شناسهٔ خبر: 54530783 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

راه‌حل نخبگان برای حذف یک آلاینده خطرناک صنعتی

یک شرکت دانش بنیان موفق شده با روشی آسان و مقرون به صرفه، آمونیاک را از پساب‌های صنعتی حذف کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت  خبرگزاری فارس، صنایع نفت و گاز خصوصاً  پتروشیمی ذاتاً جزء  آلوده کننده محیط زیست هستند و انواع آلاینده های بسیار خطر ناک  را وارد  هوا ،آب و  خاک می کنند. در  این میان آمونیاک جزء خطرناک ترین موادشیمیایی موجود در پسآب ها محسوب می شود که توسط پالایشگاه های پتروشیمی بدون تصفیه وارد آب دریا می شوند و علاوه بر آلودگی های شدید محیط زیستی،  باعث به خطر افتادن جان آبزیان  و در ادامه مرگ آن ها می شود. علاوه براین در طولانی مدت باعث به خطر افتادن چرخه محیط زیستی  می شود.

یکی از شرکت های دانش بنیان، به فکر تولید محصولی با هزینه کم، استفاده آسان و در دسترس برای حذف ماده  شیمیایی آمونیاک از پسآب های پالایشگاه های پتروشیمی منطقه عسلویه و فارس جنوبی افتاده است. در این باره میلاد تاج الدینی مدیر عامل شرکت دانش «بنیان پایا سبز» گفت: کم هزینه بودن، استفاده آسان و همچنین بحث پاکسازی محیط زیستی از مهمترین ویژگی های این محصول است.

وی در ادامه درباره استفاده آسان و بی دردسر از این محصول گفت: ما برخلاف نمونه های موجود در بازار یا نمونه های خارجی، نیاز به هیچگونه امکانات و تجهیزات خاصی نداریم؛ صرفا محصول ما به استخرهای پسآب تزریق می شود و عملیات تصفیه سازی آمونیاک روی آب صورت  می‌گیرد.

تاج الدینی در خصوص میزان هزینه ای که پالایشگاه برای صرف این موضوع باید انجام دهند، افزود: محصول ما بسیار مقرون به صرفه است به طوری که اگر بخواهند از مشابه خارجی این محصول  استفاده کنند، حداقل نزدیک به 3 میلیون دلار یا 100میلیارد تومان باید هزینه کنند؛ در صورتیکه هزینه استفاده از محصول ما فقط 2 یا 3 میلیارد تومان است؛ که در مقابل درآمد پالایشگاه ها این مبلغ ناچیز است.

وی در ادامه گفت: همه پالایشگاه ها با این معضل مواجه هستند؛ مثلا در پتروشیمی اراک پسآب ها به راحتی در رودخانه ها رها سازی می‌شود اما اهمیتی برای رفع این موضوع قائل نیستند. حتی با توجه به به اینکه سازمان محیط زیست آن ها را مجبور به تصفیه پسآب کرده اما صرفا ترجیح می دهند با پرداخت جریمه از انجام این کار سرباز زنند  زیرا جزء هزینه سربار محسوب می‌شود.

  مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در پایان افزود: ما  تلاش کرده‌ایم با کاهش سود خودمان، هزینه تمام‌شده محصول برای پالایشگاه‌ها را پایین بیاوریم؛ به طوری‌که قیمت تولید و فروشمان فقط 10درصد اختلاف دارد. اما بازهم  پالایشگاه ها از این محصول کاربردی استفاده نمی‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما