شناسهٔ خبر: 54310036 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار گلستان :

استاندار: تدوین سند راهبردی راهگشای توسعه گلستان است

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت: تدوین سند چشم انداز و راهبردی برای این استان شمالی به منظور بهره گیری هرچه بهتر از ظرفیت های موجود آن نیاز ضروری و راهگشای شتاب در توسعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، علی محمد زنگانه روز یکشنبه در نشست شورای راهبردی تدوین سند چشم انداز و برنامه راهبردی گلستان در  سالن اجتماعات استانداری افزود: در تهیه سند بخشی این برنامه مهم برای استان لازم است از مشارکت مبتنی بر سند آمایش و مردم محور و پیشرفت روستا محور لحاظ شود.

وی تاکید کرد: مجری طرح مزبور به طور حتم در تدوین آن مطالبه رییس جمهور دولت سیزدهم در برنامه ریزی برای توسعه کشاورزی، شیلات، صنعت و گردشگری گلستان ، دیده شود.

وی گفت: تمامی دستگاه های مرتبط برای تهیه و تدوین سند بخشی و اجرایی شدن آن باید مشارکت فعالانه با مجری طرح داشته باشند.

زنگانه همچنین بر شرکت مسوولان دستگاه ها در نشست های هماهنگی این شورا به منظور شتاب بخشیدن تهیه و تدوین این سند تاکید کرد و افزود: این هماهنگی و مشارکت مسوولان دستگاه ها می تواند سند ۳۰ گانه زیر مجموعه برنامه راهبردی سریعتر و تا پایان شهرپورماه سال جاری آماده عملیاتی کند.

بهانه ای برای توسعه گلستان نداریم

معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری گلستان گفت: اکنون با تدوین سند چشم انداز و برنامه راهبردی برای استان، بهانه ای برای سرمایه گذاری در توسعه وجود ندارد.

حاج گلدی کُر افزود: گلستان  با ظرفیت هایی بالقوه که در بخش های مختلف در اختیار دارد و تدوین و عملیاتی شدن این برنامه راهبری ، می تواند این ظرفیت ها تبدیل به بالفعل کرده و از عقب ماندگی خارج شود.

وی اضافه کرد: برای تهیه و تدوین سند های ۳۰ گانه زیر مجموعه برنامه چشم انداز و راهبردی استان، از ۱۳۰ متخصص شناسایی شده و همکاری کارشناسان دستگاه ها استفاده می شود.

استاندار: تدوین سند راهبردی راهگشای توسعه گلستان است

مجری طرح تدوین سند چشم انداز و برنامه راهبردی گلستان نیز با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت این طرح، گفت: برای تسریع در تهیه سند بخشی این برنامه چشم انداز و راهبردی استان، سهم یاری ۳۱ دستگاه را می طلبد.

حمیدرضا دنکوب افزود: اکنون سند بخشی حوزه دامپروری استان آماده اجرایی بوده و به تازگی از سوی وزیر جهادکشاورزی در دولت سیزدهم مورد تایید و حمایت قرار گرفته است.

به گفته وی عملیاتی شدن سند دامپروری گلستان می تواند تامین کننده ۱۰ درصد از پروتئین کشور در آینده شود.

وی که مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان است، اضافه کرد: اکنون گلستان مطابق داده های آماری جهادکشاورزی، ۶.۵ درصد از پروتئین کشور را تولید می کند.

دنکوب خاطرنشان کرد: در تهیه این سند بخشی به اجرای شدن طرح های توسعه استان از جمله کریدور شمال - جنوب و تاکید رییس جمهور و ایجاد زیرساخت های راه اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون و صنایع رقابت پذیر توجه ویژه شده است.

وی بیان کرد: برای این که استان گلستان به چشم انداز ترسیم شده و اهداف راهبردی آن از جمله تحقق درآمد سرانه میانگین کشوری دست یابد، نیاز به ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد از اینرو با انتخاب و معرفی راهبرد پیشران و اصلی تجمّر(تجارت جهانی مبتنی بر مزیت های رقابتی) باعث جبران بخش اعظم این میزان کسری سرمایه گذاری می شود، در واقع اجرای راهبردی تجمّر در حکم میانبر برای جبران عقب ماندگی ۵۰ ساله استان است.
به گفته وی در این سند کلان راهبردی استان، سرمایه گذاری مبتنی بر توسعه تجارت خارجی با الویت ظرفیت های منطقه در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری است.

وجود ۲ میلیون نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف و متّحد، تنوع اقلیم و وجود منابع طبیعی و کشاورزی بکر، نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده، مرز بین المللی و فعالیت گمرک اینچه برون، منطقه آزاد و شهرک های صنعتی ، دسترسی به جاده ترانزیتی راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان و راه آهن سراسری کشور، قرار گرفتن در کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق- غرب و دسترسی جاده ای و ریلی، فعالیت فرودگاه بین المللی گرگان، وجود فرودگاه قدس کلاله ، ظرفیت های توسعه گردشگری ، امکان ایجاد پایانه صادراتی، وجود دانشگاه ها و مراکز علمی  و ۱۱۰ کیلومتر سواحل خزر  از جمله مهم ترین ظرفیت های توسعه ای گلستان در راستای استراتژی تجمّر به منظور تحقق چشم انداز استان در افق ۱۴۰۴ و اهداف راهبردی مربوطه می باشد.
 اقتصاد اصلی ساکنان گلستان بر پایه کشاورزی استوار بوده به طوری که اکنون ۳۸ درصد تولید و اشتغال خالص استان در این بخش است و ضرورت دارد در افق چشم انداز علاوه بر افزایش تولید ناخالص داخلی استان، سهم بخش صنعت و خدمات را در ترکیب(پرتفوی) تولید ناخالص داخلی(GDP) استان به الگوهای کشورهای پیشرفته نزدیک شود.

نظر شما