شناسهٔ خبر: 54309962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمبود اسیدفولیک شایع‌ترین اثر دخانیات بر سلامت افراد است

ساوه - ایرنا - کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: کمبود اسید فولیک یکی از مشکلات شایع و اثرات مصرف قلیان و دخانیات بر سلامت افراد است.

صاحب‌خبر -

«لیل الیاسی» روز یکشنبه به مناسب هفته دخانیات در گفت و گو با ایرنا، افزود: براساس مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده مصرف قلیان و دخانیات به دلیل تأثیر بر جذب مواد غذایی می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد، کمبود اسید فولیک یکی از مشکلات شایع و اثرات مصرف قلیان و دخانیات بر سلامت افراد است.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: رژیم‌های غذایی ناصحیح و کاهش و افزایش وزن متناوب باعث از بین رفتن لایه های چربی زیرپوستی و افتادگی پوست می شود و کم آبی مزمن بدن و خشکی پوست باعث چروک خوردگی پوست می‌شود و رژیم غذایی پر از قند نیز پیری زودرس را به همراه دارد. 

الیاسی بیان کرد: استفاده نکردن از ویتامین‌ها و مکمل‌های مناسب غذایی که کاهش توانایی بدن را در مبارزه با مواد سمی حاصل از سوخت و ساز سلولی در پی دارد، باعث تسریع فرآیند تخریب سلولی و کلاژن می‌شود، استفاده زیاد از مواد آرایشی و پاک نکردن صحیح و به موقع آن‌ها می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوستی، تحریک و آسیب لایه خارجی پوست شود. 

وی تصریح کرد: خواب ناکافی و نامنظم هم تاثیر مخربی بر سلامت و شادابی پوست می گذارد و قرار گرفتن مداوم در معرض حرارت مستقیم باعث تسریع افتادگی پوست می‌شود.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه عنوان کرد: سیگاری‌ها اشتهای کمتری به غذا دارند بنابراین مواد مغذی و ویتامین‌ها کمتر به بدنشان می‌رسد، سیگار باعث افزایش همه هورمون‌های آندروژنیک می‌شود، بنابراین احتمال ریزش مو را بیشتر می‌کند، به علاوه باعث نازک‌شدن لایه فوقانی پوست، کاهش ضخامت زیر پوست و در نهایت آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود.

وی عنوان کرد: استعمال قلیان در میان دختران و پسران جوان افزایش یافته بوده و این افزایش سرسام آور، مختص قهوه خانه‌ها نیست و در جمع‌های خانوادگی و فامیلی نیز شاهد این امر هستیم چرا که به اشتباه تصور می‌شود که چون دود قلیان از آب می‌گذرد ضرر ندارد و میزان سموم مواد بیماری زای آن کم می‌شود که تصور بسیار غلطی است.

کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه ادامه داد: قلیان همه مضرات سیگار را دارد و باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطان، التهاب دیواره عروق، زخم و سرطان‌های گوارشی می‌شود علاوه بر آن استفاده از قلیان به دلیل استفاده مشترک افراد باعث ابتلا به بیماری سل و عفونت ریوی می‌شود.

الیاسی تصریح کرد: بیشتر افراد به اشتباه فکر می‌کنند قلیان سالم‌تر از سیگار است؛ اما تحقیقات نشان داده بین مصرف قلیان و افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه، سرطان دهان، مشکلات تنفسی و بیماری‌های دیگر رابطه مستقیم وجود دارد، توتون و تنباکوی قلیان به علت داشتن آمونیاک چند برابر بیشتر از سیگار، جذب بدن می‌شود. وقتی به این عدد نگاه کنید، اینکه چرا پوست خانم‌ها و آقایان علاقه‌مند به قلیان تا این حد آثار کم‌خونی و کمی اکسیژن را نشان می‌دهد، قابل‌توجیه است.

وی عنوان کرد: سیگار کشیدن باعث از بین رفتن کلاژن پوست که وظیفه حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد، می‌شود و بدون داشتن این خاصیت ارتجاعی، پوست نمی‌تواند به حالت اولیه بازگردد و در نتیجه چین‌ و چروک‌های ایجاد شده در سطح پوست باقی می‌مانند، همچنین نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود و این امر از جریان مناسب خون در مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند.

به گفته کارشناس واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه، زمانی که مویرگ‌هایی که مسئول تغذیه پوست هستند نتوانند وظیفه خود را درست انجام دهند، چین و چروک‌ها و علائم بیشتر و عمیق‌تر پیری زودرس در سطح پوست به‌ وجود می‌آید. 

نظر شما