شناسهٔ خبر: 54359134 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -
کشف اجساد سرنشینان هواپیمای نپالی  

ارتش نپال اعلام کرد که تیم‌های امدادرسان نپالی روز دوشنبه مکان وقوع حادثه برای هواپیمای ناپدید شده نپالی را پیدا کردند. این هواپیما با ۱۹ مسافر و 3خدمه از جمله 4شهروند هندی و 2آلمانی، صبح روز یکشنبه هنگامی که از شهر «پوخارا» در ۱۲۵ کیلومتری غرب  پایتخت این کشور به مقصد «جومسوم» شهر گردشگری دیگری با معابد مشهور در حال پرواز بود، دچار سانحه شد. این هواپیما به‌دلیل شرایط بد جوی لحظاتی پس از بلند شدن از زمین سقوط کرد. هواپیما ۲۰ دقیقه پس از برخاستن از زمین، ارتباط خود را با برج مراقبت از دست داد. اجساد ۱۴ نفر از سرنشینان هواپیمایی که با کوهی در نپال برخورد کرد، از میان لاشه هواپیما در محل حادثه کشف شد.

پیشنهاد تخریب مدرسه شوم

«جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در جریان بازدید از شهر «اوالد» تگزاس و مدرسه ابتدایی «راب» که هفته گذشته 19دانش‌آموز آن بر اثر تیراندازی کشته شدند، پیشنهاد داد این مدرسه خراب شده و یک مدرسه جدید ساخته شود. سناتور «رونالد گوتیرز» که نماینده شهر اوالد است، گفت که ممکن است بر طبق پیشنهاد رئیس‌جمهور، بودجه‌ای برای تخریب و ساخت دوباره مدرسه ابتدایی راب اختصاص یابد. بایدن که به همراه همسرش برای بازدید از محل یادبود حادثه به تگزاس سفر کرده بود، اظهار کرد می‌دانم که پس از این حادثه، کودکان زیادی دیگر تمایل به رفتن به این مدرسه ندارند. پیش از این در سال2019 پیشنهاد تخریب دبیرستانی در شهر «کلورادو» به علت وقوع تیراندازی مرگبار در آن و کشته شدن 13دانش‌آموز داده شد، اما درنهایت این اتفاق صورت نگرفت و مدرسه تخریب نشد.

تکذیب بیماری پوتین

وزیر خارجه روسیه بیماری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور را تکذیب کرد. «سرگئی لاوروف»  به تلویزیون فرانسه گفت پوتین هر روز در انظار عمومی ظاهر می‌شود و هیچ‌کس علامتی از بیماری در او نمی‌بیند. در روزهای اخیر خبرها و شایعاتی درباره سلامت پوتین، که بزودی هفتاد ساله می‌شود، منتشر و گفته شده او بیمار است و احتمالاً سرطان دارد.

بازداشت همسر پلوسی در مستی

«پل پلوسی» همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به اتهام رانندگی در حال مستی بازداشت شده است. بر اساس گزارش پلیس، پلوسی که ۸۲ ساله است، شنبه شب در شهر «ناپا» در شمال «سانفرانسیسکو» بازداشت شد. او به دو تخلف متهم شد و با پنج هزار دلار وثیقه آزاد شده است. سخنگوی پلوسی گفت که او در زمان این اتفاق حضور نداشته و اظهارنظری نمی‌کند.

دیوار بین یونان و ترکیه طولانی‌تر می‌شود

یونان اعلام کرد که می‌خواهد مرز خود با ترکیه در شمال شرق این کشور را به‌طور کامل در برابر مهاجران ببندد. «نوتیس میتارکیس» وزیر مهاجرت و پناهندگی یونان گفته است که حصار مرزی ۳۵ کیلومتری موجود میان یونان و ترکیه قرار است ۸۰ کیلومتر طولانی‌تر شود. به گفته او این عمل باعث می‌شود همه مناطقی که پناهجویان می‌توانستند با پای پیاده از آنها عبور کنند، ایمن شود. دلیل اصلی این عمل تنش‌های شدید فعلی میان آتن و آنکارا است. دو عضو ناتو درباره گاز طبیعی دریای مدیترانه و سرزمین‌های مستقل در این دریا اختلاف نظر دارند. اخیراً رجب طیب اردوغان اعلام کرد که نخست‌وزیر یونان دیگر برای او وجود خارجی ندارد و به همین دلیل گفت‌وگو با یونان را متوقف کرده است. حال یونان عنوان کرده نگران است که رئیس‌جمهور ترکیه دوباره از مهاجران به‌عنوان اهرم فشار بر این کشور استفاده کند. اخیراً میزان تلاش پناهجویان برای ورود غیرقانونی به یونان افزایش یافته است. وزیر حفاظت از شهروندی یونان در این زمینه گفته است که تنها از ابتدای سال‌جاری میلادی از ۴۰ هزار ورود غیرقانونی به خاک این کشور جلوگیری شده است.


نظر شما