت: از دستگیری پدرم تا نخستین ملاقات ما با وجود هماهنگی‌های چند باره، فاصله قابل توجهی افتاد.

«مجید نوری»، ادامه داد: پدرم قبل از دستگیری چندین نوبت سفر برای انجام کارهای شخصی خود داشت تا این‌که در آبان ۱۳۹۸ دستگیر شد.

فرزند «حمید نوری»، تاکید کرد: وقتی پدرم وارد سیکل بازجویی می‌شود، اصلاً تفهیم اتهام نمی‌شود و حتی حق دسترسی آزاد به وکیل نداشته است و دادگاه وکیل تسخیری برای وی در نظر می‌گیرد.

محدودیت‌های سوئد برای حمید نوری

وی با بیان این‌که از دستگیری پدرم تا اولین دیدارمان با او ۵ سفر به سوئد داشتیم، تصریح کرد: در طول ۴ سفر موفق به دیدار پدر نشدیم؛ در پنجمین دیدار که ٢۵ آذرماه ١۴٠٠ بود بالاخره با او ملاقات کردیم؛ این‌ها همه محدودیت‌هایی برای از بین بردن آزادی پدرم بود.

فرزند «حمید نوری» با اشاره به این‌که پدرم را بدون هیچ مدرکی دستگیر کردند، گفت: اعلام می‌کنیم وقتی پدرم را دستگیر کردند باید همه مدارک علیه و له وی را جمع می‌کردند، اما نخست وی را دستگیر کرده و سپس ادله خواسته‌اند.

همدستی دادگاه سوئد با منافقین

وی با اشاره به شهادت بیش از ٧٠ نفر از اعضای گروهک تروریستی منافقین در دادگاه سوئد، گفت: پدرم در این مدت عدم دسترسی به خدمات کنسولی داشته است؛ متأسفانه ۴١ روز قبل قاضی دادگاه اعلام کرد، نوری محدودیتی ندارد اما اصلاً موفق به برقراری تماس با وی نشدیم، همین اتفاقات و رفتارهای دوگانه در طول ٣٢ ماه علیه وی ادامه یافته است.

فرزند «حمید نوری» عنوان کر: پدرم نیاز به عینک داشته و وقتی درخواست عینک متناسب با وضعیت چشمانش می‌کند، به او می‌گویند همان عینک برائت کافی است؛ سیستم قضائی سوئد حتی این تمهیدات بسیار اولیه را در اختیار پدرم قرار نداده است.

وی با طرح این سوال که روبروی پدرم چه کسانی هستند و ادعای‎شان چیست؟ گفت: اکثر آنها از منافقین هستند که دستشان به خون ١٧ هزار نفر از هموطنان آغشته است.

فرزند «حمید نوری» با اشاره به تمهیداتی که دادگاه سوئد برای منافقین در نظر گرفته بود، بیان کرد: آنها برای دریافت شهادت اعضای منافقین این دادگاه را به مدت ٢ هفته به آلبانی بردند تا آنها علیه پدر شهادت دهند؛ اینها امتیازاتی است که علیه حمید نوری دادند.

وی با بیان اینکه یکی از اتفاقات عجیب دادگاه هم فضای پیرامونی آن بود، اظهارکرد: متأسفانه ما بارها در جریان برگزاری جلسات دادگاه توهین و فحش شنیدیم و آنها روز آخر به این نتیجه رسیدند که باید از خانواده آقای نوری دفاع کنند.

به گفته وی، شبکه یک سوئد و شبکه یک نروژ مهرماه با ما مصاحبه کردند و علیرغم پیگیری‌های فراوان، هیچکدام از مصاحبه‌های ما پخش نشد؛ متأسفانه در جریان هجمه‌های رسانه‌ای گسترده دروغ علیه پدرم، حرف‌های ما اصلاً پخش نشد.

وی عنوان کرد: غبر از مظلومیت و حقی که از پدرمان ضایع شد، چیزی از آنها ندیدیم.

فرزند «حمید نوری» اضافه کرد: عید غدیر سال قبل به بهانه آتش گرفتن کاغذها، تمام کاغذهایی که داخل اتاق پدرم برای دفاع در دادگاه بوده را پاره کردند و با خود برده‌اند.

وی افزود: ٩٣ جلسه دادگاه برگزار کردند و اصلاً اجازه دفاع به پدرم نمی‌دادند ولی انواع نمایشگاه‌ها علیه پدرم برگزار می‌شد.

فرزند «حمیدنوری» با اشاره به رفتار دوگانه دادگاه سوئد گفت: ما وارد دادگاه که می‌شدیم، تابلویی داشت که نباید فیلمبرداری شود و وقتی به آنها اعتراض کردیم، گفتند باید به آمریکا بروید و از این شبکه که فیلمبرداری می‌کند، شکایت کنید؛ در اقدام غیر انسانی دیگر باید به تونلی که منافقان هنگام عبور ما درست کرده و فحاشی می‌کردند، اشاره کنم؛ همه امیدشان این بود با این فشارها به خانواده، آقای نوری را اذیت کرده و از پا در بیاورند.

وی با اشاره به شاهدان این پرونده، گفت: افرادی که به دادگاه آورده می‌شدند جزو شهروندان درجه چندم بودند که آنها را با اتوبوس می‌آوردند و به آنها غذا می‌دادند تا جلوی دادگاه شعار دهند.

فرزند «حمید نوری»، در بخش دیگری اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات در این دادگاه این بود که قاضی و همه دست اندرکاران دادگاه سوئدی بودند و ما ٣ مترجم داشتیم که تنها یک وکیل بدون جانبداری ترجمه می‌کرد؛ یک بار که این مترجم توهین وکیل منافقین را ترجمه می‌کند، قاضی با آن فرد برخورد بدی می‌کند اما متأسفانه با فشارهای بعدی آن مترجم را مجبور به برکناری می‌کنند.

نظر شما