شناسهٔ خبر: 54317666 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

رئیس سازمان نظام روانشناسی در گفت‌وگو با ایلنا؛

غیرروانشناسان مشکلات مردم را به اختلالات مزمن روانی تبدیل کرد‌ه‌اند

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: برخی افراد که هیچ مدرکی حتی در حوزه روانشناسی ندارند، در حال فعالیت هستند و بعضاً این تخلفات از سوی این افراد صورت می‌گیرد. ما افرادی را که هیچ‌گونه مدرکی در این زمینه نداشتند معرفی کردیم. این افراد غیر روانشناس مشکلات مردم را با استفاده از کلمات زیبا به مشکلات و اختلالات مزمن روانی تبدیل کردند.

داشتن مدرک دلیل روانشناس بودن نیست

محمد حاتمی گفت: در همه جای دنیا هرکسی که می‌خواهد در حوزه سلامت روان فعالیت کند باید بر اساس قوانین آن کشور عمل کند و باید از فیلترهای تخصصی عبور کند.

او با اشاره به قانون سازمان روانشناسی در مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۱ غیرروانشناس شناسایی شدند و افراد غیرمجاز دیگر در حیطه روانشناسی معرفی خواهند شد.

حاتمی بابیان اینکه روانشناس کسی است که دارای مدرک فوق‌لیسانس باشد، گفت: لفظ روانشناس بعد از دریافت مدرک به افراد اطلاق نمی‌شود بلکه باید در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده و مجوز دریافت کند بنابراین اگر کسی مدرک هم داشته باشد اما مجوز نداشته باشد بر اساس قانون اجازه فعالیت ندارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: هیچ ارگانی حق نظارت بر روانشناسان را ندارد و صرفاً سازمان اجازه ورود به این حیطه را دارد. همیشه گلایه‌هایی از مردم درباره برخی افراد که به‌عنوان روانشناس فعالیت می‌کنند وجود داشته و وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم برخی افراد که هیچ مدرکی حتی در این حوزه ندارند در حال فعالیت هستند و بعضاً این تخلفات از سوی این افراد صورت می‌گیرد. به‌طور مثال یکی از افراد با توجه به اینکه فوق‌دیپلم مکانیک داشت، اما در این زمینه فعالیت می‌کرد، از او شکایت کردیم اما متأسفانه تبرئه شد.

روانشناس‌هایی که بیمار بوده‌اند

او با اشاره به انتشار لیست اول گفت: در بسیاری از موارد افراد به‌ظاهر روانشناس خودشان دارای مشکل و بیماری بودند و بعد از این‌که‌ تحت درمان قرار گرفتند همان مطالب را خودشان به‌عنوان روانشناس به مردم ارائه‌ می‌دهند و از این طریق از مردم کلاه‌برداری می‌کردند. این افراد از نیازهای مردم سوءاستفاده می‌کنند و ما در مقابل مردم مسئولیت داریم.

او با اشاره به انتشار لیست دوم افراد غیرروانشناس گفت: برخی افراد از سازمان ثبت شرکت‌ها یا برخی سازمان‌ها مجوز دریافت کرده‌اند اما تخصصی در این زمینه ندارند. متأسفانه برخی افراد که در زمینه روانشناسی تحصیلات دارند اما در زمینه‌ای که تخصصی ندارند و یا فاقد مجوز هستند نیز معرفی خواهیم کرد. پس از انتشار لیست اول نیز برخی افراد روند کار خود را اصلاح کردند و صفحات خود را در فضای مجازی تغییر داده و دیگر فعالیتی در این زمینه ندارند.

35 میلیون نفر فالوئر روانشناس نماها

حاتمی ادامه داد: صفحات مجازی ۱۰۰ نفر از این افراد که غیرمجاز فعالیت می‌کردند درمجموع ۳۵ میلیون فالوئر داشتند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: افرادی هستند که به‌عنوان حامیان این افراد غیرروانشناس تهدیدهایی علیه ما داشته‌اند. معرفی این افراد غیرمتخصص مطالبه مردم است و امیدواریم به اعاده حقوق مردم و روان‌شناسان دست پیدا کنیم.

او درباره دکتر هلاکویی ادامه داد: ایشان اعلام کرده‌اند که جامعه‌شناس هستند و تخصصی در رشته روانشناسی ندارند و صرفاً یک دوره روانشناسی زوجین در خارج از کشور را طی کرده‌اند. آقای انوشه هم هیچ نوع مدرک روانشناسی ندارند و در سازمان نیز درگذشته تعهد داده بودند که در حوزه روانشناسی فعالیتی نداشته باشند.

او ادامه داد: چیزی به‌عنوان روانشناسی اسلامی نداریم بلکه خدمات روانشناسی و مشاوره باید در راستای فرهنگ ایرانی اسلامی ارائه شود.

 

نظر شما