شناسهٔ خبر: 54556805 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

در میز صنعت مطرح شد:

چالش های صنعت شوینده از نگاه مسئولان بورس و مدیران / دو عامل در سود و بقا

مسئولان سازمان بورس و مدیران شرکت ها با بررسی چالش های صنعت شوینده، بقا و سودآوری سهامداران را تحت اثر دو عامل مهم و افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میز صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی دوشنبه با حضور نایب رییس سازمان بورس، محسن انصاری مهیاری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و میثم فدایی مدیرعامل فرابورس، دبیر انجمن صنایع شوینده و آرایشی و بهداشتی و شرکت های شوینده پاکسان، ساینا، گلتاش، پاکشو، پدیده شیمی قرن و کیمیا تک در محل سازمان بورس برگزار شد.

بنابراین گزارش، محسن خدابخش معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس شناسایی گلوگاه های صنایع مختلف را از جمله اهداف اساسی برگزاری میز صنعت از سوی سازمان بورس برشمرد و گفت: حمایت از سهامداران به ویژه سهامداران خرد از جمله موضوعات مهمی است که سازمان بورس توجه ویژه ای به آن دارد. به همین منظور در مقاطع مختلف و فراخور زمان از صنایع مختلف دعوت شده تا مشکلات، موانع، خواسته ها، فرصت ها و تهدیدهای آنها بررسی شود.

جمشید فروزش دبیر انجمن صنعت شوینده با نگاهی بر مشکلات این صنعت گفت: عدم نظارت و کنترل بر نهادهای قیمت تمام شده از چالش های اساسی این صنعت است. تولیدکنندگانی که مواد اولیه آنها از داخل تامین می شود، مبنای ریالی دارند. آنها مواد اولیه را بر اساس قیمت های فوب خلیج فارس تهیه می کنند. تولیدکنندگانی که مواد اولیه آنها وارد می شود و مبنای ارزی دارند، قیمت ها را با توجه به قیمت های جهانی و با دلار آزاد دریافت می کنند.

وی افزود: صدور مجوز افزایش قیمت ۲۵ درصدی محصولات شوینده طی سال جاری کارشناسی شده نیست. این صنعت با وجود همه گیری کرونا، اجازه کوچک ترین کمبودی را در حوزه مواد شوینده و بهداشتی نداد. لازم است چنین صنعتی به استقلال مالی برسد در حالی که با مشکلاتی همچون بازارهای صادراتی، بازگشت ارز و محدودیت هایی که در این راستا وجود دارد و فشار بر انتقال ارز، دست و پنجه نرم می کند.

دو نکته کلیدی چالش‌ برانگیز

عبدالرضا مظفری مدیر عامل شرکت پدیده شیمی قرن هم گفت: صنعت شوینده در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد و لازم است راه حلی برای خروج از وضعیتی که در آن به سر می برد، رسید. برخی انتظار دارند صنعت شوینده، استراتژیک و وابسته به سلامت جامعه باشد اما اگر از این صنعت حمایت نشود بار مالی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بقای صنعت شوینده و سودآوری برای سهامداران تحت تاثیر دو موضوع مهم است. با توجه به تورم موجود در جامعه و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت ها به دلیل افزایش قیمت های جهانی، قیمت های مواد اولیه بصورت هفتگی در حال گران تر شدن هستند. با در نظر گرفتن سبد سود صنعت در یک زنجیره تقسیم سود، یک سر این طیف به صنعت شیمیایی باز می گردد و بخش دیگر مرتبط با صنعت شوینده می شود که متاسفانه نظارتی بر آن وجود ندارد.

مظفری ادامه داد: تولید و حمایت از سهامداران و بازار سرمایه از جمله اقدامات اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بررسی صورت های مالی شرکت های بزرگ این صنعت، چه آنهایی که در بورس پذیرفته شده و چه آنهایی که تنها نزد سازمان بورس به ثبت رسیده اند، بیانگر اشتباهات استراتژی است که مسئولان در سال گذشته مرتکب شده اند.

بیمه سهام ابزاری در راستای استیفای حقوق سهامداران

یکی دیگر از مدیران صنعت شوینده با اشاره به اینکه استیفای حقوق سهامداران از جمله وظایف اساسی سازمان بورس است، گفت: افزون بر سازمان بورس، شرکت ها نیز حمایت از حقوق سهامداران به ویژه سهامداران خرد و روند نمادها بر تابلوی بورس را جز اولولیت ها قرار داده و در این راستا اقداماتی همچون بیمه سهام برای یکی از شرکت‌ها انجام شد. متاسفانه وضعیت کمبود نقیدینگی و ریسک‌های موجود در این صنعت با ناامیدی سهامداران تلاقی شد. بطوری‌که در میان فروشندگان، اسامی افراد حقوقی به‌نامی نیز مشاهده می‌شود.

بنابراین گزارش، صنعت شوینده زیر مجموعه صنعت شیمیایی است و ۳ درصد بازار این صنعت را به خود اختصاص داده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما