شناسهٔ خبر: 54320611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

افشین پارسایی مدیر برند راسپینا مطرح کرد :

کمبود نیروی کار و نواسانات قیمت ارز مهمترین مشکل صنعت پوشاک است

یکی از بزرگترین مشکلات امروز ما کمبود نیروی کار است. متاسفانه بسیاری از فرصت‌های شغلی ما در زمینه کارگر ساده و ماهر بدون استفاده مانده است

صاحب‌خبر -

افشین پارسایی مدیر برند راسپینا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت ما حدود 30 سال است که در زمینه پوشاک بانوان فعالیت می‌کنیم و محصولاتی همچون شومیز، دامن، سارافون تولید می‌کنیم که در ماه حدود 15 هزار عدد تولید می‌کنیم و حدود 150 نفر بهصورت مستقیم و تعدادی نیز به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند. 

وی ادامه داد: محصولات ما فعلا در بازارهای داخلی عرضه می‌شود ولی چشم اندازی نیز برای صادرات محصولات داریم. بیشتر محصولات ما به صورت عمده عرضه می‌شود اما چند فروشگاه نیز برای تک فروشی داریم.

پارسایی با اشاره به وضعیت بازار پوشاک در کشور گفت: در دو سال گذشته بحث کرونا بر روی صنعت پوشاک تاثیرگذار بود اما خوشبختانه به دلیل اینکه جلوی ورود قاچاق کالا گرفته شد و همکاری با برندهای خارجی نظام‌مند شد وضعیت پوشاک بسیار خوب بود و به نوعی ما با چند شرکت توانستیم قرارداد ببندیم و خوشبختانه حجم تولید ما رو به افزایش است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم در دو سال گذشته با برنامه‌ریزی درست ظرفیت تولیدات خود را شش برابر افزایش بدهیم و تنوع محصولات خود را نیز بالا ببریم و امروز محصولاتی که ما تولید می‌کنیم کیفیت‌شان کاملا با محصولات و برندهای شناخته شده خارجی برابر می‌کند و حتی با مذاکراتی با آنها داشتیم  و این توانایی را داریم که محصولاتی را تحت لیسانس برندها و شرکت‌های معتبر خارجی تولید کنیم.

وی ادامه داد: ما هر چند مدل‌های روز دنیا را پیگیری می‌کنیم و سعی می‌کنیم در طراحی محصولات خود از آنها استفاده کینم اما واقعیت این است که ما یک واحد طراحی بزرگ داریم که محصولات را به روز طراحی می‌کند و امروز در محصولاتی همچون حریر کتان تی‌شرت محصولاتی تولید می‌کنیم که هم رده محصولات جهانی است. 

وی با اشاره به مشکلاتی که امروز تولیدکنندگان پوشاک با آن دست به گریبان هستند گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما امروزه کمبود نیروی کار است. متاسفانه بسیاری از فرصت‌های شغلی ما در زمینه کارگر ساده و ماهر بدون استفاده مانده است  امروز تقریبا همه کارگاه‌های تولیدی به کارگر نیاز دارند و باید ریشه‌یابی شود که چرا مثلا کارگری که یک چرخکار ماهر است علاقه‌ای به کار در حوزه پوشاک ندارد اما با پیک موتوری کار می‌کند و قطعا یکی از دلایل آن عدم تناسب حقوق با میزان مخارج است

وی ادامه داد: مشکل بعدی نوسانات قیمت ارز است و همین طور انحصار در پارچه‌های داخلی مشکل دیگر تولیدکنندگان پوشاک است و انحصار همیشه آسیب زننده است امروز متاسفانه مواد اولیه و پارچه‌های داخلی را برخی شرکت‌های نساجی و برخی واردکنندگان پارچه به هر قیمتی که دوست دارند می‌فروشند.

پارسایی با اشاره به اینکه مخالف عدم واردات پوشاک خارجی است گفت: آن موقع در کنار کالای داخلی معلوم شود که مشتریان کدام کالا را دوست دارند. مانند ورزش که اگر می‌خواهیم ورزشگاه خوبی شویم باید حتما با حریفان خارجی خود رقابت کنیم. و اگر مشتری داخلی کالای باکیفیت ببیند قطعا از آن استفاده می‌کند و اما امروز مشتریان بسیاری داریم که پیش از این محصولات خارجی بخصوص پوشاک ترکیه را خریداری می‌کردند اما امروز محصولات داخلی را می‌خرند و این برای ما باعث افتخار است که چنین اتفاقی افتاده زیرا هم از خروج ارز جلوگیری کرده‌ایم و هم اینکه تلاش کنیم محصولات خود را صادر کنیم.

وی ادامه داد :اگر کالای خارجی با مراعات قوانین گمرگی و رعایت استانداردهای لازم با کیفیت وارد شود و آن رمان تولید کننده داخلی می تواند رقابت کند البته این مسئله نمی تواند جلوی واردات کالای قاچاق را بگیرد بلکه برای مبارزه با قاچاق کالا باید جلوی ورد انها از مرز گرفته شود 

وی ادامه داد: انتظار ما از دولت این است که در بحث صادرات ما را حمایت کنند امروز محصولات داخلی ما از طریق شهرهای مرزی به صورت مسافری و چمدانی به کشورهای دیگر برده می‌شود و ما فروشندگان بسیاری در کشورهای دیگر داریم که خودشان از طریق بازارچه‌های مرزی محصولات داخلی را خریداری کرده و در فروشگاه‌های خود عرضه می‌کنند اما باید شرایطی فراهم کرد که ما محصولات خود را به صورت سیستماتیک و درست صادر کنیم.

وی با اشاره به لزوم توجه به تولید ملی افزود: هر کدام از ما تولیدکنندگان یک هویت برندی و یک هویت ملی داریم طبیعی است که اگر هویت برند داخلی تقویت شود باعث تقویت برند ملی می‌شود و این مساله باعث می‌شود که هر کالایی که در داخل تولید می‌شود و آرم ساخت ایران بر روی آن درج می‌شود در دنیا با استقبال همراه شود همان گونه که امروز محصولات برخی کشورهای صنعتی مانند ژاپن و آلمان فارغ از نام برند تولیدکننده مورد تایید مصرف‌کنندگان است و تقویت برند ملی باعث تقویت کل تولید در کشور می‌شود. 

پارسایی با انتقاد از اینکه متاسفانه دیدگاه  صادرات  محور در باره محصولات داخلی وجود ندارد گفت: تولیدکنندگان نیاز به حمایت خاصی ندارند بلکه دولت اگر بتواند مثلا در جریان برگزاری یک نمایشگاه هزینه‌های غرفه‌داری حمل و نقل و یا بلیت را تامین بکند کمک زیادی به تولیدکنندگان کرده است و در دفعات بعد تولیدکننده می‌تواند با توجه به درآمدی که از سفارش‌های شرکت‌ها گرفته هزینه‌های خود را جبران کند دولت فقط کافی است که در مرحله شناخت و معرفی محصولات ایرانی آنها را کمک کندو در مرحله‌های بعدی قطعا شرکت‌ها می‌توانند خودشان را اثبات کنند و چند برابر بیشتر درآمد کسب کنند و حتی مالیات و عوارض بیشتری به دولت بدهند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که امروز محصولات کشورهایی همچون ترکیه در بازارهای کشورهای همسایه به خوب یجا باز کرده و فروخته می‌شود این است که دولت آن کشور حمایت کاملی از تولیدکنندگان می‌کند و به طور مثال تمام هزینه‌های حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی را پرداخت می‌کنند و قطعا اگر از تولیدکنندگان ایرانی نیز حمایت شود ما می‌توانیم بازار کشورهای همسایه را در اختیار بگیریم.

گفتگو علی زادمهر 

 

نظر شما