شناسهٔ خبر: 54321524 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئال مادرید با عبور از لیورپول در فینال لیگ قهرمانان، تاریخ را از نو نوشت

جام چهاردهم به دست‌های کورتوا چسبید

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی/ رئال مادرید به چهاردهمین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا رسید تا دست نیافتنی‌تر و اسطوره‌ای‌تر از قبل شود. حالا رئال، دقیقاً دوبرابر دومین تیم پرافتخار لیگ قهرمانان یعنی میلان (7 قهرمانی) معتبرترین جام باشگاهی اروپا را بالای سر برده است. همانند هر دیدار مهم دیگری در تاریخ فوتبال، فینال لیگ قهرمانان اروپای 2022 هم جزئیات خاص و مهمی داشت که باعث شد رئال ‌مادرید با وجود خلق موقعیت‌های اندک در نهایت با برد 1-0 قهرمان شود و دست لیورپول با وجود داشتن چندین فرصت گلزنی از جام کوتاه بماند.
شنبه شب از بیرون ورزشگاه «استادوفرانس» تصاویر عجیب و غیرقابل باوری منتشر شد؛ درگیری، گاز اشک‌آور، گیت‌های بسته و جمعیت بسیار زیاد ناراضی. عدم سازماندهی مناسب مسئولان برگزاری باعث شد حدود 15 هزار هوادار لیورپول بدون بلیت به ورزشگاه وارد شوند و کلی هوادار رئال که بلیت هم داشتند راهی به ورزشگاه نیابند. همین موارد باعث ایجاد تنش و درگیری شد و کار به جایی رسید که پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور هم شد. در نهایت بازی با حدود 40 دقیقه تأخیر آغاز شد و درون ورزشگاه نظم و ترتیب همیشگی وجود داشت.
رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان حداقل از نظر آماری بهتر از لیورپول نبود اما گل زد و به هدفش رسید. این کاری است که رئال خوب انجام می‌دهد، بخصوص در لیگ قهرمانان. مثل وقت اضافه بازی با چلسی و منچسترسیتی، وقتی مادرید پیش افتاد، برتری‌اش را حفظ کرد. لیورپول اطراف محوطه جریمه رئال حلقه زده بود اما تیبو کورتوا قصد تسلیم شدن نداشت و در نهایت با ثبت 9 مهار، شب ویژه و شگفت‌انگیزی را پشت سر گذاشت. پادشاه فوتبال باشگاهی اروپا در پاریس برای چهاردهمین بار قهرمان اروپا شد. کارلو آنچلوتی هم با 4 قهرمانی به عنوان مربی، پرافتخارترین است. او دوبار هم به عنوان بازیکن به این جام رسیده تا به قول خودش مرد رکوردها لقب بگیرد. رئال مادرید در 9 فصل اخیر لیگ قهرمانان 5 قهرمانی دارد، افتخاری که توسط هیچ تیم دیگری به جز رئال مادرید به دست نیامده که در 5 دوره اول برگزاری جام باشگاه‌های اروپا در سال‌های 1960-1956 قهرمان شده است. سفیدها از آغاز رقابت‌های باشگاهی اروپا بر آن سلطه داشته‌اند و حتی حالا، هر وقت تصمیم بگیرند سال‌شان باشد، هیچ کس نمی‌تواند مانع‌شان شود.
آمدن رئال به فینال معجزه‌ای بود که با اشتباه جان‌ لوییجی دوناروما، دروازه‌بان پاری‌سن‌ژرمن و دادن توپ به کریم بنزما شروع شد. در اولین مرحله حذفی، تیم فرانسوی 150 دقیقه بهتر از رئال بود و تا دقیقه60 بازی برگشت 2-0 پیش بود. اما این شروع معجزه مادرید بود که در لندن و منچستر و بعد در پاریس ادامه یافت و دوباره در پایتخت اسپانیا در میدان سیبلس با جشن قهرمانی اروپا به همراه ده‌ها هزار هوادار به پایان خواهد رسید. سفیدهای مادرید در بازی برگشت مقابل چلسی هم 3 گل عقب بودند که پاس غیرقابل تکرار لوکا مودریچ به رودریگو کار را به وقت اضافه کشاند. مقابل منچسترسیتی هم دو گل در آخرین لحظات بازی توسط رودریگو دوباره بازی را به وقت اضافه برد. در فینال اما به رودریگو یا معجزه دیگری نیاز نداشتند چون تیبو کورتوا در حد یک جادوگر برای سفیدهای مادریدی ظاهر شد. گلر بلژیکی در پاریس هر وقت لازم شد، رئال مادرید را نجات داد و بارها محمد صلاح و سادیو مانه را ناکام گذاشت و یک بازی درخور فینال لیگ قهرمانان ارائه کرد. این سومین حضور لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا در 5 فصل اخیر بود، اما در نهایت رئالی‌ها در لحظات کلیدی بازی آرامش بیشتری داشتند. به نظر می‌رسید که تیم یورگن کلوپ بعد از گل وینیسیوس جونیور مقداری فرم و نظم تیمی‌اش را از دست داده است. در حالی که مادریدی‌ها همان تیمی نشان دادند که هرگز در دوران لیگ قهرمانان اروپا در فینال شکست نخورده‌اند. تحت فشار کاملاً آرام و انعطاف‌پذیر بودند، در حالی که حریف همچنان تهدیدشان می‌کرد. قرمزها هنوز هم می‌توانستند در اواخر بازی توسط محمد صلاح به گل تساوی برسند، اما تیبو کورتوا تحملش را از دست نداد. در دیداری که یوفا و فرانسوی‌ها به دلیل اتفاقات پیش از شروع بازی، برای برگزاری آن دچار تردید شدند و به بدترین شکل ممکن سوت آغاز آن به صدا درآمد، این رئالی‌ها بودند که به آنچه می‌‌خواستند رسیدند و تاریخ را از نو نوشتند.
 
رکوردشکنی عجیب گرت بیل
گرت بیل، وینگر پرحاشیه کهکشانی‌ها به ساده‌ترین روش ممکن به رکوردی جدید همراه رئال‌ مادرید دست پیدا کرد. ستاره ولزی که اصلاً محبوب هواداران رئال‌مادرید نیست، مرد اول فینال قبلی در سال ۲۰۱۸ مقابل لیورپول بود و ۲ گل هم به ثمر رساند، اما این فصل فقط ۷ دقیقه در لیگ قهرمانان به میدان رفت. بیل که دیگر جایی در تفکرات کارلو آنچلوتی هم ندارد، در کل فصل فقط ۷ مرتبه بازی کرده و حالا بین ستاره‌هایی قرار گرفت که ۵ قهرمانی همراه رئال ‌مادرید در لیگ‌قهرمانان دارند.

نظر شما