شناسهٔ خبر: 54310615 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فنلاند پس از عضویت در ناتو به میدان جنگ بدل می شود

تهران- ایرنا- یک رسانه آمریکایی تلاش ایالات متحده را برای پیوستن فنلاند به ناتو، یک اشتباه بزرگ و گامی رادیکال توصیف کرده و نوشت: عضویت فنلاند در ناتو می تواند جرقه ای برای آغاز جنگ در این کشور و تبدیل آن به میدان نبرد مستقیم واشنگتن و روسیه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه آمریکایی "بوستون گلوب"، با شعله‌ور شدن جنگ در اوکراین، تصمیم فنلاند برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو بیش از پیش اشتباه به نظر می رسد. این روزنامه با اشاره به این موضوع که فنلاند تا زمان پایبندی به سیاست بی طرفی تهدیدی متوجهش نبود، تاکید کرده که آمریکا نباید برای عضویت فنلاند در ائتلاف ناتو دخالت کند.  

بوستون گلوب در این گزارش آورده است: وجود ۸۳۰ مایل مرز با روسیه به معنای یک هزار و سیصد کیلومتر ظرفیت رویارویی میان نیروهای آمریکایی و روسی است. به عبارتی روسیه پذیرش فنلاند را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، اقدامی تنش زا قلمداد می کند و همین امر علاوه بر اینکه موجودیت این کشور اسکاندیناوی را به خطر می‌اندازد، احتمالا آمریکا را هم به جنگ علیه روسیه به عنوان یک قدرت هسته‌ای می‌کشاند.

بوستون گلوب مدعی است: نتایج رقت بار روسیه در اوکراین خود دلیلی بر این مدعاست که مسکو تا پیش از تلاش دولت هلسینکی برای پیوستن به ناتو تهدیدی برای این کشور بشمار نمی رفت.

فنلاند تا پیش از آغاز جنگ در اوکراین تعادل استراتژیک قابل تحسینی با روسیه ایجاد کرده و روابط دوستانه ای  با این همسایه ابرقدرت حفظ کرده بود. اما عضویت در ناتو، این تعادل را از بین می برد و فنلاند دیگر نمی تواند نقشی را که تا پیش از این به عنوان پلی با ارزشی میان شرق و غرب اروپا ایفا می کرد، ادامه دهد.

به نوشته این رسانه، «اورهو ککونن» رئیس جمهوری فنلاند در دوران جنگ سرد روابط خوبی را با شوروی مدیریت کرد و  از این راه توانست دموکراسی و استقلال کشورش را حفظ کند و فنلاند را از فقیرترین کشور اروپا در سال ۱۹۴۵ به یکی از مرفه ترین ها بدل کند. به باور تحلیلگران ککونن معتقد بود فنلاند نه تنها باید بی‌طرف بماند، بلکه باید بتواند روسیه را متقاعد کند که این بی طرفی تداوم خواهد داشت.

اما اکنون فنلاند به همراه سوئد می‌خواهد سیاست بی طرفی را که دهه ها به آن پایبند بود کنار بگذارد و عضوی از ناتو شوند؛ عضویتی که بار امنیتی جدیدی بر آمریکا تحمیل می کند.  

این روزنامه در ادامه به دلایل تلاش واشنگتن برای عضویت سریع فنلاند و سوئد پرداخته و می نویسد اینکه آمریکا دیوانه وار در تلاش برای پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند به ناتو هستند دو دلیل فاجعه بار و وحشتانک بیشتر ندارد؛

دلیل اصلی تقلای واشنگتن برای عضویت فنلاند و سوئد به ناتو، همان احساسات بی منطقی است که کنگره را وادار به تصویب سریع کمک نظامی خیره کننده ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین کرد.

این رسانه آمریکا استدلال می کند اتخاذ یک تصمیم بزرگ مانند پرداخت این میزان بودجه برای کمک به دولت کی‌یف و تلاش برای پیوستن دو کشور اروپایی به ناتو به معنای بیش از دو برابر کردن مرز ناتو با روسیه است که اساسا نیاز به تامل و هوشیاری بیشتر دارد.  

از اینها گذشته، دلیل ترسناک دیگری هم برای وجود دارد که مقامات آمریکا در هفته های اخیر به صورت تلویحی آن را پذیرفته اند؛ اینکه جنگ اوکراین درواقع جنگ نیابتی میان ایالات متحده و روسیه است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در این خصوص تصریح کرده است که هدف واشنگتن در اوکراین «تضعیف روسیه» بوده و «جولیان اسمیت» سفیر آمریکا در ناتو هم هدف کشورش را از دخالت در جنگ اوکراین "دیدن شکست استراتژیک روسیه" خوانده است. «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا هم عنوان کرده است که هدف ایالات متحده "وارد کردن حداکثر تاثیر منفی بر روسیه" است.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا نیز بر این باور است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه "نمی تواند در قدرت بماند".

به نوشته بوستون گلوب، برخی در واشنگتن جنگ میان آمریکا و روسیه را محتمل دانسته اند، برخی دیگر آن را اجتناب پذیر و گروهی هم بر این باور هستند که شاید درگیری دو کشور گزینه مطلوبی باشد.

این رسانه با اشاره به همین نظرات می افزاید: اگر آمریکا تشنه جنگ با روسیه هستید، عضویت فنلاند در ناتو ایده خوبی است، اما در غیر این صورت تلاش برای پیوستن دو کشور اسکاندیناوی به ناتو اشتباه بزرگی است.  

فنلاند احتمالا به زودی به ناتو خواهد پیوست و آمریکایی ها و فنلاندی ها برای این عضویت دست و هورا خواهند کشید، اما این گام رادیکال در درازمدت می تواند خطری استراتژیک برای ایالات متحده ایجاد کند و فنلاند بی طرف را در بهترین حالت به دشمن بالقوه روسیه و میدان نبرد با مسکو بدل می کند.

این رسانه وضعیت بی طرفی را برای فنلاند امن ترین حالت توصیف کرده و نتیجه گیری کرده است: درحالیکه سربازان روس تنها چند مایل با هلسینکی فاصله دارند، مقامات فنلاند برای پناه گرفتن در آغوش آمریکا دست و پا می زنند و تقلا می کنند؛ تقلایی که بی تردید به زودی پشیمانی به بار می آورد.  

نظر شما