شناسهٔ خبر: 54383464 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد

هنر، صورت مناسبی برای رساندن معنای دین

صاحب‌خبر -
اختتامیه اولین جشنواره شعر نمازجمعه و همچنین دومین دوره جشنواره عکس شکوه جمعه در حالی برگزار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه‌های فرهنگی در کشور گفت: «هنر صورت مناسبی برای رساندن معنا و پیام دین است. سرود کم‌نظیری که به تازگی مورد توجه نسل جدید قرار گرفته، از عنصر هنری شعر و سرود است که اجتماع بزرگی را در قلب تهران شکل داده است.»
 ضرورت بازگشت فعالیت‌های فرهنگی و هنری به مساجد
آن‌طور که در بخشی از گزارش ایبنا آمده، محمد‌مهدی اسماعیلی در این مراسم که روز گذشته با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار شد، گفت: «مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد، به همین دلیل ما شعار خود را بازگشت به مساجد قرار دادیم و معتقدیم باید فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به مسجد برگردانیم.»
اسماعیلی در این نشست با اشاره به اینکه نگاهمان به نمازجمعه ویژه است، ادامه داد: «نگاه ما در دولت این است که ظرفیت‌های فرهنگی و هنری را در قالب شبکه عظیم نظام قرار دهیم. ما هرچه هنر و فرهنگ را از خاستگاه دینی آن مانند نماز، مصلی و... جدا کنیم، برای اینکه آن را در مسیر حاکمیت دینی قرار دهیم با مشکلات زیادی رو‌به‌رو می‌شویم .»
او افزود: «جایی که این اتفاق افتاده، ثمرات زیاد بوده اما در جایی که افتراق به وجود آمده، دمیدن روح دینی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری بویژه در هنرهای وارداتی بسیار دشوار بوده است. من در آسیب‌شناسی فرهنگ و هنر معتقدم افتراق در این حوزه برای ما هزینه‌ساز است و باید این هزینه را در دولت انقلابی و مردمی‌ جبران کنیم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با بیان اینکه مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد، تأکید کرد:«یک وقتی این هنر در تراز نمازجمعه است که در مهم‌ترین مسجد شهر برگزار می‌شود و اهمیت مضاعفی دارد. کار خوبی در بخشی از مصلاهای در حال ساخت انجام می‌شود که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آن ادامه دارد. در اصفهان چنین چیزی رخ داده است و در شهرکرد دستور دادیم این نگاه در مصلی دنبال شود.» اسماعیلی گفت:«ما هر چه فرهنگ و هنر را به دین نزدیک کنیم، موفق‌تر خواهیم بودیم. در یازده استان برای 40رشته و برای 40هزار هنرجو دوره‌های فرهنگی و هنری را در مساجد برگزار می‌کنیم، مگر بخش کوچکی از فعالیت‌های هنری که به دلایلی  نشود در مساجد عرضه کرد، اما به غیر از این، هنر ابزار مناسبی برای انتقال پیام دین است. شعر و سرود هم بر همین منوال  قرار دارد.»
  توجه جوانان به سرود «سلام فرمانده» مایه مباهات است
او ادامه داد: «سرود سلام فرمانده که این روزها مورد‌توجه نوجوانان ما قرار گرفته مایه مباهات ما است. این جایی است که فرهنگ و هنر در خدمت معارف عمیق دینی درمی‌آید. شما می‌توانید به دوران دفاع مقدس نگاه کنید و شعرای برجسته ما را ببینید که چه نقش مهم و کم‌نظیری در ترویج روحیه ایثار، ازخودگذشتگی و حضور در جبهه‌ها داشتند. اینجا جایی است که هنر با مفاهیم بلند‌مرتبه ارتباط می‌گیرد. در نظام دینی همین توقع وجود دارد.» به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ این ابتکار که نمازجمعه در قالب جشنواره شعر و عکس برگزار شود کار بسیار خوبی است و نشان می‌دهد در حوزه مسائل دینی و تعظیم و تکریم شعائر باید بتوانیم از ابزار هنر استفاده کنیم.
او یادآور شد: «عکس‌ها و شعرها درباره نمازجمعه اگر ترویج شود تأثیراتش را می‌گذارد. ما در حاکمیت دینی تلاش می‌کنیم مردم به سعادت دنیوی و اخروی برسند. سیاست از نگاه بزرگان ما همین است که از همه ابزارها برای سعادتمندی انسان استفاده شود درحالی‌که در غرب گفته می‌شود دین حق ورود به اجتماع را ندارد اما تمدن دینی می‌خواهد مردم را سعادتمند کند و همه ابزارها نیز دراختیارش است که این هدف را محقق نماید.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره گرانی قیمت کنسرت‌ها گفت: دیشب هم به دوستان در معاونت هنری گفتم جلساتی را با تهیه‌کنندگان برگزار کنند و قیمت را یک مقدار کاهش دهند تا علاقه‌مندان بتوانند استفاده بیشتری کنند.

نظر شما