شناسهٔ خبر: 54310318 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس ستاد آیین‌های فاطمی حرم حضرت معصومه:

۵۰ عنوان برنامه طی دهه کرامت در قم برگزار می‌شود

قم- ایرنا- رییس ستاد آیین‌های فاطمی حرم حضرت معصومه(س) گفت: امسال برای دهه کرامت برگزاری حدود ۵۰ عنوان برنامه با شعار «خدمت کریمانه، جهاد عالمانه» در قم پیش‌بینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هادی محمودنژاد روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: برنامه‌های حرم مطهر از عصر سه‌شنبه هفته جاری هم‌زمان با شب میلاد کریمه اهل‌بیت(س) با برگزاری مراسم تعویض پرچم و مداحی در صحن امام رضا(ع) آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: جشن‌های دهه کرامت هم‌زمان با روز میلاد حضرت معصومه(س) در حرم بانوی کرامت آغاز می‌شود و آیین اختتامیه نیز در حرم امام رضا(ع) هم‌زمان با میلاد امام رئوف خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال تولیت حرم حضرت رضا(ع) در روز میلاد حضرت معصومه(س) سخنران آیین خطبه‌خوانی خواهد بود که این برنامه ساعت ۸ با حضور تولیت آستان کریمه اهل‌بیت(س)، مهمانان و مدیران استانی ترتیب می یابد.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: صبح روز میلاد نیز آیین جاروکشی قبل از خطبه‌خوانی در صحن امام رضا(ع) اجرایی می‌شود که برنامه پذیرفته شده و ارزشمندی است.

محمودنژاد گفت: همایش «دختران آفتاب» ویژه دختران نوجوان و جوان با مشارکت آموزش‌وپرورش و معاونت زنان ریاست جمهوری ۱۱ خردادماه جاری ساعت ۱۷ با حضور تولیت حرم حضرت معصومه(س) و نماینده ریاست جمهوری در حوزه بانوان برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: بانوان و دختران باید سهم بیشتری از این آستان و جشن‌ها داشته باشند و امیدواریم بتوانیم خدمات ارزشمندی در این حوزه داشته باشیم.

وی با اشاره به اعزام سفیران کریمانه به برخی استان‌های کشور، بیان کرد: در طول دهه کرامت خادمان آستان در برخی استان‌ها، بیمارستان‌ها و فضاهای خدماتی با در دست داشتن پرچم حرم حاضر می‌شوند و برنامه‌های خاصی اجرایی می‌شود؛ حضور خادمان در برخی کشورها نیز برنامه‌ریزی شده است.

محمودنژاد همچنین با بیان این‌که وظیفه اصلی در آستان حضرت معصومه(س) نگهداری حرم به‌عنوان میراث و ارائه خدمت به حرم است، گفت: در ابتدای انقلاب کل زیربنای حرم با تمام توسعه‌ها ۱۴ هزار مترمربع بود که امروز به ۱۰۷ هزار مترمربع رسیده است که عمدتا در حوزه خدماتی و رفاهی توسعه یافته است.

به گفته وی، در دهه کرامت رونمایی از سقاخانه با ۱۴ آبخوری در ضلع جنوبی حرم، رونمایی از فاز دوم طرح کاشی‌کاری در صحن امام هادی(ع) و رونمایی از ۲ درب هنری در ایوان آینه که کار فوق‌العاده ارزشمند و هنرمندانه استه، برگزار خواهد شد.

رییس ستاد آیین‌های فاطمی حرم کریمه اهل‌بیت(س) با تاکید بر این‌که نمی‌توانیم به دلیل میراثی بودن مرمت قسمت‌هایی از حرم را انجام ندهیم، افزود: باید با حفظ آثار و رعایت دستورالعمل‌ها کار مرمت اجرایی شود و کاشی‌هایی که در محل قابل نگهداری نباشد به موزه منتقل می‌شود.

محمودنژاد همچنین با بیان این‌که عدم تامین منابع مالی علت اصلی ناتمام ماندن پروژه ضلع شرقی حرم مطهر از جمله کتابخانه و شبستان حضرت زهرا(س) است، اضافه کرد: کمتر از ۲۰ درصد از این طرح باقی ‌مانده که شامل حوزه تاسیسات، برق و مکانیک می‌باشد و ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که حدود ۱۱ هزار خادم در حرم مطهر ارائه خدمت می‌کنند، بیان کرد: حدود ۲۸ خدمت در آستان حضرت معصومه(س) به زائران ارائه می‌شود که نسبت به آستان‌های مشابه آمار بالایی است.

به گفته وی، تعداد خادمان افتخاری حرم کریمه اهل‌بیت(س) نیز حدود هفت هزار نفر است.

معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه(س) نیز در این جلسه با اشاره به شعار امسال دهه کرامت، گفت: سخنرانی و مداحی در روز میلاد، ظهر میلاد و شام میلاد، جشنواره کیک مادر و دختری، هر خادم یک محله، بوته گل تقدیم به تو و برنامه‌های کودکانه از جمله برنامه‌های دهه کرامت می‌باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی احمدی افزود: محفل شعر فاطمی، نمایشگاه حریم حرم، اجرای گروه سرود و نمایش ویژه‌برنامه‌هایی در صداوسیما با موضوع حضرت معصومه(س) از دیگر برنامه‌های دهه کرامت است.

وی همچنین با اشاره به ساخت فیلم حضرت معصومه(س)، اضافه کرد: این فیلم توسط سیمافیلم در حال تولید است، نگارش آن به اتمام رسیده و توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی در حال رفع اشکال است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌هایی از جمله پویش فدای دخترم و جشنواره فاطمی،‌ ادامه داد: حرم حضرت معصومه(س) به‌عنوان حرم دختر آل الله می‌تواند محفل و پناهگاه مناسبی برای پرورش دختران باشد.

احمدی تاکید کرد: هر چه به روز دختر بیشتر بپردازیم و به هویت دختر ایرانی و مسلمان اهمیت دهیم، جایگاه بانوان در جامعه ارتقا خواهد یافت.

وی همچنین گفت: شبستان حضرت زهرا(س) به‌عنوان شبستان بین‌المللی در نظر گرفته شده و بیشتر آیین‌های بین‌المللی به زبان‌های مختلف برای زبان‌های غیرایرانی در این مکان اجرایی می‌شود.

وی افزود: عمده مطالبی که به زائران غیرایرانی در حرم کریمه اهل‌بیت(س) ارائه می‌شود در زمینه اسلام، تشیع، حضرت معصومه(س)، انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) است.

مدیر روابط‌عمومی و تبلیغات حرم حضرت معصومه (س) نیز با اشاره به فرصت‌ها و ویژگی‌های دهه کرامت امسال، گفت: با توجه به تاکیدات رهبری در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مختلف برای جهاد تبیین، حرم مطهر برنامه‌هایی در این راستا تنظیم نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی قاسمی افزود: توجه به بعد تمدن‌سازی مکتب اهل‌بیت(ع) و هم‌زمانی دهه کرامت با ایام‌الله نیمه خرداد و رحلت امام خمینی(ره) فرصت دیگری است که در برنامه‌های این دهه بهره‌مند خواهیم شد.

وی اضافه کرد: توجه عمومی به زیارت و فرهنگ زیارت، بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع)، ضرورت گسترش خدمات کریمانه و گره‌گشایی و مواسات با توجه به مشکلات اقتصادی اقشار مختلف جامعه، الگوسازی در شادی و نشاط مذهبی، برگزاری جشن هم‌زمان برای روز دختر و میلاد حضرت معصومه(س) و ایجاد احساس خوشایندی در دختران، وحدت و ارتباط بین همه محبان اهل‌بیت(س) از جمله رویکردهای مورد نظر در برنامه‌های حرم کریمه اهل‌بیت(س) در دهه کرامت است.

نظر شما