شناسهٔ خبر: 54311182 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مشاور خانواده:

قلیان خطرناک‌تر از سیگار است/ تاثیر مواد دخانی بر ناباروری و زایمان زودرس

زهرا توزنده جانی گفت: بسیاری از مردم بر این باورند که استعمال قلیان خطر کمتری نسبت به سیگار دارد، در حالی که قلیان نه تنها به اندازه سیگار اعتیادآور است، بلکه به دلیل شیوع استفاده از آن بسیار مضرتر از سیگار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا توزنده جانی مشاور خانواده در کارگاه "خودمراقبتی" در حاشیه رزمایش جهاد امیدآفرینی در شهرستان نظرآباد ویژه بانوان طی گفت‌وگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: محیط خانه مهمترین مکانی است که باید آن را از دود سیگار پاک نگه داشت، به ویژه زمانی که کودک خردسال دارید.

وی ادامه داد: دور ماندن کودکان و بزرگسالان از دود سیگار می تواند به کاهش عفونت های دستگاه تنفسی، آسم، سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر کمک کند.
توزنده جانی با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض دود سیگار، فاکتور خطر برای حمله قلبی است. افزود: متاسفانه در سایه بی توجهی والدین، سن بیماری های قلبی در کشور کاهش یافته است، زیرا سن مصرف سیگار به شدت پایین آمده و قبح استفاده از آن ریخته شده است.
این مشاور با بیان اینکه قلیان خطرناک‌تر از سیگار است، تصریح کرد: بسیاری از مردم بر این باورند که استعمال قلیان خطر کمتری نسبت به سیگار دارد، در حالی که قلیان نه تنها به اندازه سیگار اعتیاد آور است، بلکه به دلیل شیوع استفاده از آن بسیار مضرتر از سیگار است.
وی ادامه داد: دختران نوجوان تحت هیچ شرایطی از قلیان استفاده نکنند زیرا در آینده در باروری آنها موثر است.
توزنده جانی افزود: دود تحمیلی مواد دخانی بر زنان باردار نیز اثرات سوء دارد که شامل زایمان زودرس و سقط جنین خواهد بود.
این مشاور گفت: یکی از ضرورت‌ها برای ارتقای سلامت عمومی جامعه، توانمندسازی و خودمراقبتی است.
وی بیان کرد: باید به اولویت پیشگیری بر درمان توجه داشته باشیم و به ایجاد و تقویت زیرساخت‌های لازم در راستای امکانات ورزش همگانی، ساختن بیمه پایه درمان در کشور بپردازیم.
توزنده جانی در خاتمه خاطرنشان کرد: سلامت روحی و جسمی به‌ عنوان هدف اساسی در انسان سالم محور توسعه پایدار مطرح بوده و پیوست سلامت در همه طرح‌های کلان کشوری مورد توجه است.
 
انتهای پیام/

نظر شما