شناسهٔ خبر: 54430941 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انگلیس مدعی حمله روسیه علیه زیرساخت‌های ریلی اوکراین در کی‌یف شد

لندن – ایرنا – وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد که در ساعات اولیه 5 ژوئن (۱۵ خرداد) موشک های کروز هوایی Kh-101 روسیه به زیرساخت های ریلی در کی‌یف اصابت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در بیانیه روز دوشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است که این اقدام «احتمالاً در راستای مختل کردن تامین تجهیزات نظامی غربی برای واحدهای خط مقدم اوکراین بوده است»

این بیانیه می افزاید: در دونباس، درگیری‌های شدید در شهر مورد مناقشه سیورودونتسک ادامه دارد و روسیه برای محاصره نیروهای اوکراینی به سوی اسلوویانسک پیشروی می‌کند.

بر اساس بیانیه یادشده شده، نیروهای روسی در دریا، «پس از از دست دادن رزمناو مسکوا در ماه آوریل، احتمالا چندین تجهیزات دفاع هوایی از جمله سامانه های SA-15 و SA-22 را به جزیره مار در غرب دریای سیاه منتقل کرده اند. به احتمال زیاد این تسلیحات برای تامین دفاع هوایی برای کشتی های نیروی دریایی روسیه در اطراف جزیره مار در نظر گرفته شده است.»

وزارت دفاع انگلیس مدعی شد، «فعالیت روسیه در جزیره مار منجر به محاصره سواحل اوکراین شده و مانع از سرگیری تجارت دریایی از جمله صادرات غلات اوکراینی می شود.»

این درحالیست که رئیس جمهوری اوکراین هم مدعیست روسیه مانع صادرات ۲۲ میلیون تن محصولات غذایی از این کشور جنگ زده شده است. ولودیمیر زلنسکی می‌گوید که اگر به اوکراین در رفع محاصره بنادر و صادرات دوباره کمک نشود، بحران جهانی انرژی با بحران غذا جایگزین خواهد شد.

وزارت امورخارجه روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده‌ است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پنجشنبه گذشته گفت: "ما قاطعانه این اتهامات را نمی پذیریم، برعکس، کشورهای غربی را به انجام اقداماتی که منجر به این شده است، مقصر می دانیم. "

روسیه و اوکراین روی هم حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی گندم را تشکیل می دهند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به صادرات غلات اوکراین وابسته هستند.

به گزارش ایرنا، از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

نظر شما