شناسهٔ خبر: 54318145 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مدیرعامل صندوق خبرداد

افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به ۵ هزار میلیارد تومان

دنیای‌اقتصاد : سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی از ‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش خواهد یافت. مدیرعامل بیمه صندوق فعالیت‌های معدنی در نشست خبری با ارائه گزارش عملکرد صندوق در سال ۱۴۰۰ برنامه‌های سال جاری را نیز تشریح کرد. فرید دهقانی در این نشست گفت: در سالی که گذشت صندوق بیمه یکی از بهترین سال‌های فعالیت خود را تجربه کرد، به گونه‌ای که سرمایه این صندوق از ۵۰۰ میلیارد به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

صاحب‌خبر -

وی افزود: از ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی صندوق ۶۰۰ میلیارد تومان آن از محل بودجه عمومی  تامین شد که بالغ بر ۸۰ درصد آن نیز محقق شد. مابقی نیز از محل منابع داخلی ایمیدرو تامین شد. مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی با اشاره به افزایش سرمایه صندوق از ۱۶۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان تصریح کرد: اقدامات مقدماتی صورت گرفته و مسیر قانونی در مراحل اداری قرار دارد. وی به تشریح عملکرد صندوق بیمه فعالیت معدنی در سال ۱۴۰۰ پرداخت و خاطرنشان کرد: طی سال گذشته ۱۹۶۷ میلیارد تومان بیمه‌نامه صادر شد که این میزان برای خرید تجهیزات استخراج و توسعه معدن‌کاری در حوزه استخراج و فرآوری بوده است.

دهقانی تاکید کرد: هم‌اکنون بالغ بر ۲۹۴۶ میلیارد تومان بیمه‌نامه آماده صدور و مصوب بانک‌ها در دستور کار داریم که در حال تکمیل مدارک هستند.

به گفته وی، در مقایسه با سال ۱۳۹۹ که صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی ۴۷۹ میلیارد تومان صدور بیمه‌نامه داشت، هم‌اکنون صدور بیمه‌نامه در صندوق بالغ بر ۴ برابر رشد داشته است.

مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی افزود: در حال حاضر ۱۳۹ پرونده با اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای صدور بیمه‌نامه در دست بررسی قرار دارد که در صورت مصوب شدن امکان برخورداری از تسهیلات را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: از ۱۳۹ پرونده مذکور ۵ مورد، مورد قبول واقع نشدند زیرا از شرایط لازم برخوردار نبودند و ۳۲ پرونده در حال تکمیل گزارش کارشناسی و ۱۷ پرونده نیز از  دستور خارج شدند.

دهقانی ادامه داد: در حال حاضر ۷۹ پرونده از ۱۳۹ پرونده در دستور کار صندوق آماده صدور هستند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توسعه فعالیت‌های صندوق بیمه گفت: در جهت توسعه ساخت داخل ماشین‌آلات باید حمایت‌های لازم را داشته باشیم، از این رو حمایت موثری از هپکو و سایر سازندگان داخل ارائه کردیم. مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی خاطرنشان کرد: برای توسعه مالی صندوق با بانک تجارت قراردادی برای ارائه خدمات مالی به معدن‌کاران منعقد شد.

به گفته وی، همچنین برای ارائه خدمات مالی به معدن‌کاران با ایمینو، یکی از شرکت‌های تابعه ایمیدرو در راستای گسترش فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان یکسری تفاهم‌نامه  امضا کردیم.

دهقانی  تاکید کرد: از آنجا که یکی  از اهداف حاکمیتی صندوق بیمه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و ... است از این رو برای اینکه  در بخش معدن و فرآوری بتوانیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم باید از رسوب تکنولوژی در این بخش برخوردار باشیم که این امر در گرو حمایت از شرکت‌های مذکور است.

وی گفت: با مساعدت ایمیدرو برای شرکت‌های اکتشافی و حفاری اعتبار قابل ملاحظه‌ای در سال‌جاری تخصیص یافت تا این شرکت‌ها بتوانند برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات خود از وجوه تخصیص داده شده در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ برخوردار شوند. مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی افزود: در سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی صندوق برای گسترش و توسعه اکتشافات در حوزه معدن اختصاص خواهد یافت. به گفته وی تا پیش از این معاونت معدنی وزارت صمت از محل وجوه اداره شده و کمک‌های فنی و اعتباری اقدام به حمایت از شرکت‌های اکتشافی می‌کرد اما امسال برای کاهش بوروکراسی اداری، این وجوه از محل داخلی صندوق بیمه و از طریق بانک‌های عامل تامین خواهد شد.

دهقانی تاکید کرد: برای هویت‌بخشی به تامین منابع مالی در بخش معدن با بانک‌های عامل مذاکره می‌کنیم و به همین منظور یک شعبه تخصصی برای بخش معدن و فرآوری برای نخستین بار اختصاص خواهد یافت تا بتوانند خدمات مالی و ویژه‌ای به بخش‌خصوصی معدن ارائه دهند.

وی تصریح کرد: در راستای تسهیل معدن‌کاری در سال‌های گذشته، صندوق بیمه اقدام به تقسیط حق بیمه کرده  و درصدد هستیم که حداکثر تسهیل‌گری در چارچوب قانون برای بخش معدن صورت گیرد و امید است در سال آینده نیز این اقدام افزایش یابد.

مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی خاطرنشان کرد: کمیته تسهیل و بازنگری در فرآیند صندوق بیمه در جریان است به همین منظور با سایر بخش‌های حاکمیتی ایمیدرو یکسری همکاری داریم و امید است این همکاری‌ها منجر به تسهیل‌گری در بخش معدن شود.

وی از همکاری با شرکت ملی فولاد در زمینه تسهیل‌گری بخش معدن خبر داد و افزود: امید است هفته آینده در این زمینه به نتیجه برسیم.

دهقان خاطرنشان کرد: همچنین با بخش اکتشاف ایمیدرو تفاهم‌نامه‌ای در زمینه تسهیل‌گری از محل منابع داخلی امضا کردیم تا با کمک سازمان برنامه و بودجه حمایت مالی برای معدن‌کاران داشته باشیم.

وی در مورد حمایت از معادن کوچک‌مقیاس گفت: این امر از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و تاکید ویژه روی آن وجود دارد.

مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدن افزود: یکی از برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۱ این است که تاثیری ویژه در جهت رسوب تکنولوژی در بخش معدن داشته باشیم و ریسک‌های معقول هم باید توسط ما مدیریت شود، از این رو برای جهش تکنولوژی در بخش معدن و ترابری طی سال گذشته  با صندوق شکوفایی ارتباط خوبی برقرار کردیم تا با همکاری ایمیدرو نقش حمایتی مطلوبی را ایفا کنیم. وی در مورد تخصیص چندباره اعتبار به برخی شرکت‌ها تصریح کرد: برای اعطای بیمه‌نامه و خلق اعتبار به عنوان یک اهرم اعتباری هیچ‌گونه محدودیتی از سوی بانک‌های عامل وجود ندارد و تمامی شرکت‌ها در صورت برنامه توسعه می‌توانند به دفعات از اعتبار صندوق بیمه استفاده کنند.

دهقانی خاطرنشان کرد: اعطای بیمه‌نامه بدون سپرده‌گذاری در بانک عامل و بدون خلق اعتبار و تنها از محل منابع داخلی بانک برای مشتریان بدون تضمین نیز از موفقیت‌های بزرگ صندوق بیمه است.

نظر شما