شناسهٔ خبر: 54314943 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اردوغان: تا زمانی که رئیس ترکیه هستم اجازه ورود حامیان تروریسم به ناتو را نمی‌دهم

رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت تا زمانی که وی رئیس جمهور ترکیه باشد به کشورهای حامی تروریسم برای ورود به ناتو بله نمی‌گوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که گفت‌وگوها با سوئد و فنلاند درباره پیوستن این دو کشور به ناتو در سطح مورد انتظار نبوده و آنکارا نمی‌تواند به کشورهای حامی تروریسم پاسخ مثبت بدهد.

به گزارش رویترز، وی که پس از بازگشت از جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «تا زمانی که طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است قطعا نمی‌توانیم به کشورهای حامی تروریسم برای ورود به ناتو "بله" بگوییم».

پیشتر دو منبع به رویترز گفته بودند که گفت‌وگوهای روز چهارشنبه نمایندگان سوئد و فنلاند با ترکیه پیشرفت اندکی داشته و هنوز مشخص نیست که چه زمانی مذاکرات بیشتر انجام خواهد شد.

«ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد روز چهارشنبه اتهام ترکیه مبنی بر تأمین مالی سازمان‌های تروریستی را رد کرد.

وی در نشستی خبری در استکهلم گفت: «ما برای سازمان‌های تروریستی پول و البته اسلحه نمی‌فرستیم».

دولت ترکیه روز سه‌شنبه گذشته لیست رسمی شامل ۵ درخواست از سوئد و فنلاند را منتشر کرد که در صورت محقق شدن این خواسته‌ها، از عضویت این دو کشور حوزه نوردیک در ناتو حمایت خواهد کرد.

دولت آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند.

دولت‌های فنلاند و سوئد هفته گذشته تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

انتهای پیام/.

نظر شما