شناسهٔ خبر: 54566935 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در مراسم یادبود سیدمحمود دعایی و معارفه سیدعباس صالحی عنوان شد

نگاه دعایی به انسان مرزبندی نداشت

اشاره: آیین تکریم مرحوم سیدمحمود دعایی (سرپرست پیشین موسسه اطلاعات) و معارفه سیدعباس صالحی (به‌عنوان سرپرست جدید موسسه اطلاعات) صبح دیروز (دوشنبه ۲۳ خردادماه) در سالن اجتماعات این موسسه برگزار شد. سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: «هشت سالی که مسئولیت داشتم، مرحوم دعایی را می‌دیدم که به دنبال گره‌گشایی از کار مردم بود. او به‌جای گره زدن با سماجت و ملاحت گره‌ها را می‌گشود.» در این مراسم ابوذر ابراهیمی ترکمان، احمد مسجدجامعی، محمود صادقی، حسین جابری انصاری، محمدجواد ظریف، علی ربیعی، محمود واعظی، محسن حاجی میرزایی و مدیران مسئول برخی روزنامه‌ها حضور دارند. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

دعایی نقدکننده قدرت بود
احمد مسجدجامعی در این مراسم گفت: ادب و اخلاق دعایی یک فضای اخلاقی را در رسانه‌ها ایجاد کرد. هیچ‌وقت ندیدیم که از کسی شکایت کند یا کسی از روزنامه‌اش شکایتی داشته باشد. دعایی نسبت خود را با قدرت تعریف می‌کرد و در جایگاهی قرار می‌گرفت که بتواند قدرت را نقد کند، ولی فریاد نمی‌کشید و قدرت را در خدمت مردم به کار می‌گرفت و هیچ‌وقت از نسبت نزدیکی که با قدرت داشت برای مسائل شخصی از آن بهره نمی‌گرفت. وی افزود: تجربه زندگی در کنار مردم محروم یکی از ویژگی‌های مرحوم دعایی بود که در تاریخ مطبوعات ۴۰ ساله ایران ثبت خواهد شد و نماد بزرگ اخلاق و نماد بزرگان اخلاقی خواهد بود. ما روزنامه‌های بسیاری داشتیم که نتوانستند نسبتی با فرهنگ مردم و مسائل مذهبی برقرار کنند. دعایی حریم قدرت و مناسباتش را تعریف می‌کرد و هیچ‌وقت آن را مبنای مسائل خود قرار نمی‌داد. او در رفتارش نشان داد که افراد سلیقه‌های متفاوتی دارند و باید به همه سلیقه‌ها احترام گذاشت.
نگاه انسانی دعایی به افراد
حجت‌الاسلام محمدرضا مهدوی راد پژوهشگر مذهبی و استاد دانشگاه گفت: آنچه در نگاه و رفتار دعایی عیان بود نگاه انسانی به همه، فارغ از مرز درست نکردن برای افراد بود.

تداوم روزنامه‌نگاری صلح
محمدمهدی فرقانی استاد دانشگاه گفت: شهادت می‌دهم صالحی اشبه الناس به دعایی است و روزنامه‌نگاری صلح را در موسسه اطلاعات ادامه خواهد داد. ۵۰ سال در حرفه روزنامه‌نگاری سربازی کردم و خاطرات بسیاری با مرحوم دعایی داشتم. او تنها مدیر روزنامه‌ای بود که پذیرای دانشجویان برای گذراندن درس‌های عملی روزنامه‌نگاری بود. توسعه آمرانه راه به‌جایی نمی‌برد و توسعه باید از پایین به بالا حرکت کند و به همین دلیل نیاز به شهروندان آگاه و پیگیر داریم. اگر قرار است توسعه از قاعده شکل بگیرد به انسان‌های همچون دعایی نیاز داریم. وی ادامه داد: جامعه نیاز به همگرایی دارد. بسیاری از رسانه‌ها به تأسی از سیاست به دنبال سخت زبانی هستند، درحالی‌که ما نیاز به نرم‌زبانان با منطق نیاز داریم. ما به تفاهم نیاز داریم.

کارهای دعایی ماندگار خواهد شد
حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی از دوره آشنایی خود با مرحوم دعایی و وفاداری، تواضع و جوانمردی وی سخن گفت و افزود: حسن خلق دعایی به‌گونه‌ای بود که همه از اخلاق وی سخن می‌گویند. بلندطبعی، رشادت و شجاعت از دیگر ویژگی‌های جوانمردان است که در اخلاق دعایی دیده می‌شد. دعایی تا روز آخر طلبه بود. شش دوره نماینده مجلس و ۴۲ سال مسئول روزنامه بود ولی هیچ‌وقت حقوق نگرفت و به شهریه طلبگی اکتفا کرد و چنین اخلاقی تنها در جوانمردان دیده می‌شود. مرحوم دعایی شایستگی خود را به‌خوبی نشان داد و کارهای او ماندگار خواهد ماند. موسسه اطلاعات یک سرمایه ارجمند برای کشور است که به همت دعایی این جایگاه ارتقاء یافت و عرصه‌ای برای سلیقه‌های مختلف شد. اگر جامعه توسعه پیدا کند ولی اخلاق نداشته باشد به‌جایی نخواهد رسید؛ همچون دنیای غرب. بر همین اساس توسعه و اخلاق باید به‌موازات هم باشد. در این مراسم معزی با قرائت حکم رهبر انقلاب، حکم مسئولیت سید عباس صالحی را به وی سپرد. سید عباس صالحی در این مراسم از اعتماد رهبر انقلاب تشکر کرد و گفت: در هشت سالی که مسئولیت داشتم، مرحوم دعایی را می‌دیدم که به دنبال گره‌گشایی از کار مردم بود. او به‌جای گره زدن با سماجت و ملاحت گره‌ها را می‌گشود. برای من سخن گفتن در این جلسه سخت است. چون این موسسه با نام دعایی عجین است و پا گذاشتن در جای پای دعایی سخت است و من امیدوارم راه دعایی را ادامه دهم. وی با اشاره به فرهنگ اقلیمی ایران گفت: جامعه ایران جامعه طیفی است، نه قطبی و لذا امکان ندارد با یک طیف بتوان حکومت کرد و اقتدار فرهنگی ایجاد کرد. این حکم رهبر انقلاب را به فال نیک می‌گیرم چون می‌تواند فصل جدیدی در فضای رسانه‌ای باشد که در چارچوب اخلاق و منطق می‌توان حرکت کرد. صالحی از مرداد سال ۱۳۹۶ در دولت دوازدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. پیش‌ازاین حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی از سال ۱۳۵۹ سکان‌دار موسسه و روزنامه اطلاعات بود که در ۱۵ خردادماه جاری در سن ۸۱ سالگی درگذشت

نظر شما