شناسهٔ خبر: 54317951 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مراودات نفتی کشور‌ها در سایه تحریم‌های آمریکا

رسانه‌های غربی این روز‌ها هر کدام به نحوی به همکاری‌های گسترده ایران با کشور‌های جهان از جمله ونزوئلا در شرایط تحریم‌های آمریکا پرداخته اند.

صاحب‌خبر -

شاید برای بسیاری از غربی‌ها این نکته قابل قبول نباشد که ایران علی رغم تحریمها یی که به گفته آمریکا در تاریخ این کشور کم سابقه است توانسته در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه‌های جهانی داشته باشد.

پایگاه خبری ـ تحلیلی بلومبرگ در ماه‌های اخیر در چندین گزارش جداگانه به روند پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های جهانی و نیز همکاری کشورمان در زمینه‌های نفت و گاز با کشور‌هایی که عمدتاً آن هم تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا هستند پرداخته است. این پایگاه خبری در یکی از گزارش‌های خود به سفر ماه گذشته مقامات نفتی ایران به ونزوئلا اشاره کرده و گفته اند در این سفر قرارداد‌های متعدد نفتی در زمینه نفت و ایران میان تهران و کاراکاس به امضا رسیده است.

همکاری‌های گسترده ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی و با وجود تحریم‌های آمریکا

در گزارش بلومبرگ عنوان شده که ایران و ونزوئلا هر دو در شرایط سخت تحریمی از سوی آمریکا قرار دارند و بسیاری از کشور‌های جهان از جمله آمریکا از هیچ کدام از این دو کشور نفت خریداری نمی‌کند، ولی در سایه سنگین تمامی این تحریم‌های واشنگتن هم تهران و هم کاراکاس به حیات تجاری خود در زمینه انرژی نه تنها ادامه می‌دهند که حتی در بسیاری از موارد این همکاری‌ها به طرز چشمگیری گسترش پیدا کرده است.

بلومبرگ از تعداد قرارداد‌هایی که تنها در یکی از سفر‌های مقامات کشورمان به ونزوئلا در بخش‌های نفت و گاز به امضا رسیده شگفت زده شده و آن را نمونه‌ای آشکار از خودزنی آمریکا در عرصه جهانی عنوان می‌کند و تحریم‌های واشنگتن علیه برخی کشور‌های جهان را تنها نمایشی می‌داند که از سوی مقامات اجرا میشود و در عمل بازدارندگی لازم را ندارد.

در بخش دیگری از گزارش بلومبرگ آمده که علی رغم تلاش‌های آمریکا تهران در سال‌های اخیر روابط خوبی با کشور‌های جهان آغاز کرده و در بسیاری از موارد از جمله کمک به صنعت نفت، خرید و فروش محصولات پالایشی و ارائه خدمات مهندسی و قطعات یدکی با کشورهایی، چون ونزوئلا وارد همکاری‌های گسترده شده است. اتفاقی که به نوشته بلومبرگ شاید خوشایند نباشد، ولی حقیقتی غیرقابل انکار است.

روزنامه ایندیپندنت هم در گزارشی تفصیلی نوشته که ایران برای گسترش همکاری‌های خود با کشور‌های جهان نیازی به رفع تحریم‌ها ندارد. در گزارش این روزنامه عنوان شده که ایران در سال‌های اخیر نقش بسیار کلیدی در ایجاد و تقویت امنیت انرژی متحدانش در جهان داشته؛ ایندیپندنت می‌نویسد ایران در آمریکای لاتین اقدامات درخوری انجام داده و در سایه تحریم‌ها و فشار‌های فزاینده آمریکا توانسته بازار نفت و گاز خود را تا حد قابل قبولی زنده و پویا نگه دارد و از سوی دیگر بسیاری دیگر از کشور‌هایی که به زعم آمریکا زیر بار تحریم‌های سنگین واشنگتن هستند با تهران وارد همکاری‌های گسترده شدند و از این طریق بخش قابل توجهی از مشکلات ناشی از فشار‌های سیاسی آمریکا را جبران کرده اند.

نقش ایران در پایداری بازار نفت پس از حمله روسیه به اوکراین

ایندیپندنت در گزارش خود که اخیراً منتشر شده می‌نویسد: پس از حمله روسیه به اوکراین و شرایطی که برای انرژی به ویژه نفت در بازار‌های جهانی ایجاد شد ایران توانست با هوشیاری و زیرکی خود و از طریق ارتباط با کشورهایی، چون ونزوئلا نقشی مهمی در پایداری بازار نفت ایفا کند. در حالی که این روز‌ها بسیاری از کشور‌های غربی با معضل بحران انرژی مواجه هستند ایران و ونزوئلا با گسترش همکاری‌های خود در زمینه نفت و گاز آینده‌ای روشن در بازار‌های جهانی برای خود ترسیم کرده اند. آینده‌ای که شاید به گفته ایندیپندنت واشنگتن هیچ تصوری از آن نداشت و اساساً فلسفه وضع تحریم‌های پیاپی علیه این دو کشور نرسیدن به روز‌هایی بود که امروز شاهد آن هستیم.

ایندیپندنت می‌نویسد در وضعیتی که بازار نفت دچار تلاطم‌های شدید شده و آمریکا این روز‌ها با بحران جدی در عرصه تامین فرآورده‌های نفتی رو به روست حالا حرف از رفع برخی تحریم‌های ونزوئلا از سوی واشنگتن و جایگزینی نفت ایران به جای نفت روسیه از سوی دولت‌های غربی به ویژه آمریکا به گوش می‌رسد. به گفته این روزنامه غربی از آنجایی که ایران همین امروز هم در حال فروش نفت خود در بازار‌های جهانی است بعید است استقبال چندانی برای رقابت با نفت روسیه داشته باشد و وارد بازی غربی‌ها در این زمینه شود.

مراودات نفتی کشور‌ها در سایه تحریم‌های آمریکا

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود عنوان می‌کند تعلل آمریکا در رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای و نیز گرفتار شدن این کشور در بحران اوکراین و روسیه موجب شد تا زمینه برای پیشرفت‌های بیشتر ایران در بازار انرژی فراهم‌تر از قبل شود و این کشور به خوبی توانست فروش نفت خود در ماه‌های اخیر را افزایش دهد و با کشور‌هایی همچون چین وارد مراودات جدید در زمینه انرژی شود.

ایندیپندنت می‌نویسد: ادامه همکاری‌های تهران و کاراکاس در زمینه انرژی به هیچ عنوان به نفع واشنگتن نیست و آمریکایی‌ها این مهم را به خوبی می‌دانند. ارسال سوخت از ایران به ونزوئلا، همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های خاص فنی در صنعت نفت و گاز، تامین فناوری و منابع مالی برای گسترش و توسعه میدان‌های نفتی در دو کشور با منافع آمریکا به شدت در تضاد است و حالا واشنگتن تصور می‌کند با نرم کردن نسبی لحن خود در مواجهه با ونزوئلا کشوری که سالهاست زیر فشار سیاست‌های تحریمی آمریکاست می‌تواند موجب سست شدن این همکاری‌ها شود.

ایندیپندنت در گزارش خود به این نکته اشاره می‌کند که افزایش همکاری‌های دو جانبه میان ایران و ونزوئلا می‌تواند به خودی خود موجب کاهش نفوذ آمریکا و ایفای نقش این کشور در بازار انرژی شود و این می‌تواند در بلند مدت موجب کاهش قدرت استراتژیک واشنگتن در عرصه‌های بین المللی شود. این روزنامه غربی می‌گوید: انرژی در دنیای امروز نقش کلیدی در روابط استراتژیک ایفا می‌کند و آمریکا باید بداند با اعمال برخی سیاست‌های یکجانبه گرایانه شاید با دست خود دچار بحرانی ژئوپلیتیکی در روابط بین الملل شود.

حالا شاید بتوان این چنین نتیجه گرفت که در سال‌هایی نه چندان دور ممکن است سیاست‌های واشنگتن علیه کشور‌های جهان و اعمال فشار‌های تحریمی روز افزون نتیجه‌ای جز آنچه واشنگتن برایش تقلا می‌کرد به همراه داشته باشد و معادلات جهانی با هوشیاری کشور‌ها تغییر کند.

 

نظر شما