شناسهٔ خبر: 54322402 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در آیین معارفه رییس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد مطرح شد؛

شالویی: سنت‌های مسجدی احیا شود/معاف: کانون‌های مساجد در نهضت بازگشت به مسجد نقش راهبردی دارند

احیای سنت‌های مسجدی و توجه به نقش کانون‌های مساجد در نهضت بازگشت به مسجد از مسائلی است که در آیین تکریم و معارفه رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور بر آن تاکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان ، آیین معارفه حجت الاسلام و المسلمین کمال خداداده، رئیس جدید ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح امروز (دوشنبه، ۹ خرداد) در محل ساختمان شهید بهشتی این ستاد برگزار شد.
 
 
گزارش تصویری این آیین را اینجا ببینید.
 
 
بنابراین گزارش، دکتر محمد شالویی در این آیین با بیان اینکه مهمترین کار مسجد ایجاد ارتباط باطنی مردم با خدا است، گفت: تردیدی نیست اگر بسیاری از راه های سنتی و گذشته احیاء شود اتفاقات بسیار مبارکی در حوزه مساجد می افتد.
 
 
 
 
 
 
 
دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همه ما حجت الاسلام و المسلمین ارزانی را به خوش فکری و اهتمام به کار جهادی و نگاه تحول گرایانه می شناسیم.
 
 
وی تاکید کرد: انتظار است حجت الاسلام و المسلمین خداداده هم چنین رویکردی داشته باشد.
 
 
شالویی ادامه داد: از اقداماتی که ایشان باید انجام دهد جذب جوانان است که باید راه های آن بررسی شود. باید گروه های هنری را در مساجد احیاء و فعال کنیم.
 
 
وی تصریح کرد: تئاتر انقلابی متعلق به بچه های مسجد است چنان که حوزه هنری توسط بچه مسجدی ها راه اندازی و اینچنین فعال شد.
 
 
شالویی در ادامه ابراز کرد: بدون هنر نمی توان کارها را ماندگار کرد، و مسجد بهترین پایگاه برای انجام فعالیت های هنری است.
 
 
وی ابراز کرد: اگر می خواهیم جریان های هنری را پررنگ و تقویت کنیم، باید به مسجد که خاستگاه فعالیت های فرهنگی هنری است باید توجه داشته باشیم چراکه هنر برگرفته از اندیشه دینی معنوی ما است لذا ضرورت دارد بین متدینان و بخش های هنری پیوند برقرار شود و در این باره جریان سازی صورت بگیرد تا اهالی هنر چنین برداشت کنند که می شود هنر متعالی را در مسجد محقق کرد.
 
 
مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امید است با فکر نو حجت الاسلام خداداده و تجربیاتی که از حضور در مجموعه های مختلف داشته است، در کانون های مساجد منشا تفکرات جدید شوند و اندیشه های امام و رهبری و شعارهای دولت خدمتگزار را بتوانیم در مساجد پیاده کنیم.
 
 
 
 
 
 
 
بنابر این گزارش، علیرضا معاف در این آیین با بیان اینکه کانون های مساجد امروز شجره طیبه و مصداق آیه «أَصْلُهَا  ثَابِتٌ  وَفَرْعُهَا  فِي  السَّمَاءِ» است، اظهار کرد: باید بدانیم آیا نماز تنها کارویژه و کاربست مسجد است یا کارکردهای دیگر هم دارد؟ 
 
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگرچه صلاه کارکردی ویزه در مسجد است اما چکیده کاربستِ مسجدی همان است که امام خمینی(ره) فرمودند یعنی مسجد سنگر است، این تعبیر راهبردی، افق‌بخش و به نوعی ستاره ای قطبی است که راه را نشان می دهد.
 
 
معاف با تاکید بر لزوم راه اندازی نهضت بازگشت به مسجد، گفت: کانون های مساجد و همه مجموعه های مردمی باید نسبت خود با مشکلات و چالش های اجتماعی را مشخص کنند. 
 
 
وی در ادامه بیان کرد: مسجد، هیئت، بسیج و نهادهای آتش به اختیار چهار ضلع پیشبرد اهداف فرهنگی نظام هستند در این میان کانون های مساجد به تناسب رویکرد دولت آیت الله رئیسی نسبت به مساجد، نقشی راهبردی دارند.
 
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کار مهم حجت الاسلام و المسلمین ارزانی این بود که کانون های مساجد را از سیاست زدگی دور نگاه داشته است.
 
 
معاف تاکید کرد: حجت الاسلام والمسلمین خداداده معتقد و ملتزم به زی مسجدی و طلبگی است و بر حضور در مسجد تاکیدی خاص دارد. از ویژگی های بارز ایشان فعالیت به عنوان امام جماعت است که این انس و پایبندی ایشان به مسجد نویدبخش اتفاقات مبارک برای کانون های فرهنگی هنری است. 
 
 
 
 
 
 
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ابراز کرد: امید است ایشان با نگاه اندیشمندانه ای که دارد تحولات مدنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مسجد را پیش ببرد، این مهم نیازمند روحیه و تقوای تشکیلاتی در کانون های مساجد است.
 
 
گفتنی است، حجج اسلام والمسلمین ارزانی و خداداده، روسای قبلی و کنونی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، جلال ریزانه، معاون این ستاد و سعید سعادتی، معاون فرهنگی قرارگاه قرب از دیگر سخنرانان این ایین بودند.
 
تقدیر از خدمات حجت الاسلام والسملمین ارزانی و اعطای حکم انتصاب وی به مشاورت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز اعطای حکم ریاست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به حجت الاسلام والمسلمین خداداده توسط دکتر شالویی پایان بخش این آیین بود.
 
 
پایان پیام/9

نظر شما