شناسهٔ خبر: 54454542 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در نشست مشترک وزرای ایران و عراق مطرح شد؛

روزانه ۲ هزار زائر بدون روادید می‌توانند زمینی وارد عراق شوند

دیروز دولت عراق اعلام کرد که با ورود روزانه ۲۰۰۰ زائر بدون روادید از گذرگاه‌های زمینی به عراق موافقت می‌کند.

صاحب‌خبر -

وزیر کشور ظهر امروز سه‌شنبه ١٧ خرداد ماه پس از دیدار با وزیر کشور عراق در محل وزارت کشور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امروز میزبان وزیر محترم کشور عراق بودیم و در این جلسه، درباره موضوعات متنوع از جمله درباره مسائل مرزی، تجارت، بازارچه‌های مرزی، توسعه روابط استانهای مرزی و موضوعات مربوط به زوار دو کشور گفت‌وگو شد. 

وی افزود: امروز دو تفاهم‌نامه با موضوعات امنیتی و در موضوع زوار و اربعین امضا کردیم و ان‌شاءالله با نظراتی که در این جلسه مطرح شد بتوانیم نتایج خوبی را در حوزه های تجارت و امنیت مرزی داشته باشیم و تعاملات‌ دوجانبه‌ در این حوزه افزایش یابد. 

وزیر کشور با اشاره به عزم ایران و عراق برای تسهیل سفر به عتبات عالیات تصریح کرد: اراده طرفین بر تسهیل سفر به عتبات عالیات است و طرف عراقی قول همکاری در این زمینه را داده و ما هم برای سفر عراقی‌ها به ایران قول مساعد دادیم و همکاری خواهیم کرد.

عثمان الغانمی وزیر کشور عراق نیز طی سخنانی گفت: در جلسه امروز درباره امنیت مرزهای مشترک و بسیاری پرونده‌های دیگر بررسی شد؛ عبور غیرقانونی از مرزها، قاچاق کالا و مواد مخدر از طریق گذرگاه‌های غیررسمی، قاچاق انسان و غیره جزو موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت. 

وی افزود: همه‌گیری کرونا تاثیر منفی بر سفرها مابین دو کشور داشت و اکنون شاهد هستیم که گذرگاه‌های هوایی به روی مسافران باز شده و از این طریق می توانند بدون روادید به عراق سفر ‌کنند. 

وزیر کشور عراق با بیان اینک دولت عراق روز گذشته اعلام کرد که با ورود روزانه ٢ هزار زائر بدون روادید از گذرگاه‌های زمینی به عراق موافقت می‌کند و از هفته آینده نیز مکانیزم لازم برای این کار طراحی خواهد شد و به‌ صورت تدریجی شاهد افزایش این تعداد نیز خواهیم بود. 

وی ادامه داد: مطلع هستیم که سفرهای هوایی هزینه ‌بالایی دارد و عمده مسافران دو کشور تمایل دارند تا به صورت زمینی به عتبات سفر کنند و ما نیز از هیچ کوششی برای تحقق آرزوی این زوار دریغ نمی‌کنیم. 

الغانمی گفت: یادداشت تفاهمی بین دو کشور وجود داشت و در این جلسه درباره امنیت مرزی بحث و بررسی داشتیم و بنده مکلف هستم که آن را به امضا برسانم. همچنین درباره قاچاق مواد غذایی و مواد مخدر گفت‌وگو و قرار شد دو کمیته از سوی دو کشور تشکیل شود که مفاد این یادداشت تفاهم را دنبال کنند. 

وی افزود: سال‌های اخیر سابقا یادداشتی درباره سفر اربعین وجود داشت و نکات کلی در آن مطرح شده بود اما به خاطر موضوع کرونا که جهان را فراگرفت، اجرای آن تعلیق شده بود اما با پایان یافتن کرونا مجددا این یادداشت تفاهم اجرا می‌شود. 

وزیران کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در این نشست، ۲ تفاهم همکاری امنیتی و تسهیل تردد زایران امضا کردند.

نظر شما