شناسهٔ خبر: 54322010 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دستور رئیس جمهور به دو وزیر درباره ساختمان‌های ناایمن/ پاساژهای پرخطر تخلیه می‌شود؟

۱۲۹ ساختمان ناایمن و پرخطر در تهران وجود دارد. رئیس جمهور به دو وزیر درباره ساختمان‌های ناایمن دستوراتی را صادر کرده و تصمیم‌گیری برای ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران به صورت فوق العاده در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، هفته گذشته ریزش ساختمان متروپل حادثه آفرید و متاسفانه به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی در ساخت این برج تعداد زیادی جان خود را از دست دادند و تعدادی هم مجروح شدند. این موضوع کشور را در غم و اندوه فرو برد و مردم ایران را داغدار کرد. برای بسیاری از مردم این حادثه یادآور حادثه تلخ پلاسکو بود؛ حادثه‌ای که سبب فوت تعداد زیادی آتش نشان شد.

موضوع ساختمان های ناایمن مانند بمب ساعتی است که هرلحظه با ریزش، فرونشست و یا حریق می تواند سبب فوت شهروندان شود. تهران به گفته مسئولان و مدیران شهری حدود ۱۲۹ ساختمان ناایمن و خطرناک دارد و بارها در مورد بروز حوادث احتمالی در آنها هشدار داده شده است. اما هشدار و اخطار به تنهایی کفایت نداشته و اکنون با وقوع حادثه متروپل حساسیت‌ها نسبت به این ساختمان‌ها بیشتر شده است.

 ساختمان‌های ناایمن فوراً شناسایی و مقاوم‌سازی شوند

رئیس جمهور در جلسه اخیر هیات دولت به وزرای کشور و راه و شهرسازی دستور داد با فوریت سازه‌های ناایمن را در سطح کشور شناسایی و صاحبان آنها را مکلف به مقاوم‌سازی این سازه‌ها کنند.

آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه دولت خود را ملزم به صیانت از جان مردم می‌داند، گفت: صاحبان ساختمان‌های ناایمن باید موظف به مقاوم‌سازی سازه‌ها شوند و اگر کسی در این کار سستی و اهمال کرد، بدون تعارف با او برخورد قانونی شود. هیچکس حق ندارد جان مردم را به خطر بیندازد.

تصمیم‌گیری برای ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران به صورت فوق العاده

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران در این زمینه تاکید کرد: در خصوص ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران به صورت فوق العاده و ویژه تصمیم گیری شود. در زمان وقوع حادثه پلاسکو بررسی خوبی صورت گرفت و گزارش خوبی تهیه شد اما متاسفانه این گزارش بار عملیاتی نداشت.

نایب رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه حادثه متروپل این تذکر را تکرار می کند، یادآور شد: باید این تذکر را جدی بگیریم. در همین راستا رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به صحن شورا دعوت شده که در جلسه آینده گزارش مفصلی را در خصوص حادثه متروپل ارائه دهد.

وی تصریح کرد: ما فکر می کنیم که باید گذری بر حادثه پلاسکو داشته باشیم و گزارش آن را مورد بررسی قرار دهیم. ما پنج شنبه از سوی شورای شهر تهران و شورای عالی استانها سفری به آبادان خواهیم داشت و وضعیت را از نزدیک بررسی خواهیم کرد.

سروری با بیان اینکه نگرانی در خصوص این ساختمان ها جدی است، اظهار کرد: باید در تهران این موضوع را در دستور کار قرار دهیم و به طور جدی وارد عمل شویم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه دادستانی وارد شده و هر هفته جلسه ای با مالکین این ساختمان ها برگزار می کند، گفت: مهلتی به این مالکین داده می شود که در این مهلت باید ایمن سازی کرده و یا تخلیه برای رفع خطر انجام دهند.

بیشتر ساختمان‌های پرخطر تهران، پاساژها و مراکز عمومی است

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران در حاشیه صحن امروز شورا درباره ایمنی ساختمان‌های تهران اظهارداشت: ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر از سوی سازمان آتش نشانی شناسایی شده است که اغلب این موارد پاساژها و مراکز عمومی هستند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اخطار لازم به مراکز داده و دستور العمل ایمنی به مالکین ارائه شده است، اما شاهد این هستیم که برخی مالکین نسبت به رعایت ایمنی اقدام نمی‌کنند.

بابایی همچنین تصریح کرد: هر هفته سه نفر از مالکینی که دستور العمل را رعایت نکردند، توسط معاون دادستانی دعوت می‌شوند و اخطار لازم ابلاغ می شود که بر اساس زمان بندی سازمان آتش نشانی نسبت به رعایت ایمنی اقدام کنند.

وی افزود: در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها، در مرحله اول نسبت به قطع آب و برق و در مرجله بعدی نسبت به پلمپ آن اقدام می‌شود.

بابایی گفت: ماهیانه ۱۲ پرونده بررسی می‌شود و در خواست ما این است که سرعت پیدا کند. باید هرچه سریعتر این پرونده ها به نتیجه برسد و در راستای تعیین تکلیف آن اقدام کنیم.

ورود دادستانی به موضوع ساختمان‌های ناایمن

مرتضی تورک صالحی، معاون دادستان تهران نیز با تأکید بر این که دادستانی تهران از اوایل سال گذشته مرتباً اقدامات قانونی مربوط به ساختمان‌های ناایمن را از سازمان آتش‌نشانی و سایر ادارات و دستگاه‌های مسئول مطالبه کرده است، گفت: به دستور دادستان تهران و با پیگیری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی، فقط در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ مورد مکاتبه و دستور قضایی از نواحی ۳۲گانه دادسرای عمومی و انقلاب تهران به شهرداران مناطق تهران در رابطه با ساختمان‌های ناایمن ارسال و صادر شده است.

مرتضی تورک در ادامه ضمن تشریح پیگیری‌های دادستانی تهران در رابطه با ساماندهی و ارتقاء ایمنی برخی از اماکن مهم تهران، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات دادستان تهران در زمینه حفظ حقوق عامه از سال گذشته موضوع ارتقاء ایمنی ساختمان‌های خطرساز با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته و جلسات متعددی با دعوت از نمایندگان سازمان‌های مسئول در دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای رسیدگی به وضعیت ساختمان علاءالدین، بازار گل و گیاه تهران، بیمارستان فیاض بخش و چندین ساختمان دیگر برگزار شده است.

اولتیماتوم آتش نشانی به مالکان ساختمان های ناایمن

اخیرا هم در فضای مجازی لیستی از ساختمان‌های غیر مجاز تهران منتشر شده است در این زمینه جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: لیست منتشر شده مورد تائید سازمان آتش نشانی تهران نیست ما به مالکان ساختمان‌های ناایمن اعلام کرده‌ایم در اسرع وقت و در اولین فرصت اقدامات لازم را برای ایمن سازی ساختمان‌ها و یا تخلیه ان انجام دهند.

وی گفت: به مالکان اولتیماتوم داده شده که اقدامات لازم و همکاری‌ها را انجام دهند و در غیر این صورت اسامی مالکان و ساختمان ها اعلام می‌شود.

تصمیم دستگاه قضایی برای پلمب ساختمان‌ها

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که آیا این ساختمان ها در صورت بی توجهی مالکانشان پلمب می‌شوند؟ گفت: تصمیم گیر در این زمینه دستگاه قضایی است که اخیر هم برنامه‌های مهمی در برخورد قضایی با این موضوع در نظر گرفته شده است.

ساختمان‌های پرخطر تخلیه می‌شود؟

به نظر می‌رسد عزم دستگاه‌های مختلف مانند دادستانی، شهرداری، دولت و ... در ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن و تعیین تکلیف ساختمان‌های پرخطر جزم شده و حالا باید دید تصمیم نهایی در مورد این ساختمان‌ها چگونه است و آیا به طور مثال از ۱۲۹ ساختمان ناایمن و پرخطر در تهران بزودی حداقل ساختمان‌های پرخطر تخلیه می‌شود و بازسازی این ساختمان‌ها که اکثرشان پاساژها و مراکز تجاری‌اند در چه بازه زمانی صورت می‌گیرد؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

نظر شما