شناسهٔ خبر: 54555498 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در پژوهشگاه فضای مجازی بررسی شد؛

چالش‌های موجود در مسیر تدوین سند اخلاقی کسب و کارهای فضای مجازی

معصومه بخشی پور

نمایندگان کسب و کارهای فضای مجازی در جلسه ای در پژوهشگاه فضای مجازی چالش‌های موجود در مسیر تدوین «سند اخلاقی کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات بر بستر فضای مجازی» را تشریح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، سند اخلاقی کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات بر بستر فضای مجازی توسط گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی با همفکری نخبگان و مشارکت ذی‌ربطان این حوزه به‌خصوص صاحبان کسب‌وکارها در دست تهیه و تنظیم است.

پس از آماده شدن پیش‌نویس این سند، گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی از کسب‌وکارهای فعال در این حوزه دعوت کرد تا پس از مطالعه پیش‌نویس سند اخلاقی تدوین‌شده، با حضور در پژوهشگاه فضای مجازی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند.

در این جلسات که در پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد، پس از بحث و تبادل نظر در زمینه سند اخلاقی، نمایندگان کسب‌وکارها به بیان موانع و چالش‌های قانونی و اخلاقی موجود در این حوزه پرداختند.

از مهم‌ترین این چالش‌ها می‌توان به تنوع مجوزها و نهادهای صدور مجوز، نبود یک نهاد نظارتی متولی کسب‌وکارهای حوزه سلامت الکترونیک و عدم یکپارچگی تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه و نبود قوانین در برخی از حوزه‌ها که موجب سردرگمی کسب‌وکارها و کاربران شده، اشاره کرد.

در همین حال مشکلات در زمینه تأیید اعتبار و صلاحیت پزشکان و مشکلات در زمینه پیوستن به سامانه امتا برای برخی از کسب‌وکارها و مشکلات مربوط به فعالیت برخی روانشناسان به دلیل نداشتن پروانه مطب و تنوع نهادهای اعطا کننده مجوز نیز از دیگر چالش‌های این‌حوزه مطرح شد.

از آن‌جا که ساماندهی کسب‌وکارها نیازمند شناسایی و رفع موانع موجود در مسیر اخلاقی بودن آن‌ها است، قرار است چالش‌های اخلاقی کسب‌وکارهای این حوزه بر اساس مطالعات صورت‌گرفته و مصاحبه‌های انجام‌شده با ذی‌ربطان شناسایی شده و در قالب گزارش عصر فضای مجازی در اختیار مسئولان و نهادهای مربوط جهت انجام اقدامات مناسب قرار گیرد.

در پایان این نشست، شرکت‌ها درخواست حمایت داشته و اظهار امیدواری کردند که سند مذکور منجر به سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت‌های آن‌ها نشود.

نظر شما