شناسهٔ خبر: 54311160 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ابراز نگرانی سازمان ملل از افزایش قیمت مواد غذایی

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هشدار داد بحران غذای به سمتی پیش می‌رود که میلیون‌ها نفر در آفریقا را با مشکلات بیشتری روبرو کرده است.

صاحب‌خبر -

کمیساریای عالی پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد در صفحه توییتر خود هشدار داد افزایش قیمت مواد غذایی، تشدید مناقشات و همچنین افزایش فجایع آب و هوایی آینده بسیار تیره و تاری را برای میلیون‌ها آواره و پناهجو در شرق آفریقا ترسیم کرده است.

این سازمان در ادامه در صفحه توییتر خود نوشت: میلیون‌ها خانواده آواره در شرق آفریقا روز به روز با مشکلات غذایی بیشتری روبرو می‌شوند و جیره بندی غذایی برای آن‌ها به اجرا گذاشته می‌شود. این وضعیت در حالی تشدید می‌شود که جهان با مجموعه انفجاری از عناصر خطرناک به ویژه مناقشات مسلحانه، تغییرات شدید آب و هوایی، بحران‌های بهداشتی مثل کووید-۱۹ و بدتر از همه افزایش شدید مواد غذایی و انرژی روبرو شده است.

امنیت غذایی در جهان با تهدید روبرو شده است، زیرا روسیه و اوکراین که درگیر جنگ با یکدیگر شده اند دستکم ۳۰ درصد نیاز‌های غذایی جهان را تأمین می‌کنند. این مسئله بسیار مهم و خطرناک است. بیم آن می‌رود که جهان بخصوص کشور‌های فقیر دچار گرسنگی شوند.

قیمت غذا و گندم افزایش پیدا کرده است که افزایشی چهل درصدی را در سه ماه گذشته نشان می‌دهد. همه جهان با بحران اقتصادی ویرانگری روبرو شده است. اگر بحران غذا در جهان روی دهد فاجعه‌ای ویرانگر خواهد بود و خطرناک‌تر از همه این که از غذا به عنوان سلاح استفاده می‌شود همانطور که اعراب در سال ۱۹۷۳ از سلاح نفت استفاده کردند.

 چین، هند و روسیه از بزرگترین تولید کنندگان گندم هستند و آمریکا پس از آن‌ها قرار دارد. همه این کشور‌ها علیه آمریکا با یکدیگر متحد هستند یا دستکم با آمریکا نیستند. دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد غربی‌ها ما را محاصره و تحریم می‌کنند و با ما می‌جنگند و بعد می‌گویند امنیت غذایی به خطر افتاده است.

نظر شما