شناسهٔ خبر: 54444573 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اعتراض وزیر ارشاد و سازمان سینمایی به جایزه سیاسی کن

«عنکبوت» علیه مقدسات

صاحب‌خبر -
شماری از کاربران فضای مجازی با  # سلام_ بر_ امام_ مهربانی  به جایزه زر امیرابراهیمی واکنش‌نشان دادند

واکنش‌ها به فیلم «عنکبوت مقدس» همچنان ادامه دارد. امروز «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتر نوشت: ‏«ایران زمین به هنرمندانی افتخار می‌کند که با عشق آل‌ الله قدرشناس ایثار حافظان امنیت و سربلندی سرزمین‌مان هستند. هنرمندانی که زرق و برق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد. سلام بر امام مهربانی». شماری از کاربران فضای مجازی نیز با هشتگ «سلام بر امام مهربانی» به این فیلم اعتراض کردند. سازمان سینمایی هم در بیانیه‌ای فیلم «عنکبوت مقدس» را یک «شب نامه سخیف تصویری» دانست که «ماحصل ذهن مشوش فردی دانمارکی ایرانی تبار و برآمده از زر استکبار است».
در بیانیه سازمان سینمایی آمده است «در جشنواره فیلم کن که تحت سیطره و فرامین دولت فرانسه برگزار می‌شود شاهد آن بودیم که ساخته‌ای نه تنها صرفاً سیاسی بلکه شب نامه سخیف تصویری که ماحصل ذهن مشوش فردی دانمارکی ایرانی تبار و برآمده از زر استکبار است و به اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده مورد توجه این جشنواره قرار گرفته است. این سیاهه تصویری باسوگیری اجتماعی، مذهبی و تحقیر باورهای آیینی ایرانی اسلامی درصدد است مسیری را رود که سلمان رشدی‌ها در آیات شیطانی و آتش زنندگان قرآن کریم رفته‌اند.» این بیانیه می‌افزاید: «‎در حالی فیلم موهن عنکبوت مقدس با ارائه چهره‌ای مخدوش از جامعه ایرانی و با توهین آشکار به باورهای متعالی شیعیان در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته که با انتخاب سیاسی این اثر ضعیف به عقیده بسیاری از منتقدان و کارشناسان بین‌المللی جای سؤال مهمی در کارنامه حرفه‌ای این جشنواره بین‌المللی به جای گذاشته است.»
‎سازمان سینمایی، ضمن محکومیت این اقدام جشنواره کن و اعلام برائت خود و سینماگران از «عوامل این اثر سیاه تصویری» تأکید کرد که «فرانسه و جشنواره فیلم کن می‌باید نسبت به احساسات جریحه دار شده میلیون‌ها شیعه مسلمان در جهان پاسخگو باشند و این لکه ننگ ضد فرهنگی را از کارنامه حرفه‌ای خود بزدایند.»
«عنکبوت مقدس» ساخته «علی عباسی» فیلمساز ساکن دانمارک است که در کشور اردن فیلمبرداری شده و با بازی مجموعه‌ای از بازیگران ایرانی از جمله زهرا امیر ابراهیمی همراه است و موضوع آن سعید حنایی یک قاتل زنجیره‌ای زنان در مشهد است که در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ شمسی، ۱۶ زن را به قتل رساند و در نهایت در ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ در مشهد اعدام شد. دو روز پیش جشنواره فیلم کن جایزه «بهترین بازیگر زن» را به زهرا امیرابراهیمی (زر امیر ابراهیمی) داد.

نظر شما