شناسهٔ خبر: 54319054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

وقتی «مترِ» معیار‌ها رعایت نشود، «پل»‌های اعتماد فرو می‌ریزد!

ریزش ساختمان متروپل مانند تجربیات مشابه گذشته دارای تخلفاتی از سوی شهرداری‌ها بوده که ادامه این تخلفات می‌تواند باعث تکرار وقوع این‌گونه حوادث شود و جان انسان‌های زیادی را بگیرد.

صاحب‌خبر -

وقتی «مترو»معیارها رعایت نشود، «پل»‌های اعتماد فرو می‌ریزد!

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، در هفته گذشته شاهد اتفاقات تلخی در آبادان بودیم، ریزش ساختمان متروپل باعث اندوه مردم در سراسر ایران شد و در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت؛ در این بین بازار تحلیل‌های مختلف نیز داغ بود، برخی از عدم عضویت پیمانکار در نظام مهندسی می‌گفتند و برخی از شرایط ناایمن ساختمان؛ اما اینجا سوالی که دائما افکار عمومی را درگیر می‌کرد این بود که چگونه می‌شود ساختمانی به این بزرگی ساخت؛ اما ابتدائی ترین ایمنی ها را در آن رعایت نکرد؟ چگونه می‌شود متروپل به جای ۵ طبقه در ۱۲ طبقه ساخته و پروانه نیز از طرف شهرداری برای آن صادر شود؟ این سوالات فراتر از ریزش یک ساختمان است و با کمی دوراندیشی می‌توان از این معلول و مصداق به علت و ساختار تولید این مصادیق پی برد.

در شهرداری آبادان چه گذشت؟
ناظر نظام مهندسی از سال ۱۳۹۹ چند بار نسبت به پرخطر بودن ایمنی ساختمان متروپل تذکر داده‌ بود و آخرین هشدار هم برای یک ماه پیش یعنی اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که به شهرداری تذکر داده شده بود؛ اما در عمل اقدامی توسط شهرداری آبادان انجام نشد و متاسفانه این بی توجهی، حادثه‌ای را رقم زد که باعث داغدار شدن تعداد زیادی از خانواده‌ها و مردم ایران شد.


علی رنود، دبیر مجمع مطالبه‌گران مردمی استان خوزستان در گفتگو با خبرگزاری دانشجو درباره صدور پروانه و مجوز از طرف شهرداری آبادان برای ساختمان متروپل اظهار کرد: شهرداری، صدور پروانه ساختمان متروپل را انجام داده، اما آیا صدور پروانه برای ۱۲ طبقه بوده؟ خیر! آیا صدور پروانه برای این نقشه بوده؟ خیر! آیا در صدور پروانه مفاد پروانه رعایت شده؟ خیر!


وی ادامه داد: اگر در مفاد پروانه تخلفی صورت بگیرد، پرونده باید به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شود، اما از برگزاری جلسات این کمیسیون اطلاعاتی در دسترس نیست و اگر پرونده ارجاع شده‌ بود باید از سه عضو کمیسیون (یک قاضی، یک عضو شورای شهر و یک نفر به نمایندگی از وزارت کشور که در این کمیسیون حضور دارند)، سوال کنیم که چه حکمی صادر کردید و به چه نتیجه‌ای رسید؟ به همین دلایل در موضوع متروپل قصور شهرداری کاملا مشهود است.

<div id="video-display-embed-code_1702355" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/1013349/1702355?width=400&height=300"></script></div>


در این موضوع کمیسیون عمران مجلس نیز ورود کرده و محمدرضا رضائی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای با اشاره به تعارض منافع شهرداری آبادان در ساخت متروپل و اصلاح قوانین شهرسازی بیان کرد: ساختمان متروپل به صورت مشارکت بین بخش خصوصی و شهرداری در حال انجام بوده؛ از نظر من تعارض منافع صورت گرفته؛ چرا که شهرداری از یک طرف شریک این ساختمان است و از طرف دیگر وظیفه نظارت دارد و ما باید در قوانین یک دستگاه نظارتی دیگری را در پروژه‌های مشارکتی مشخص کنیم.


رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نظام مهندسی آبادان با فرماندار و دادستان وقت مکاتبه‌ای کرده مبنی بر اینکه پروژه در حال تخلف است؛ اما متاسفانه اتفاقی نیفتاده است؛ یعنی شورای شهر، دادستان و فرماندار در جریان کار بودند و این میزان تخلف محرز بوده و یک فرد معمولی هم متوجه تخلف می‌شد.!

چگونه با مدیریت صحیح شهری می‌توان مانع از بروز چنین حوادثی شد؟
با توجه به وقوع حادثه متروپل آبادان، اظهاراتی از اعضای شورای شهر تهران داشتیم که نسبت به پروژه‌های مختلف شهر تهران نیز اظهار نگرانی بابت تکرار این نوع حوادث داشتند.

 

نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران هشتم خرداد در صحن علنی شورای شهر تهران، با اشاره به نظارت بر پروژه‌های مشارکتی شهرداری‌ها گفت: نظارت دقیق بر پروژه‌های مشارکتی شهرداری ضرورت دارد. در حادثه آبادان که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان شد، این سوال مطرح است که آیا در قوانین و مقررات ساختمانی کمبود و نقصی داریم؟ ما کمبود قانون نداریم؛ البته به روزرسانی آن بنا بر شرایط انجام می‌شود، اما نکته اصلی نظارت است.


این عضو شورای شهر تهران افزود: نظارت بر عهده سازمان نظام مهندسی است و این سازمان به شهرداری آبادان در خصوص متروپل هشدار داده بود و شهرداری به دلیل منفعت از تخریب ساختمان سرباز زده است.

وقتی «مترو»معیارها رعایت نشود، «پل»‌های اعتماد فرو می‌ریزد!


همچنین محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران کاربری مسکونی، اداری، تجاری و حتی بیمارستانی دارند و به این مکان‌ها اخطار داده شده است.


وی افزود: در موضوع متروپل یکی از مراکزی که وظایف خود را به درستی انجام نداد، شهرداری آبادان است که نباید اجازه ساخت و ساز صادر می‌کرد و در مرحله‌ای که مهندس ناظر اعلام اخطار کرده‌ بود باید کار را متوقف می‌کرد. اما از آنجایی که شهرداری شریک صاحب آن ساختمان به صورت مشارکتی بوده از تخلفات چشم پوشی کرده است.


در این بین روزنامه فرهیختگان طی گزارشی، نام تعدادی از ساختمان‌های ناایمن و پرخطر در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را منتشر کرد که نشان می‌دهد فقط در شهر تهران تعداد زیادی ساختمان مشابه متروپل، پلاسکو و سینا اطهر وجود دارد، اما ادامه عدم رسیدگی به اوضاع این ساختمان‌ها که می‌تواند جان انسان‌های زیادی را بگیرد که متاسفانه همچنان این هشدارها از سوی مسئولان شهری پشت گوش انداخته می‌شود.

وقتی «مترو»معیارها رعایت نشود، «پل»‌های اعتماد فرو می‌ریزد!


این روز‌ها شاهد همدردی مردم و مسئولین در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان هستیم؛ اما‌ ای کاش «علاج واقعه را پیش از وقوع چاره کنیم» و قدرت سیاسی مسئولان، قدرت اجتماعی مردم و رسانه‌ها برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه به کار گرفته شود تا هرگز شاهد غم از دست دادن هموطنانمان نباشیم و از ریزش مجدد پل‌های اعتماد جلوگیری کنیم.!

نظر شما