شناسهٔ خبر: 54332628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سران رژیم صهیونیستی با نگرانی از عملی شدن تهدید نظامی حماس، برنامه روز پرچم را تغییر دادند

پرچم مقاومت بالاست

صاحب‌خبر -
گروه جهان/ سران رژیم صهیونیستی نگران از عملی شدن هشدارهای گروه‌های مقاومت در آستانه برگزاری راهپیمایی روز پرچم، در یک عقب‌نشینی آشکار، وادار به رعایت خط‌قرمزهای فلسطینیان شدند و مسیر حرکت کاروان‌های اسرائیلی را به پشت دیوارهای مسجدالاقصی تغییر دادند.
به گزارش «میدل ایست مانیتور»، دفتر«نفتالی بنت»، نخست وزیر دولت ائتلافی در حالی از تصمیم جدید سران رژیم صهیونیستی برای تغییر در برنامه جنجالی روز پرچم خبر داد که تا واپسین ساعات روز جمعه نخست وزیر این رژیم به رغم اصرار برخی از مقامات تل‌آویو برای تجدید نظر، تأکید بر عبور شهرک‌نشینان از داخل مسجدالاقصی داشت اما در آخرین نشست امنیتی دفتر نخست وزیر با «عمر بارلو»، وزیر امنیت عمومی اسرائیل و «کوبی شبتای»، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی آن هم پس از هشدار حماس به مقاومت نظامی، مقامات این رژیم تصمیم به بازنگری گرفتند و برای پنهان کردن هراس خود از پاسخ مقاومت، در حالی بر برگزاری مراسم تأکید کردند که نقشه حرکت جدیدی برای کاروان‌های اسرائیلی و با رعایت خط‌قرمزهای مقاومت ترسیم شده بود. «بنت» در این باره گفت: «مانند گذشته، این راهپیمایی در دیوار ندبه یا دیوار غربی اما بدون عبور از صحن مسجدالاقصی پایان می‌‌یابد.»
«بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای توجیهی اعلام کرد: «ما هیچ قصدی برای نقض وضعیت موجود در مسجدالاقصی نداریم و پلیس برای جلوگیری از درگیری میان مردم در آنجا حاضر خواهد بود.» وی اشاره‌ای نیز به عملیات «شمشیر قدس» داشت و با تهدید حماس افزود: «سال گذشته حماس تصمیم گرفت به ما راکت شلیک کند اما حالا به این باور رسیده‌اند که از این کار اجتناب کنند.»
این اظهارات در شرایطی مطرح بود که «حماس» پیش‌تر با اعلام آماده‌باش نیروهای خود در هشداری «تنها راهکار فرار از جنگ و درگیری نظامی با صهیونیست‌ها را توقف مراسم روز پرچم» عنوان کرده و حتی امریکا شریک استراتژیک رژیم صهیونیستی نیز از این تهدید به هراس افتاده بود. به طوری که به نوشته «العالم»، پیش از نشست امنیتی دفتر بنت، «توماس نایدز»، سفیر ایالات متحده در رژیم صهیونیستی تماسی تلفنی با وزیر امنیت داخلی تل‌آویو داشت و مراتب نگرانی خود را از برگزاری مراسم روز پرچم و تشدید تنش‌ها در قدس اعلام کرد. در همین حال پارلمان عربی نیز در رابطه با برگزاری این راهپیمایی و خطرات و پیامدهای آن هشدار داد و اعلام کرد این اقدام منجر به فرسایش امنیت و ثبات منطقه خواهد بود و تحریک‌آمیز است.
فراخوان نامگذاری روز پرچم فلسطین
صهیونیست‌ها هر ساله در سالروز اشغال قدس در سال 1967، در حالی با پرچم‌های منتسب به رژیم صهیونیستی پایکوبی می‌‌کنند که در عین حال از برافراشته شدن پرچم فلسطین در خیابان‌ها هراس داشته و با آن مقابله دارند. در این شرایط یک جنبش فلسطینی در واکنش به قصد شهرک‌نشینان برای برگزاری این مراسم، خواستار نامگذاری امروز به «روز پرچم فلسطین» شد. این جنبش به منظور مقابله با راهپیمایی پرچم، فلسطینیان را به برافراشتن پرچم خود در هر خانه، میدان و خیابانی در قدس تا «باب العامود» توصیه کرد و از آنان خواست بامداد یکشنبه در مسجدالاقصی حاضر شده و در برابر اشغالگران صف‌آرایی کنند. همزمان سایت النشره نوشت، حماس نیز با فراخوان بسیج عمومی در روز پرچم، از مردم مبارز فلسطین در شهر قدس و سراسر کرانه باختری و مناطق اشغالی خواست با حرکت به سمت مسجدالاقصی و اعتکاف در این مکان مقدس، طرح‌های یهودی‌سازی را ناکام بگذارند.
این فراخوان در شرایطی است که به نوشته «الجزیره»، نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان درگیری با کاروان معترضان فلسطینی با برگزاری مراسم صهیونیست‌ها در نزدیکی بیت اللحم، یک نوجوان 15 ساله فلسطینی را با گلوله‌های جنگی به شهادت رساندند و شماری را مجروح کردند.

پاسخ منفی عمان به عادی‌سازی

یک روز پس از آنکه پارلمان عراق در جلسه‌ای با اکثریت قاطع آرا، هرگونه روابط با رژیم صهیونیستی را جرم اعلام کرد و مجازات حبس ابد یا اعدام برای ناقضان این قانون چه در داخل و چه خارج این کشور تعیین کرد، «بدر البوسعیدی»، وزیر خارجه عمان نیز در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی زبان «فیگارو» بر نپیوستن کشورش به صف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کرد. به نوشته «شفقنا»، این موضعگیری در حالی بود که برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند امارات و بحرین، روابط با تل‌آویو را با امضای توافقنامه‌ای رسمی کرده‌اند و غرب و در رأس آن امریکا، مصوبه جدید پارلمان عراق را مانعی بر مسیر پیشرفت روند عادی‌سازی روابط کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی خواندند و نسبت به آن ابراز نگرانی داشتند. «البوسعیدی»، وزیر خارجه عمان به عنوان نماینده کشوری که از زمان توافق کمپ دیوید در سال 1979 از حامیان صلح فلسطین و پایان جنگ بوده، تأکید کرد: «هرگز توافق عادی‌سازی را نمی‌پذیریم و وارد روند توافق سازش با رژیم صهیونیستی نمی‌شویم، چراکه این توافق زمانی موفق است که بر پایه راهکار دو دولتی بوده و حل و فصل نهایی، دائم و عادلانه برای آرمان‌های فلسطینیان در پی داشته باشد.»




نظر شما