شناسهٔ خبر: 54310795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

واحدهای تولیدی در قزوین حق معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه را ندارند

سیده زهرا حسینی فلاح

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: جهاد کشاورزی قزوین جوجه یک‌روزه را خریداری می‌کند بنابراین واحدهای تولیدی حق معدوم‌سازی این جوجه‌ها را ندارند و اگر واحدی اقدام به معدوم‌سازی کند اقدامش جرم تلقی شده و برخورد قضایی خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

رضا افلاطونی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ستاد تنظیم بازار که امروز یکشنبه ۸ خرداد در استانداری قزوین برگزار شد، اعلام کرد: در فرآیند هدفمندسازی یارانه‌ها مراحلی را گذرانده‌ایم و اکنون در حال طی مراحل جدیدی هستیم و علاوه بر آن مراحل دیگری را نیز پیش رو داریم؛ در اجرای این طرح از تغییرات قیمتی عبور کردیم و کسری کالاها جبران شد اما در آینده قطعاً با کمبود برخی از اقلام مواجه خواهیم شد که با تدابیر اندیشیده در استان این کمبود را در قزوین شاهد نخواهیم بود اما فراموش نکنیم که استان قزوین تحت تأثیر کشور است.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت جوجه‌ریزی در سطح کشور مخصوصاً در خصوص مرغ مادر مناسب نیست؛ در حوزه خرید مرغ از مرغداران توسط پشتیبانی امور دام پیشنهاد می‌شود قیمت خرید را از قیمت بازار بیشتر در نظر بگیریم تا مرغداران مرغ‌های خود را به شرکت پشتیبانی امور دام بفروشند چراکه اگر موفق به ذخیره‌سازی مناسب نشویم کشور با مشکل مواجه خواهد شد چون به‌دلیل کمبود نهاده جوجه‌ریزی کاهش پیدا کرده است اما در استان قزوین افزایش ۴۲ درصدی جوجه‌ریزی را شاهد هستیم ولی تقاضای شدید تهران و البرز در ماه‌های آینده بازار استان را نیز تحت تأثیرگذار قرار خواهد داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر قیمت تمام‌شده مرغ زنده هر کیلو بالای ۵۰ هزار تومان است. بیشترین دغدغه ما تأمین نهاده و سرمایه برای تولیدکنندگان است اگر به تولیدکنندگان کمک نکنیم در آینده با کاهش جوجه‌ریزی مواجه خواهیم شد؛

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی قزوین جوجه یک‌روزه را خریداری می‌کند بنابراین واحدهای تولیدی حق معدوم‌سازی این جوجه‌ها را ندارند و اگر واحدی اقدام به معدوم‌سازی کند اقدامش جرم تلقی شده و برخورد قضایی خواهیم داشت.

افلاطونی متذکر شد: شرکت پشتیبانی امور دام آماده خرید جوجه یک‌روزه است همچنین این شرکت آماده انعقاد خرید محصولات دامی اعم از گوشت قرمز و مرغ است؛ اتحادیه تعاون روستایی نیز برای قرارداد کشت آمادگی دارد، همچنین کلیه کارخانجات شیر برای خرید شیر مازاد استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

مجید رحمانی به سمت سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین نیز اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار میزان جوجه‌ریزی در استان ۴۲ درصد افزایش داشته است و روز گذشته نیز ۹۵ تُن مرغ در سطح استان توزیع کردیم اما باید بگوییم فشار بازار تهران در استان موجب افزایش قیمت خواهد شد.

ضرورت افزایش قیمت خرید مرغ از مرغداران

سعید ابیت، مدیرکل اداره کل پشتیبانی امور دام استان قزوین نیز بیان کرد: روزانه هزار تُن نهاده توزیع و همواره سعی می‌کنیم موجودی انبارها را حفظ کنیم تا در صورت تأخیر در ارسال از بندر با مشکل مواجه نشویم.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت خرید مرغ از مرغداران در هفته گذشته تنها ۱۱ تُن مرغ خریداری و ذخیره‌سازی کردیم که اگر قیمت را نسبت به بازار افزایش دهیم مرغداران از فروش محصول‌شان به شرکت پشتیبانی امور دام استقبال خواهند کرد. همچنین بهتر است برای گوشت قرمز منجمد موجود در انبارهای شرکت پشتیبانی برنامه‌ریزی کنیم.

ابیت تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد نهاده دامداران و مرغداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام تأمین می‌شود و در کنار آن شرکت‌های خصوصی وارد عمل شدند. از ابتدای سال ۴۳ هزار تُن نهاده حواله داشتیم که ۳۵ هزار تُن تحویل داده شده و باقی‌مانده آن طی روزهای آتی تحویل داده خواهد شد، البته باید بگوییم که از زمان اجرای طرح هدفمندی تعهدی نپذیرفتیم.

تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار وارد سردخانه شوند

حمیدرضا عزتی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: روند جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افزایشی بود برای همین در سال ۱۴۰۱ در استان مشکلی نخواهیم داشت تا به امروز جوجه یک‌روزه در استان معدوم نشده است اما در کشور شاهد معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه هستیم، در استان قزوین از مرغداران خواسته شد جوجه‌های یک روزه رایگان تحویل بگیرند اما اگر طی روزهای آتی فکری نکنیم واحدهای مرغ مادر از چرخه تولید حذف خواهند شد و اگر واحدهای جوجه مادر حذف شوند به چرخه در آوردن آن یک سال به طول خواهد انجامید. این روزها جوجه اجداد مشتری ندارد که این امر خیلی خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: در قزوین سالانه ۷۰ میلیون جوجه یک‌روزه تولید و ۳۰ میلیون عدد مصرف می‌شود و تراکم جوجه منجر به معدوم‌سازی خواهد شد بنابراین با هماهنگی انجام شده برخی از تخم‌مرغ‌ها نباید وارد ماشین جوجه‌کشی شوند، ۲ گله مرغ آرین در قزوین وجود دارد که یک هفته است که مشتری ندارند و ۷۵ هزار جوجه روی دست تولیدکنندگان مانده است.

عزتی تصریح کرد: بهتر است تخم‌مرغ‌ها را در سردخانه نگهداری کنیم تا در صورت کمبود آن‌ها را وارد دستگاه جوجه‌کشی کنیم. نگهداری تخم‌مرغ در سردخانه نیز تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود در صورت عدم نیاز می‌توان آن‌ها را به کارخانجات تولید شیرینی و شکلات عرضه کرد اینگونه مرغ‌های مادر نیز حفظ خواهند شد.

انتهای پیام

نظر شما