شناسهٔ خبر: 54528675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

واکنش رئیس سازمان سینمایی به حواشی کن 2022

سیاه نمایی ایران شهرت نمی‌آورد

صاحب‌خبر -
«سینماگران حاضر در جشنواره‌های بین‌المللی به مثابه سفیران فرهنگی کشور و نمایندگان مردم هستند و انتظار می‌رود آنها صدای مظلومیت ملت ایران باشند که سال‌ها است مورد ظلم، اجحاف و تحریم کشورهای اروپایی و امریکایی قرار دارند» این عبارات بخشی از صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی در واکنش به صحبت‌ها و حاشیه حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن 2022 است. محمد خزاعی که صبح روز یکشنبه با برگزارکنندگان چتر سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره کن دیدار کرده بود، ضمن اطلاع از فعالیت‌های فارابی در این حوزه، عمده صحبت‌هایش را به ضرورت حفظ شأن، شخصیت و ساحت سینمای ایران در رفتار و گفتار سینماگران در عرصه‌های بین‌المللی اختصاص داد. او گفته است: «حضور بین‌المللی عوامل سینما باید در تمامی ساحت‌ها، از گفتار و رفتار تا پوشش جلوه‌ای از فرهنگ و زیست عفیفانه، مؤمنانه، نجیبانه و غنی مردم ایران زمین باشد. فرهنگی که ریشه در تمدن کهن ایرانی و اسلامی این مرز و بوم دارد.»
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه، اظهارات غیرفرهنگی و غیرسینمایی در کنفرانس‌های خبری و رسانه‌ای با انگیزه‌های سیاسی و نمایش ژست‌های اپوزیسیونی هیچگاه، مشروعیت و اعتبار بین‌المللی در پی نخواهد داشت، بلکه با واکنش منفی مردم نیز مواجه خواهد شد، افزوده است: «تجربه بزرگان سینمای ایران بخصوص بزرگانی که در آن سوی مرزها چهره‌ای شناخته شده‌تر دارند همچون مرحوم کیارستمی، مجید مجیدی و... نشان داده است که سینماگر نه با رفتارهای هنجارشکنانه و خلاف عرف ملی و بین‌المللی و نمایش پوپولیستی و نازل بلکه با آثار و رهیافت‌های سینمایی و هنری‌اش است که می‌تواند وجهه ماندگار و جهانی کسب کند.»
خزاعی با بیان اینکه کاش به تأسی از بزرگان سینما، حضورهای بین‌المللی به دستاوردهای فرهنگی، تمدنی و گفتمانی منجر شود، خاطرنشان کرده است: «همه سینماگران می‌دانند و آگاهند که کشورهای اروپایی و امریکایی چهار دهه است که با ناجوانمردی و با تحمیل شدیدترین تحریم‌ها، مردم ما را از بدیهی‌ترین حقوق اساسی بین‌المللی محروم کرده و سال‌ها است که ملت عزیز ما طعم تلخ بی‌عدالتی فاحش با تحریم کشورهای غربی را تحمل می‌کند، آیا شایسته نبود و نیست سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره‌ها از جمله همین جشنواره کن – که خانواده‌ها، بستگان، دوستان، همشهریان و هموطنان‌شان در این مسیر مورد ظلم واقع شده‌اند - صدای مظلومیت مردم و راوی گوشه‌ای از جفا و جنایت امریکایی‌ها و اروپایی‌ها علیه کشور بزرگ ایران باشند؟ آیا شایسته نیست به هشت سال جنگ تحمیلی، به بمب‌های شیمیایی که بر سر شهرهای‌مان با کمک همین کشورهای اروپایی ریخته شد و به جوانانی که در دوران دفاع مقدس پرپر شده‌اند؛ و نیز، به جنایت‌های اقتصادی که سال‌های بعد از جنگ تا به امروز به این ملت روا داشته‌اند، اعتراض کنید؟»
رئیس سازمان سینمایی همچنین گفته است:‌ «آیا سزاوار است برای کسب جایزه به رفتارهای نمایشی، غیرصادقانه و مبالغه‌آمیز تن دهید و در برابر ظلم و حق‌کشی که به بیش از 80 میلیون ایرانی روا داشته شده، سکوت کنید؟ مشروعیت و جایزه با قلوب شاد مردم رقم می‌خورد و جامعه و مردم به سینماگرانی احترام می‌گذارند که رفتارشان تبلور عزت، غرور ملی و هویت دینی، اعتقادی و آرمانی کشورشان باشد.» خزاعی از مدیرعامل خانه سینما خواسته تا پیرامون حواشی حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن در شورای صیانت خانه سینما بررسی‌های لازم صورت گیرد و نتیجه به شورای اخلاق حرفه‌ای سینما ارائه شود.
هفتاد و پنجمین جشنواره کن در حالی به کار خود پایان داد که فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی از جوایز اصلی این رویداد بی‌نصیب ماند. تازه‌ترین تجربه کارگردانی روستایی البته توانست در بخش‌های جنبی این جشنواره، جایزه اصلی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را از آن خود کند. روستایی این جایزه را به مردم داغدیده آبادان تقدیم کرد. در مراسم اختتامیه که شامگاه شنبه به وقت ایران برگزار شد، هیأت داوران بخش مسابقه اصلی فیلم «مثلث غم» ساخته روبن اوستلوند را شایسته دریافت نخل طلای بهترین فیلم معرفی کردند تا این سینماگر سوئدی با کسب این جایزه نام خود را در میان ۹ کارگردان تاریخ جشنواره کن ثبت کند که دو نخل طلا در کارنامه دارند. «مربع» دیگر فیلم روبن اوستلوند است که توانست جایزه نخل طلای جشنواره کن 2017 را به دست آورد.

نظر شما